Wat zijn zandvlooien?

En wat kan je er tegen doen? En komen ze vaak voor? Ik kan hier namelijk weinig over vinden.

Toegevoegd na 45 seconden:
Extra: Voornamelijk bij honden.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
18.6K

Het beste antwoord

Parasitaire huidziekte, vaak aan de voeten (tenen, hielen), veroorzaakt door de vrouwelijke zandvlo (Tunga penetrans) die zich ingraaft in de dermis van de gastheer. Tungiasis komt voor in Zuid en Midden-Amerika, het Caraïbisch gebied, Afrika, Pakistan en India. Honden, katten, varkens en ratten zijn de belangrijkste reservoirs. Wordt steeds vaker in Nederland gezien als importziekte door toename van het reizen naar de tropen (werk, vakantie). Tunga penetrans heeft vele andere namen: zandvlo, 'jigger' (Engels), 'chique' (Frans), 'sika' (Surinaams), 'bicho de pe' (vlo van de voet, Portugees). Tungiasis behoort tot de grotere ectoparasitosen, samen met pediculosis, scabiës en cutane larva migrans, substantiële morbiditeit veroorzakend in endemische gebieden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Prachtige bewoording maar in het Nederlands: het zijn krengen, zie mijn antwoord.

Andere antwoorden (4)

De zandvlo is een parasiet die voorkomt in gebieden met een tropisch klimaat, niet in Nederland dus. Vooral in Zuid Amerika en West Indië zijn de beestjes te vinden. Ze zijn slechts 1mm groot. Zwangere vrouwelijke vlo'en graven zich in de huid van de mens en leggen daar hun eitjes, wat heel irriterend is.

De parasiet is een ziekteverspreider. De vlo kan onder meer de Tungiasis ziekte veroorzaken. De ziekte bestaat op dit moment in 88 landen. In Nigeria, Trinidad, Tobago en Brazilië is ongeveer 50% van de mensen besmet met deze ziekte.

Toegevoegd na 2 minuten:
Belangrijk is om verdere ontstekingen te voorkomen. Daarom moet de vlo chirurgisch verwijderd worden. Daarna antibiotica toedienen om de infectie te bestrijden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb ze zelf mogen ervaren, in Afrika. Na enige tijd in Nederland ging de jeuk vanzelf over ;)

Toegevoegd na 1 uur:
het mysterieuze eraan is dat ik ze nooit gezien heb..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De Talitridae zijn zijdelings afgeplatte vlokreeftjes, de kop is niet vergroeid met het eerste segment van het pereon. Het rostrum is kort of afwezig, en de ogen zijn groot en rond, maar kunnen ook afwezig zijn. De eerste antenne is altijd korter dan de tweede antenne en bezit geen accessorische flagel. De mandibel draagt geen palp.

De gnathopoden vertonen seksueel dimorfisme. De gnathopode 1 is eenvoudig of subchelaat en gnathopode 2 is chelaat of subchelaat. Het telson is min of meer gespleten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb familie in Nieuw-Zeeland wonen en ben daar ooit 3 weken geweest.
Ik wilde helpen onkruid uit de tuin te trekken maar dat werd onmogelijk gemaakt door zandvlooien.
Tot aan je elleboog bijten ze in je armen en dat is niet prettig.
Een paar dagen later zijn we op een strand gaan liggen, daar zie je ze niet maar als je thuis komt zit je onder de beten en die gaan later heel zeer doen en worden heel dik.
Die in de tuin kon je zien en die op het strand niet dus er zijn meerdere soorten.
Pas na een week of 4 trok de pijn, jeuk en de bulten weg.
Conclusie; ik hoef ze niet meer mee te maken want het zijn krengen.