Wat zegt de etiquette over het omgaan met andermans huisdieren?

mag je andermans dier optillen, zonder dat vooraf aan de eigenaar te vragen?
mag je andermans dier z'n bekje opensperren, om te laten zien hoe je het gebit controleert bij je eigen dier, zonder eerst de eigenaar om toestemming te vragen?
of moet je het gewoon bij aaien laten, indien gewenst door het dier?

Rieneke1
13 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat de etiquette ook is: bezoek mag mijn poes oppakken als zij dat zélf ook leuk vindt (dat wil zeggen nooit), en iedereen die probeert haar bek open te sperren, mag kiezen tussen zelf de trap af te lopen en nooit meer terug te komen, of mij daar een voetje bij te laten helpen.
Rieneke1
13 jaar geleden
haha dat is duidelijk suzy :)
dan overdrijf ik dus toch niet!

Het beste antwoord

Ik (ben zelf heel gevoelig en) zou eerst vragen of ik het dier op mag pakken of even naar het gebit mag kijken.
Voor sommige mensen is hun huisdier als hun kind. En je zou ook niet zomaar een kind z'n mond opentrekken om even naar haar/zijn tanden te kijken. En als je een kind sowieso zomaar aanraakt en/of oppakt (als vreemde) heb je grote kans dat ze/hij begint te huilen of lichtelijk paniekerig raakt.
Maar ja ... ik ben niet het doorsnee type om hierop redelijkerwijs op te reageren denk ik ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

nou, als iemand zomaar mijn hond zou optillen of haar giegeltje zou openen, dan zou ik totaal niet goedkeuren hoor.

zelf leer ik me dochtertje om aan de eigenaar te vragen of ze het beestje mag aaien, dat vind ik wel zo netjes.

doet iemand dat zonder te vragen bij mijn hond, dan is het geen ramp hoor, maar zelf vragen we dus wel eventjes aan de eigenaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar is waarschijnlijk geen etiquette voor, maar ik ga er altijd vanuit dat het bij dieren precies hetzelfde geldt als bij mensen.

Zoiets doe je niet! Een huisdier is net als een kind. Een andersmans kind til je ook zomaar niet op of kijk je in de mond.

Ik vind dat eigenlijk best asociaal!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zit nog een andere kant aan: sommige dieren laten door hun bazen alles doen, maar vreemden moeten niet zomaar aan hen komen. Dan kunnen ze schrikken of laten merken dat ze het niet op prijs stellen, bijvoorbeeld door te grommen of te bijten.
Als dat gebeurt, krijgt het dier vaak de schuld maar eigenlijk moet zo'n dier gewoon netjes benaderd worden. Mensen houden er ook niet altijd van als vreemden hen zomaar aanraken, al is het met de beste bedoelingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je. Ik heb het trouwens ook met hondenkoekjes, ik heb ze vaak bij me maar ik zal het nooit zo geven. Altijd eerst even vragen (aan de eigenaar, de hond heeft er nooit zoveel problemen mee ;-)
Ivana
13 jaar geleden
Héééélemaal mee eens!!! IK zou je graag ter plekke 10 punten willen geven. +1 dus
Rieneke1
13 jaar geleden
plus maeve.
mijn oude miep heeft artrose, die moet je met beleid optillen zo nodig.
Ik zou het niet kunnen hebben, tenzij het een echte kenner is, én een goede vriend/vriendin! Qua etiquette, zou ik de vergelijking willen maken:
Ga je bij mensen waar je op bezoek bent, controleren of de wc-rollen juist hangen, of de zilverkast afgestoft is, en of er stof onder de zetels ligt? Nee? Dan zou ik zeggen, blijf ook uit de beestjes hun bek :D

Aaien is natuurlijk wel toegelaten, al zou ik dat persoonlijk ook eerst wel vragen aan de eigenaar!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij mag het gewoon niet omdat een huisdier feitelijk je eigendom is (ligt dus toch wel anders dan met kinderen al kan ik de gevoelsmatige vergelijking goed begrijpen). Volgens mij mag je in principe niet aan andermans eigendommen komen.

als iemand jouw pc pakt, aanzet en er mee gaat werken, vind je dat meestal ook niet goed, is het de postbode die een pakje komt brengen, reageer je meestal wel iets duidelijker dan wanneer het je zwager is.
Dat geldt voor die pc maar ook voor de hond. Pakt een wildvreemde je hond op en gaat in zijn bek wroeten zul je ZEKER verontwaardigd reageren, doet een bekende het zullen veel mensen geschokt toekijken, zo van wat overkomt me nu toch?????

Ik zou het in ieder geval zeer onbehoorlijk vinden (los van gevaarlijk, het blijven toch beesten).
amigo