Kun je intelligentie meten bij katten (of andere dieren)?

Zijn daar IQ testjes voor? Schijnt wel dat dit bij honden kan als ik het antwoord lees op een eerdere vraag van mij 'Hebben dieren een intelligentie/bewustzijn?'

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

er zijn wel testen voor, maar zoals een westerse test niet goed werkt bij een aziaat, moet je testen ontwerpen die toegespitst zijn de de diersoort die je wil testen.
katten zijn moeilijk te bestuderen; het is lastig ze zover te krijgen dat ze laten zien wat ze weten.
sociale beloningen en bestraffingen die bij bijvoorbeeld een hond of paard uiterst effectief zijn, hebben voor katten nauwelijks betekenis.
zelfs een beloning in de vorm van voedsel is vaak onvoldoende de kat te motiveren tot het leren van een specifieke duidelijk omschreven taak.
toch leren katten in hun natuurlijke omgeving wel degelijk van alles, en passen ze hun gedrag en strategie aan veranderende omstandigheden aan.
uit goed opgezette experimenten die rekening houden met de gedragsmatige en fysieke eigenaardigheden van katten, blijkt onmiskenbaar dat ze intelligent zijn.
Rieneke1
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Bij bepaalde dieren zoals dolfijnen en apen zijn zeker intelligentie uit tevoeren. Bij een hond of kat is het moeilijker maar er gaat er bij veel hondensoorten vanuit dat ze het zelfde denkvermogen hebben als een drie jarig mens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als ze vrienden willen zijn. dan krijgen ze eten en dat is slim
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
garfield schat ik toch op zo'n iq van 90, de rest van de katten scoort vaker hoger op eq dan veel mensen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je bij Bol.com kijkt ( die boekenwinkel online) zijn er zelfs tweedehands boeken met iq tests voor katten te koop. Ik weet wel dat varkens ook getest zijn op iq, dit zijn ook intelligente beesten. Zo kunnen ze volgens mij bij veel andere dieren het iq testen. Vaak doen ze het door voedsel te verstoppen en kijken hoe het dier te werk gaat om het te bemachtigen.
amc