Mijn konijn is mogelijk zwanger van haar broertje, is dat heel erg?

Ik heb nog niet zo heel lang geleden 2 konijntjes gekocht (broer en zus). We denken dat het mogelijk is dat het meisje zwanger is en ik weet dat het niet mag (broer en zus...) maar het is van bij de vorige eigenaar dan, wij hebben het mannetje direct laten castreren, nu kan ik er niets meer aan doen, want ik denk wel dat het al een tijdje is. Gaan de kleintjes nog oke zijn? Of komt het echt niet goed?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
17.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe oud zijn ze? Want zijn ze geslachtsrijp?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet dat een cavia van ongeveer 1 maand geslachtsrijp is maar bij een konijn weet ik het niet, ik denk dat ze 4-5 maand zijn (waarschijnlijk al geslachtsrijp)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een konijn kan al vanaf 2(!) maanden geslachtsrijp zijn. Meestal worden ze dit tussen de derde en vijfde maand.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zou goed kunnen want rond zijn 4 maand deed hij 'het' wel heel erg vaak met zijn zusje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou jou wel een plusje willen geven maar heb daarvoor nog niet genoeg punten ;)

Het beste antwoord

Er is niks aan de hand. De konijntjes zullen gezond ter wereld komen, dat wil zeggen: mocht het eventueel mis gaan dan ligt dat niet aan het broer en zus zijn.

Konijnen worden tijdens het fokken op hoog niveau ook wel eens expres gekruisd met een (naast) familielid.
Soms wil je een bepaald sterk gen hebben om daar mee door te fokken. Als "opa" en "kleindochter" dit gen beide hebben dan wordt er wel eens gekruisd met deze twee.

Wil niet zeggen dat dit onbeperkt kan. Je moet goed weten wat je doet om inteelt te voorkomen.

Kort samengevat: Nee: Het kan geen kwaad. Goed dat je konijn gecastreerd is.

Let wel op het volgende: rammen zijn nog lang vruchtbaar na de castratie en voedsters ( vrouwtjeskonijn) hebben 2 baarmoeders. Zodra het ene nestje geworpen is zou de ram de voedster eventueel weer kunnen bevruchten. Ook zou het kunnen dat de rammelaar (mannetjeskonijn) de jongen wat wil aan doen. Beter is het daarom om ze tijdelijk even uit elkaar te halen en dagelijks even bij elkaar te zetten zonder dat ze elkaar kunnen aanraken (wel zien en ruiken dus)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oke heel erg bedankt, bij mijn cavia's mocht de papa er ook niet bij zijn en ik had een mand in de kooi gezet zodat moeder, dochter apart zaten maar de dochter kroop altijd door het handvat, en de moed deed de man omhoog, en zo zaten ze 's ochtends altijd bij elkaar en heb ik uiteindelijk besloten de mand weg te halen. Ik zal bij de konijntjes (zij hebben een beneden en boven verdieping) de trap weg halen en het trap gat dicht doen zodat ze beide apart kunnen. Het zijn wel mega lieve konijntjes dus het zou me verwonderen, maar voor de zekerheid ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een beetje een naar verhaal: Ik heb ook een nestje gehad (niet van broer zus) van 2 super lieve konijnen. Helaas heeft het mannetje `s nachts alle jongen opgegeten. Ik kwam er te laat achter dat ze drachtig was. Dit is bij konijnen heel erg moeilijk te zien en soms maakt de voedster pas enkele uren voor de bevalling een nest.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oke nu ik dat weet ga ik ze zo wie zo uit elkaar halen, als konijnen 'het' doen zit het mannetje dan op het vrouwtje? want ik kan ze moeilijk uit elkaar halen, dan kan ik dat toch al zien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou als "de daad" uitgevoerd wordt dan zit het mannetje op het vrouwtje. Maar soms wil het vrouwtje even laten zien dat ze niet over zich heen laat lopen en zit zij op het mannetje ;) Je konijn is pas gecastreerd dus dat konijn moet je hebben. Kijk tussen de achterpoten: zit er een hechting of is de vacht weggeschoren? Vaak, meestel, hebben mannetjes een "ronde dikke kop" en het vrouwtje een "slanke spitse kop" Daarnaast hebben de vrouwtjes vaak een "wam" een soort vetbobbel onder het hoofd. Het lijkt alsof het konijn te dik is maar dat is niet zo, dit hoort bij vrouwtjes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oke bedankt, als ik ze op pak weet ik het ook want het vrouwtje begint direct te partellen en het mannetje laat zich gewoon doen, kan dit er trouwens ook mee temaken hebben dat ze misschien zwanger is?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
spartellen*
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jazeker! Wij mensen weten niet dat ze drachtig/zwanger is maar het konijn zelf wel en die wil de jongen beschermen. Maar het is niet zo dat alle drachtige konijnen spartelen en het is ook niet zo dat niet drachtige konijnen nooit spartelen. Daar kun je dus niet met zekerheid iets over zeggen :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
oke, en weet het mannetje zelf dat hij geen balletjes meer heeft, aangezien hij het wel nog doet. :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik zou jou wel een plusje willen geven maar ik heb nog niet genoeg punten ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haha! het mannetje weet misschien wel of misschien niet dat hij nog balletjes heeft. Als de ballen bij een rammelaar verwijderd worden dan heeft de man minder hormonen en minder "sex drift" oftewel hij heeft minder de drang en dwang om voor te planten. Ik doe het niet voor de plusjes hoor ;) Ik vind het leuk om mensen te helpen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja maar het is toch altijd fijn ;) en bedankt :)