We moeten we doen met een zwerver kat die telkens terug komt?

We hebben de laatste 3 weken een kat gezien die telkens naar ons huis komt en op ons grond gebied komt. Mijn ouders voeden deze kat al 3 weken lang. En er word vermoed dat deze kat een zwerver kat is omdat wanneer het ons lukt om de kat te aaien dat we de ribben voelen. Ook heeft deze kat opgezette tepels en een klein buikje wat misschien kan duiden op kittens die de kat misschien kan hebben.

Wat moeten we doen?

Mijn ouders willen niet de dierenbescherming bellen omdat ze geen vertrouwen hebben in de dierenbescherming. Voor de rest is het een verlegen kat die alleen naar je toe wilt komen als je hem lokt met eten. Heel af en toe lukt het nog wel eens zonder eten te gebruiken.

MAAR hier komt de catch. Me ouders willen de kat dus in huis lokken zodat ze de vertrouwen winnen en zo met de kat naar de dierenarts kunnen gaan om te kijken van wie deze kat is. Als deze kat van niemand is, zijn ze van plan om de kat zelf te houden. Ik heb hier geen problemen mee maar ik maak me zorgen om te kijken of dit wel de juiste oplossing is.

Wat vinden jullie hiervan en vertel ons jullie meningen wat we kunnen doen of wat misschien een betere oplossing is.

ALLE SUGGESTIES ZIJN WELKOM!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als de kat ergens kittens heeft is het niet zo handig de kat gedwongen op te nemen in huis .
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Plus voor je vraag want ik vind het fantastisch dat jullie je zo om de poes en eventuele kittens bekommeren!

Het beste antwoord

Op zich een prima plan, met twee mitsen en maren.

Allereerst moeten je ouders goed uitzoeken of deze kat niet vermist wordt.
Met het beestje naar de dierenarts gaan is verstandig, niet alleen om te kijken of het beestje gechipt is, maar ook voor een algemene controle, en hopelijk ook om een afspraak te maken voor castratie.
Maar dat is niet genoeg: geef de kat ook op als gevonden bij asiel, dierenambulance en amivedi.

Dan is er nog het probleem dat er waarschijnlijk kittens zijn, dus de kat in huis lokken prima, maar ze moet vrij weer naar buiten kunnen.
Is het een optie haar te volgen, om zodoende te proberen de kittens te achterhalen?
Hopelijk zijn die nog op een leeftijd dat ze te socialiseren zijn, zodat er niet weer ongecastreerde zwerfkatjes bij komen.
Succes!
Rieneke1
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dankjewel voor de reactie!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En als je de kittens eenmaal in huis hebt, blijft de moeder meestal ook wel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Uiteraard een dikke plus voor je antwoord en advies!

Andere antwoorden (1)

Stichting Amivedi heeft een website waar je gevonden of vermiste huisdieren kunt opgeven. Amivedi houdt een registeren van de opgegeven dieren bij. Als jullie de kat opgeven, kan Amivedi kijken of de kat als vermist is opgegeven.

Zolang jullie niet weten of de kat is vermist, kunnen jullie haar verzorgen. Als jullie met haar naar de dierenarts willen, is dat natuurlijk geweldig. De dierenarts kan kijken of ze kleintjes verwacht, hoever de zwangerschap al duurt en of ze gezond is. Wellicht is de kat gechipt, dan kan de dierenarts ook nagaan of er een eigenaar in het spel is.
Reken er wel op dat er kosten komen kijken bij het dierenartsbezoek. Je dient er dus rekening mee te houden dat, als er later toch eigenaars blijken te zijn, zij de kosten niet willen terugbetalen.

Als de kat niet als vermist is opgegeven en niet gechipt is, kun je haar houden. Wel goed aanvoelen wat de kat zelf wil. Misschien is ze inderdaad gewend aan het buitenleven en daarom niet sociaal. In dat geval loop je kans dat zij, als het nestje oud genoeg is, weer weggaat zonder terug te keren.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik ga er naar aanleiding van je vraag overigens vanuit dat ze je vermoed dat ze kleintjes verwacht en nog geen kittens geworpen heeft. Daar is mijn antwoord op gebaseerd.
Als je vermoed dat er al een nestje is, dan is het inderdaad zaak dat je haar vrij laat, zodat zij de kittens kan verzorgen.

Een dierenarts kan uitkomst bieden!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Rieneke1
9 jaar geleden
Als er een eigenaar is, dient die de in redelijkheid gemaakte kosten te vergoeden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bij een asiel is dat inderdaad het geval, Rieneke. Maar zou ik als particulier een eigenaar kunnen verplichten de voor hun huisdier gemaakte kosten te betalen? Lijkt me niet dat ik dan sterk sta.
Rieneke1
9 jaar geleden
Jazeker is dat ook voor een particulier het geval.
Het gaat wel om *in redelijkheid* gemaakte kosten.
Dat is zo geregeld, omdat de eigenaar onder bepaalde voorwaarden tot twee jaar na de vermissing zijn huisdier nog kan terugeisen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ok, interessant. Toch zijn "ergens recht op hebben" en "iets daadwerkelijk krijgen" twee verschillende dingen. Daarom schreef ik ook dat je er rekening mee moet houden dat de eigenaar de kosten voor de dierenarts niet vergoed.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dankjewel voor de reactie! Me ouders vermoeden dat ze al gepaard heeft.