Wat kan ik toch doen, zodat onze kitten niet steeds achter zijn oudere broer van 6 jaar aanzit ?

Onze kitten van bijna 3 maanden zit constant achter onze oudere kat aan. Plantenspuit en zelfs een opgerolde krant helpt niet. Vandaag heeft ie wel 10x achter zijn broer gezeten, die hem wel een mep geef en gromt... Maar die kleine trekt zich nergens van aan ! Ik leid die kleine wel af, maar dan toch weer achter die andere kat aan ! Hier is genoeg ruimte, dus Aysha kan zich terug trekken, maar het is toch niet de bedoeling, dat Aysha maar boven gaat zitten, omdat die kleine niet luisterd ?!! Aysha accepteerd overigs die kleine wel... Eten en slapen naast elkaar... maar o,wee als Jerry wakker word !! Springt in de pluimstaart en nek van Aysha, met gevolg dat Aysha weg rent. Moet wel bekennen dat ik achteraf gebleken, Jerry te vroeg uit zijn nestje heb gehaald. Vind dit zo zielig voor beide katers. Maar hoe los ik dit nu op?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (3)

De eerste kat die luistert moet ik nog tegen komen hoor, maar waarom zou je dit op willen lossen? Ik snap best dat je 't zielig vind maar uiteindelijk lossen ze dit zelf wel op.
Als die grote het echt beu is zal hij heus van zich afbijten en die kleine op zijn plek zetten.
Wat je kan proberen is om iets te vinden wat die kleine nóg leuker vind dan zijn grote broer pesten, maar dat zal niet meevallen.
Overigens is 'het zielig vinden' puur een menselijke emotie en dat is iets wat katten helemaal niet hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Creer een situatie waarbij de oudste geen gelegenheid krijgt om weg te rennen.
Wat je kitten namelijk nodig heeft, is een volwassen kat, die hem eens even flink de waarheid vertelt!

Wat jij niet duidelijk kan maken, kan de volwassen kat wel degelijk.
En in jouw situatie is Aysha daarvoor de aangewezen 'persoon'.
Wanneer Aysha op een goed moment geen kant op kan, zal hij die kleine een flinke knauw verkopen.
Hiervan zal Jerry zeker leren wat wel en wat niet mag in de omgang met andere katten.

Zo gaat het in de natuur ook, en het is de beste manier voor kittens om zich te leren gedragen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Wanneer dit gebeurt, kom er dan niet tussen, zeg niks, bemoei je er niet mee.
Moet je opletten hoe snel Jerry leert om respect te hebben voor volwassen katten!
Ach....een kat is ook maar een mens....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook lekker! ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ ! geef de oudste de kans om de jongste op te voeden ! af en toe een mep is niet erg...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
prima *anneke, zo vindt de kitten nog een beetje 'moeder'liefde die hij veel te vroeg ontbeert ! voortaan niet voor 12-15 weken bij de moeder weghalen svp... ook dit leren ze nog van moeders ! succes ermee ! :)
een kitten van 3 maanden, moet veel energie kwijt. en dan is zo'n staart wel leuk om in te hangen. Heb je al geprobeerd om zelf te gaan spelen met m, dan 'm natmaken met een plantenspuit? Een plantenspuit heeft ook totaal geen nut, en is daarbij ook nog eens zielig in deze situatie. beestje heeft een bonk energie wat hij kwijt moet, en wordt daarbij ook nog eens natgespoten om niks. En hij zal ook totaal niet weten waarom je m natspuit.

Zou dus gewoon een zooi speeltjes kopen, en zelf met dat beestje gaan spelen, en eventueel de ouwe kat in een andere kamer doen zodat hij tot rust kan komen. Als die kleine het grote deel van zn energie kwijt heeft, zal het een stuk rustiger worden in huis.

Toegevoegd na 4 minuten:
En daarbij, je kitten zal juist veel gaan leren van de oudere kat, dus ook tot hoever hij kan gaan. Hier moet je niet tussen gaan komen d.m.v hem optillen, natspuiten, wegduwen als hij weer aan het etterbakken is tegen de andere kat.

En als hij een mep krijgt, of als je andere kat wegrent, is dat niet ''zielig'' het is juist zielig als je dalijk met een kitten zit, die totaal niet weet hoe hij moet communiceren met andere katten, omdat het telkens wordt onderbroken door een plantenspuit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rieneke1
11 jaar geleden
dikke plus!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
danku ^^
Rieneke1
11 jaar geleden
anneke, laat die deuren liever open, en geef je kat zonder te forceren de tijd die hij nodig heeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook van mij een dikke plus!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hartstikke goed! Je zal zien dat alles uiteindelijk vanzelf
Op 'zn pootjes terecht komt' :)