Kan ik ziek worden van een ratje dat in mijn gezicht heeft geniest?

Het ratje van mijn dochter nu 8 weken oud niest net vol in mijn gezicht! Bah kan dit kwaad? Krijg dan meteen allemaal doem scenario's in mijn hoofd!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volgens mij is dit geen enkel probleem. Volgens mij is het zelfs zo dat dieren vaak schoner zijn dan mensen, dus dat je beter door een rat dan door een mens in je gezicht geniest kan worden. Maar ik weet niet zeker of dat ook voor ratten geldt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het gaat ook niet over urine he.. Er staat Niesen, niet Piesen ;)
En mijn reactie was ook gebaseerd op een tam ratje.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat er erg veel ziekte's door dieren worden overgebracht is niet waar. Ja er zijn een aantal ziekte's die voor de mens besmettelijk kan zijn,maar niet erg veel.

Antwoorden (3)

Nee, dit soort dingen gebeuren wel vaker bij mensen die een ratje hebben. Voorbeeldje hieronder:

Linda
Soms is het inderdaad last aan te tonen waardoor het niesen komt. Mijn ratje Sneeze (vandaar ook haar naam) niest al vanaf ik haar kreeg. Ander voer, bodembedekker etc niets hielp. Mijn DA kon niets afwijkends constateren. Ze heeft er verder ook geen last van. Alleen ik als ze weer eens lekker voluit in mijn gezicht niest.

Geen angst dus hiervoor. Mocht je toch nog twijfelen dan vraag het maar eens een dierenarts.
10 jaar geleden
Nee, virussen kunnen (op een enkele zeldzame uitzondering na) niet van dier op mens overgaan. Je kunt dus niet ziek worden van een ratje dat ik jouw gezicht niest.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Excuses ik verwoord het verkeerd. Wat ik bedoel te zeggen is dat, zoals jij hierboven ook beschrijft, de kans op een besmetting in dit geval verwaarloosbaar klein is.
Nee ik denk het niet als een ratje niest en je veegt het af kan er eigenlijk niet fout gaan