Waarom grijpt mijn kat naar mijn been na het vertroetelen?

Als mijn kat om aandacht vraagt pak ik hem vaak op om te knuffelen of aai ik hem. Als ik daarna wegloop rent hij me in een sprinter achterna en grijpt mijn been.
Niet agressief, gewoon zijn twee poten er om heen en daarna laat hij ook weer los.
Wat bedoeld een kat hier mee?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
10.4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
*sprint

Het beste antwoord

Je kat maakt een chemisch stofje aan tijdens het aaien. Om dit stofje kwijt te raken moet hij bewegen. Dus maakt hij er een spelletje van om je voeten na te jagen.
Je ziet dit gedrag ook bij katten onderling. De een begroet de ander heel hartelijk en daarna krijgt hij een soort straf, zo lijkt het. Het komt op ons wat vreemd over, maar het is volkomen normaal kattengedrag. Het is alleen abnormaal als je echt letsel oploopt.
Je kunt dit proberen op te vangen door een kattenspeeltje of een brokje van je af te gooien en daar de kat achteraan te laten gaan.

Toegevoegd na 1 minuut:
Probeer ook eens of het verschil maakt als je uit jezelf je kat aait. Dus niet als hij erom vraagt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Naar mijn weten is het een soort dank je wel. Mijn kat gaf mij vaak een lichte beet. Toch een teken dat ze tevreddn zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit is spelgedrag: vermoedelijk zou je kat het leuker vinden als je een hengeltje pakt dan als je 'm knuffelt. Het klinkt of hij nog wat energie heeft die hij kwijt moet.
Rieneke1
10 jaar geleden
Poet
10 jaar geleden
Samen knuffelen, samen spelen