Mijn konijn is mogelijk zwanger van haar broertje, is dat heel erg?

Ik heb nog niet zo heel lang geleden 2 konijntjes gekocht (broer en zus). We denken dat het mogelijk is dat het meisje zwanger is en ik weet dat het niet mag (broer en zus...) maar het is van bij de vorige eigenaar dan, wij hebben het mannetje direct laten castreren, nu kan ik er niets meer aan doen, want ik denk wel dat het al een tijdje is. Gaan de kleintjes nog oke zijn? Of komt het echt niet goed?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Er is niks aan de hand. De konijntjes zullen gezond ter wereld komen, dat wil zeggen: mocht het eventueel mis gaan dan ligt dat niet aan het broer en zus zijn. Konijnen worden tijdens het fokken op hoog niveau ook wel eens expres gekruisd met een (naast) familielid. Soms wil je een bepaald sterk gen hebben om daar mee door te fokken. Als "opa" en "kleindochter" dit gen beide hebben dan wordt er wel eens gekruisd met deze twee. Wil niet zeggen dat dit onbeperkt kan. Je moet goed weten wat je doet om inteelt te voorkomen. Kort samengevat: Nee: Het kan geen kwaad. Goed dat je konijn gecastreerd is. Let wel op het volgende: rammen zijn nog lang vruchtbaar na de castratie en voedsters ( vrouwtjeskonijn) hebben 2 baarmoeders. Zodra het ene nestje geworpen is zou de ram de voedster eventueel weer kunnen bevruchten. Ook zou het kunnen dat de rammelaar (mannetjeskonijn) de jongen wat wil aan doen. Beter is het daarom om ze tijdelijk even uit elkaar te halen en dagelijks even bij elkaar te zetten zonder dat ze elkaar kunnen aanraken (wel zien en ruiken dus)

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100