Is mijn kat verkouden ?

hij niest een beetje , heeft geen "snotneus" maar kwijlt zijn hele kussen nat .

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (3)

Het zou kunnen dat je kat niesziekte heeft. In dit geval zou het callicivirus een rol kunnen spelen. (Meerdere virussen kunnen niesziekte veroorzaken).
Het callicivirus uit zich oa door pijnlijke zweertjes in de bek, en dit zou het kwijlen kunnen veroorzaken. Het lijkt me verstandig morgen even naar de dierenarts te gaan, want als je kat door de pijn niet meer wil eten ben je verder van huis.
Rieneke1
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk inderdaad ook dat het niesziekte is. Zeker naar de dierenarts gaan!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Plus+
als een kat niest, is dit altijd niesziekte,
dus antibiotica is zeker nodig.

leidraad volgens mijn arts : als kat meer dan 3 x per dag niest is het niesziekte
fremar
10 jaar geleden
Rieneke1
10 jaar geleden
Die arts mag meteen naar bijscholing zou ik zeggen. Katten kunnen ook enorm niezen door een grasspriet, poliep of tumor in de neus. Verder is antibiotica alleen zinvol voor bijkomende bacteriele infecties.
Niesziekte zal de kat zelf moeten overwinnen, aangezien antibiotica geen virussen aanpakt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Onze kat heeft regelmatig niesbuien. Hij niest het liefst zonder te waarschuwen, kijkt je aan en dan middden in je gezicht. Als ik vaker stofzuig, niest hij minder.
Kwijlen kan verschillende oorzaken hebben als bv misselijk zijn, keelontsteking of gebitsproblemen. In alledrie de gevallen zal je kat minder of niet willen eten en is het zeer zeker verstandig om op korte termijn een afspraak te maken bij de dierenarts. Bij niesziekte kan er ook sprake zijn van keel ontsteking en bij gebitsproblemen kan, als er door een ontstoken wortel een doorgang wordt gevormd naar de neusholte, ook geniest worden. Dus nogmaals, naar de dierenarts!