Wanneer een poes kittens heeft gekregen en één van de kittens is niet goed, maakt ze dan die kitten dood ook nog na 5 dagen?

Ik heb een kitten uitgezocht van een nestje van 3. Nou was één van die kittens van boven naar beneden gesleept en het koppie was er af gebeten en ws opgevreten. ( die mensen hebben het koppie nergens meer gevonden) Of kan het zijn dat vader poes dat doet?
Of misschien een andere moederpoes die ook in huis woont met een nestje...
Weet iemand iets over de natuur taferelen van een moederpoes bij ziekte van een kitten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
18.5K
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
um oke?
mijn kat heeft ook haar kitten vermoord!

Het beste antwoord

als het kitten iets mankeert, dan is het idd mogelijk dat moepoes het jong doodt en opeet, al komt het niet vaak voor.
vaderpoes zal het niet zo snel doen, maar andere ongecastreerde katers wel.
ik ben eens een kitten verloren aan een ongecastreerde kater die via het luik binnenkwam.
andere moederpoezen zullen dit ook niet snel doen, poezen zorgen juist vaak goed voor andermans kroost.
het is erg wat er gebeurd is, maar hoe of wat valt helaas niet te achterhalen.
zelf zou ik deze moederpoes niet meer gebruiken voor de fok.

Toegevoegd na 25 minuten:
nog even een aanvulling: poezen die veel te jong een nestje krijgen, zijn daar soms psychisch nog niet klaar voor.
bij deze poezen kan het met de beste bedoelingen fout lopen, omdat ze niet weten wat ze met de kittens aanmoeten.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
klopt helemaal +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er loopt idd nog een kater rond die niet gecastreerd is......
Maar aan de andere kant, zal moeder poes toch haar kittens beschermen.
Maar het klinkt heel aannemelijk wat je zegt.

Andere antwoorden (1)

We hebben geen idee wat hier precies gebeurd is, het enige wat vast staat is dat het heel naar is om mee te maken.
Het is niet met 100% uit te sluiten maar het lijkt me onwaarschijnlijk dat een kater dit op z'n geweten heeft. Meestal zal de kater een keertje voorzichtig snuffelen en zich vervolgens uit de buurt van het nest houden. Moederpoezen kunnen ook best fel reageren op het bezoekje van een kater als ze aan het zogen zijn, ze zal hem wegjagen met wat gesis en dat was dan dat.
Het kitten-tje is doodgebeten, waarschijnlijk door de moederpoes, als dat gebeurt doen ze dat meestal direct of kort na de geboorte.
Ze kan dit doen omdat de kitten 'niet goed is' maar ook door een grote hoeveelheid stress. Het kan ook gebeuren als ze schrikt van iets in haar omgeving en ze in paniek naar een nieuwe plek zoekt naar een nieuwe plek voor haar nest.
Hou moederpoes goed in de gaten en gun haar een rustige omgeving. Over het algemeen is af te raden om deze poezenmoeders nogmaals een nestje te laten krijgen.

Ik heb het trouwens een keer zien gebeuren, dat een moederpoes een van haar kittens doodbeet. Verschrikkelijk om te zien. Het kwam in dat geval door stress van pijn. Haar eerste 2 kittens werden goed geboren maar bij de derde ging het mis, het werpen deed ontzettend veel pijn, ze kreeg 'm er niet goed uit. Door de pijn en de stress ervan raakte ze in paniek en begon in een van de jonkies te bijten. Ik heb toen het half geboren kitten uit haar getrokken en heb twee jonkies eventjes kunnen redden. Twee dagen en nachten heb ik flesvoeding gegeven maar ze hebben het niet gered. Heel naar.
Die moederpoes was na haar bevalling behoorlijk getraumatiseerd, ze heeft nooit meer een nestje mogen krijgen, ook op advies van de dierenarts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het alleen maar van horen zeggen, en ik wordt nu toch ook wel wat angstig voor het katje dat wij hebben uitgezocht, straks wordt die ook dood gebeten... 't beste er maar van hopen, meer kan ik er niet aan doen.
bedankt voor je antwoord