waarom wil mijn hond niet naar zichzelf kijken in de spiegel?

Ik heb 2 honden en als ik ze bij de spiegel houd willen ze allebei weg ervan. Ze draaien hun kop steeds weg en gaan daarna tegenstribbelen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.9K

Antwoorden (1)

Honden herkennen zichzelf niet in een spiegel, ze zijn in hun territorium en willen niet dat er een andere hond bijkomt, daarom stribbelen ze tegen. Ze zien zichzelf op dat moment, in de spiegel als een indringer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien weten ze dat ze van die hond geen reactie krijgen, honden communiceren door te blaffen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De "andere hond" (in de spiegel) blaft altijd direct terug. Als de hond harder gaat blaffen, gaat "die ander" ook harder blaffen. De hond concludeert dat hij niet sterk genoeg is om die ander te overwinnen. Daarom wil hij wegwezen, die ander is immers sterk en gevaarlijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt helemaal gelijk, dat was een suffe reactie van mij, natuurlijk reageert ook je spiegelbeeld op geblaf. Bedankt voor de correctie :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En dan kun je als conclusie zeggen dat, door het feit dat zij misschien weten dat ze niet dominant zijn in de situatie, ze daarom niet in de spiegel kijken. Honden die zich niet dominant voelen zoeken vaak geen oogcontact.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niets meer aan toe te voegen.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Of misschien heeft die vreemde hond die ze tegenover zich zien geen geur ;-)
Dat is op zich ook al raar voor de hond.