Hoe kan ik de hond laten terugkomen?

De hond van vrienden komt terug als hij los mag lopen en die van mij niet. Lijkt wel of hij het niet begrijpt. Heeft iemand tips. voor het geval ras iets uitmaakt; het is een herdershond.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

voor een hond moet het boeiend genoeg zijn om terug te komen als jij m roept.

weet niet hoe het zit met de gehoorzaamheid in het algemeen? luistert ie omdat er consequenties aanvastzitten als ie het niet doet, of luistert ie omdat ie weet dat het in zijn voordeel uitpakt?

kortom, je moet het boeiend maken voor de hond. hoe je dit kan doen is niet te zeggen vanaf hier, omdat niet duidelijk is waarom de hond niet luistert en hoe de interactie is tussen jou en de hond in het dagelijkse leven.

begrijpen doet ie het zeker wel, daar zou ik me geen zorgen over maken, maar hij heeft gewoon een reden waarom hij niet luistert.

je kan met m op cursus gaan, of vragen of iemand met je mee wil kijken die er kijk op heeft.

algemene tips: roep alleen zijn naam als je niet boos of gefrustreerd klinkt, en als er wat pos te ervaren is voor de hond (brokje, een spelletje, of aandacht in een andere vorm) zodat hij de naam enkel associeert met leuke dingen.

laat niet merken of zien dat je groen en geel kan ergeren aan het feit dat hij niet doet wat jij wil of verwacht.

roep niet tig keer zijn naam of hetzelfde commando: zo leert hij dat hij geen haast hoeft te maken: koppel een fluitje of (nieuw) geluidje aan zijn naam wat dezelfde betekenis heeft dan de naam en het commando, en gebruik dit als zijn naam niet het gewenste resultaat geeft.

laat hem voor zijn veiligheid niet loslopen tenzij het in een gebied is waar hij niet uit kan ontsnappen omdat ie liever zijn eigen ding doet.

blijf niet achter de hond aanlopen als ie niet wil komen (het is geen spel, ook al kan de hond het anders zien en vinden dat het wel een spel is)

doe ook simpele oefeningen thuis. roep hem bij je, geef wat lekkers of beloon op een andere manier zodat hij de associatie met iets pos kan leggen bij het roepen voor zijn naam tot je echt hulp of een oplossing hebt kunnen vinden om hiermee verder aan de slag te gaan.

dit kan je ook doen aan een lange lijn. is ie bv aan het snuffelen roep hem dan enthousiast en als ie komt beloon je hem. probeer de riem niet te gebruiken, en als je hem moet gebruiken dan even een kort signaal (touwtrekken is een hele andere sport: de hond moet niet overgehaald worden, maar moet uit zichzelf komen als jij roept)

roepen op een vrolijke manier (alsof je hem te eten geeft) helpt ook vaak. enthousiast en blij klinken wekt nieuwsgierigheid. gefrustreerd roepen niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jodyenboyke
12 jaar geleden
+

Andere antwoorden (4)

Dat is iets dat je moet aanleren. Sommige honden hebben een puppycursus gedaan, misschien heb jij dat niet gedaan?
Een gehoorzaamheidstraining kan ook, als hij ouder is. Het is wel moeilijker om een oudere hond iets te leren dan een puppy.
Je kan hem het ook zelf proberen te leren, maar dan moet je weten hoe het hondenbrein werkt, als het ware, ik verwijs naar The Dog Whisperer ;-). Consequent zijn is o.a. iets wat ik daarvan heb geleerd!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het maakt niks uit wat voor ras het is. Als je het de hond als pup niet hebt geleerd, dan is dat zeker alsnog in te trainen.
Dat betekent, dat je heeeeeel veel moet gaan oefenen! Begin in huis met de oefeningen.
Te beginnen aan de riem. Leidt hem een stukje van je af, roep "hier", of welk woord je wilt en als de hond komt: belonen!!! Dat kan met iets lekkers, kan ook met de stem, en/of een knuffel.
Als dat goed gaat, dan laat je hem op zeer korte afstand van je zitten, laat de riem los, je loopt een stap verder, hond moet blijven en dan roep je weer "hier". Komt hij: hetzelfde ritueel. En zo bouw je dat uit. Laat de hond in de kamer bijvoorbeeld en jij gaat naar de gang: hij mag pas komen als je "hier" roept.
Daarna ga je buiten oefenen: liefst in je tuin als je die hebt. En als dat goed gaat in een ruimte met wat meer afleiding: begin aan de riem!
Succes!

Toegevoegd na 1 minuut:
En wat Pleeun al schreef: het programma The Dogwhisperer op National Geografic: een aanrader bij alle problemen met honden (en vooral: hun baasjes!)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
we zaten calm en assertive tegelijk te typen :) +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hahahaha, retourplus staat genoteerd.
Tenks!
jodyenboyke
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank!
Een herdershond is een waak en verdedigingshond. Deze hond is bij uitstek geschikt om een superband met de baas op te bouwen. Verdediging en alert zijn is hem met de paplepel ingegoten en zit in ieder geval in zijn genen.

Maar....zo'n hond heeft een leider nodig. Iemand waar hij op kan bouwen en die het voortouw neemt. Hij moet naar je op kunnen kijken en jou zo belangrijk vinden, dat de rest hem maar matig interesseert.

Die band bouw je met een hond op, door veel en lang met hem te wandelen. Samen, dus niet met anderen. Per dag moet je zeker 1-1,5 uur alleen met hem door de bossen struinen of aangelijnd een route afleggen. De routes moet je wisselen, zodat het interessant blijft, zowel voor jou als voor de hond. Als hij aangelijnd is moet hij naast je lopen zonder te trekken, maar ook zonder te snuffelen.

Jij bepaald wanneer het tijd is voor snuffelen, dat is namelijk een beloning voor zijn volgzaamheid. Je kunt trainen wat je wilt, maar als het alleen gebaseerd is op training, zal je nooit een hond hebben die bij je loopt omdat hij daar zelf behoefte aan heeft.

Je moet een Herdershond ook laten werken, wandelen alleen is niet genoeg. Het is naast een waakhond ook een werkhond. Komt de hond qua werk niet aan zijn trekken, dan gaat hij zich vervelen en laat jou links liggen. Waarom zou hij naar je opkijken, waarom naar je toekomen als je hem als hond niets te bieden hebt?

Ik raad je aan zo gauw als mogelijk je licht op te steken bij een plaatselijke hondenclub. Vraag of ze je kunnen helpen het leven van je Herdershond interessanter te maken. Plaatsvervangend werk aan je hond geven is het eerste wat belangrijk is. Samen met je hond werken en zeker met een Herder is een feestje. Ik heb het gevoel dat je te makkelijk denkt over het hebben van een hond en zeker een hond met zoveel karakter.

Je zult zien dat de hond van de ene dag op de andere aandacht voor je heeft als jij het anders en intenser aanpakt.
Ivana
12 jaar geleden
jodyenboyke
12 jaar geleden
Ook hier weer een plus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, +
Overigens: iedere hond heeft een leider nodig, maar dat zal een "slip of the pen" zijn. ;-)
Ivana
12 jaar geleden
Nee, geen slip of de pen. Ik benadrukte dat als je een dergelijke hond niet onder appèl hebt, dat hij dan, juist vanuit zijn karakter, de leiding zelf op zich neemt. Hier telt dat dus dubbel zo hard. Meer nog dan bij een zachtaardige, onderdanige hond. Die zal bij gebrek aan leiding alleen maar heel ongelukkig zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ah, okee. Tsja, dan wordt je antwoord toch een heel stuk minder....
NEEEE GRÁPJUUUUU!!!! ;-) Klopt wel denk ik. Ik heb altijd herders gehad en die hadden ook nog es zeer sterke karakters (verschilt natuurlijk ook per hond). En dat blijft inderdaad levenslang zeer goed begeleiden, anders is het huis niet meer van jou!
Ivana
12 jaar geleden
Gelukkig, begrijpen we elkaar tenminste weer.;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
;-))
De hond erkent jou nog niet als baas. Vooreerst alleen met een lijn wandelen. Hem kort houden en verder dresseren. Niet toestaan, dat hij jou gaat uitlaten. Koop een boekje over dressuur of kijk naar de hondenfluiteraar op tv.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ivana
12 jaar geleden
Dressuur is wat anders dan opvoeden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet hem eigenlijk een aantyal dingen aanleren. Als jij dat opvoeden noemt dan is dat goed. Ik noem dat eerder dressuur. Opvoeden doe je met verstand. Dressuur doe je met belonen en straffen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dressuur is training, en onderdeel van opvoeding m.i.
ik doe het zelf niet door te straffen. motiveren van goed gedrag werkt beter is mijn ervaring (voorkomen, sturen, hond laten ervaren)
de hond moet niet luisteren omdat er consequenties aanvast zitten als ie het niet doet, maar omdat is gemotiveerd is om de baas te willen gehoorzamen en hier plezier aan beleefd. maar.....uiteraard ligt het er ook aan wat je onder straffen verstaat (het woord kan negatief overkomen terwijl dit per definitie helemaal niet hoeft) ;-)
Ivana
12 jaar geleden
http://www.hondensport.com/BHN2.html
Hier heb je het over dressuur. Dat kan alleen als je een hond eerst de gehoorzaamheidsprincipes hebt bijgebracht.