Veranderen honden van karakter wanneer ze een nieuw baasje hebben?

Ik let sind anderhalve maand op een hondje van een vriendin die op vakantie is.
Sinds het begin dat ik de hond heb is die zeer aggressief naar andere honden toe. Van zodra een hond in de buurt komt stormt ze erop af en bijt in het gezicht van die hond.
Ze is een kleine hond, dobberman pincher.
Volgens het baasje was dat niet zo toen ze bij haar was. Ik vind het moeilijk te geloven dat de hond ineens zo heel anders van karakter is geworden vanaf het moment dat ik er voor ging zorgen. Is het mogelijk dat een hond zo veranderd van de één op de andere dag?

2 jaar geleden
2.8K
tinus1969
2 jaar geleden
Dit is geen verandering in karakter, maar in gedrag. En dat kan idd heel goed een gevolg zijn van het feit dat jij anders met deze hond omgaat dan het vorige baasje.
tinus1969
2 jaar geleden
Ps ik neem aan dat je deze hond ook niet meer de kans geeft om op andere honden af te stormen ( letterlijk ‘korthouden’)?
Edraket
2 jaar geleden
Het karakter van mens en dier is vast, onveranderlijk.
En al vroeg onderkent in de spreuk:
Een vos verlies wel zijn haren maar niet zijn streken.

Antwoorden (3)

Nee, honden veranderen niet zomaar van karakter. Wel is het zo dat een ander baasje en daarmee nieuwe regels en omstandigheden er voor kan zorgen dat een hond anders gaat reageren. Maar dat komt meer voort uit andere en nieuwe grenzen (en de onzekerheid daarover) dan dat er werkelijk een nieuw karakter in de hond zit.

Vergelijk het met mensenkinderen... Die zijn op school of op de crèche vaak ook anders dan gewoon bij papa en mama thuis.
Nee, het karakter kan niet veranderen, maar het gedrag wel.
Honden worden niet zomaar ineens agressief. Agressiviteit wordt altijd veroorzaakt door emoties zoals woede of angst. Maar ook pijn door een ziekte kan een hond murw maken. Dit kan leiden tot agressief gedrag. Honden worden dus niet agressief omdat ze strijdlustig zijn of plezier beleven aan andere dieren en mensen bang maken of verwonden. Agressieve honden zijn bijna altijd honden die onzeker zijn en zich in bepaalde situaties niet op hun gemak voelen.
SimonV
2 jaar geleden
tinus1969
2 jaar geleden
Overigens denk ik niet dat 'agressieve honden bijna altijd onzeker zijn'. Sommige honden worden bewust agressief gefokt, zowel genetisch als door opvoeding.
Ze zullen altijd hun eigen unieke karakter tonen, ongeacht wie hun baasje is. Er kan wel wat veranderen in de relatie tussen hond en baas wanneer er een nieuw baasje komt, maar dit heeft meer te maken met het vertrouwen van de hond dan met zijn of haar karakter. Maar de meeste mensen zijn geneigd om te denken dat een hond zich aanpast aan zijn omgeving, en dus ook aan zijn baasje. Als je goed voor je hond zorgt en hem vertrouwt, dan zal hij altijd trouw blijven.