Hoi,

Als ik genoeg heb van de hond, omdat het weer streken uithaalt, stuur ik haar inderdaad naar de mand.
Kan der wel op de trap zetten, maar daar blijft ze nooit lang op zitten ;)

Waar je de hond naar toe stuurt maakt niet zoveel uit, belangrijk is dat je het consequent doet, en steeds naar dezelfde plek.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ivana
10 jaar geleden
De mand is een rustplaats en NOOIT een strafplek.
Lees het antwoord van Mirjam
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@ Ivana Bij mij is het beide,lees mijn reactie bij Mirjam ;-)
@Chielio Is dit bij jou ook het geval,rustplaats en tegelijk af en toe een strafplek?
Ivana
10 jaar geleden
Vlindertje. eigenlijk moet je een hond corrigeren waar hij zijn fouten maakt en als hij naar je heeft geluisterd en rustig is, dan pas met rustige stem naar de mand sturen. Dan is het gevoel van straf er niet en blijft de mand een veilige plek om te rusten of te wachten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Ivana, Bij ons wel, aangezien het diertje niet op de trap wil blijven zitten. Onze hond weet donders goed wat een verschil is tussen een "straf", slapen op de mand, of als ik gewoon genoeg van der heb. Dit kan ik zeer goed aan de reactie van de hond zien...
@ Vlindertje, klopt helemaal.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Aangezien het bij jouw hondje hetzelfde gaat als bij mijn hondjes een + voor je antwoord ;-)
Een hond kun je geen "straf" geven zoals een kind. Een soort van time out of dergelijke zal hij niet linken met het gebeurde. Je kunt hem alleen een correctie geven, op het moment dat het gebeurd. Dat kan door middel van een commando wat je zelf al gebruikt, op de hond aflopen en door lichaamstaal duidelijk maken dat dat gedrag niet gewenst is, of als het echt nodig is (alleen bij hoge opwinding als hij niet meer reageert op stem of houding) een aanraking om hem "eruit te halen". Dus geen tik of klap!, maar een weloverwogen aanraking met je hand als een klauw in de nek of zij van de hond. Stopt de hond met het foute gedrag, loop dan rustig en ontspannen weg. Een mand moet een fijne veilige plek zijn. Je kunt wel na een correctie als de hond rustig is en om te voorkomen dat hij in herhaling valt of als afleiding zeggen dat hij in de mand moet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ivana
10 jaar geleden
Prima antwoord. Dikke plus.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit zijn letterlijk de woorden van Cesaer Millan waar ik overigens een grote fan van ben maar in dit geval werkt het bij mij niet altijd zo. Als mijn hondjes bv blijven blaffen als de bel gaat werkt deze methode helaas niet omdat ze dan al veel te opgewonden zijn,ook de aanraking werkt dan helaas niet. Als ik met ze beneden ben en ik zeg mand,dan gaan ze ook naar hun mand en worden stil. Zijn zij boven en ik ben beneden in hetzelfde geval dan hoef ik maar één voet op de tree v/d trap te zetten en ze gaan ook daar stil in hun mand liggen wat ze niet doen als ik gewoon de trap op loop dus linken ze het blaffen en de mand het wel degelijk. Verder zien ze hun mand niet als een strafplek want ze liggen er nog steeds graag.
Toch een plus omdat het in andere gevallen wel werkt ;-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In dit geval moet zijn"soms"
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Haha, nee dat ook weer niet hoor. Ik ben zeker een fan van hem maar over een mand heb ik m nog nooit gehoord;) Wel probeer ik te denken zoals hij doet, of wat een roedelleider (wolf) zou doen. Verder is het gewoon een combinatie van logisch denken en gevoel. Elke hond is anders en wat werkt dat werkt, zolang er maar geen negatieve lading bij komt.
Je zou ook kunnen proberen ze te blokken vanaf de deur. Zelf voor de deur gaan staan en dan de ruimte die je hebben wil dmv lichaamstaal opeisen. In mijn geval loop ik rustig op ze af waardoor ze wel terug moeten wijken. Zijn ze waar ik ze hebben wil dan geef ik het commando blijf. Zo horen ze er toch bij en kunnen ze van afstand begroeten zonder dat ze te opgewonden zijn. Dit gaat nu al vanzelf omdat ze weten hoe ik het hebben wil. Beginnen ze bij jou boven niet opnieuw omdat ze het bezoek nog niet begroet hebben?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Grappig want ik heb die aflevering wel gezien,heb allebei zijn dvd's en sla geen aflevering over,vandaar waarschijnlijk.
Jij kunt zijn werk dus ook gaan doen ;-) Als ik bezoek verwacht dan lukt het mij (meestal)wel om ze te blokken en dan zijn ze ook niet boven. Het is niet altijd makkelijk omdat ik met krukken loop. Daardoor lukt het me niet als er plotseling iemand aanbelt zoals bv de postbode. Spontaan bezoek krijg ik niet wegens onderstaande. Het gaat bij mij over 2 chihuahuaatjes die een (te) sterke eigen wil hebben dit komt mede door mijzelf doordat ik chronisch ziek ben met weinig energie;-(
Buiten het blaffen om zijn ze overigens heel gehoorzaam dus ik hoef ze niet zo vaak naar hun mand te sturen waardoor het toch een fijne plek voor hun blijft gelukkig. Zoals ik al in mijn eerste reactie zei is jouw antwoord echt goed,uitzonderingen daar gelaten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hi, oke, ik niet dus. Ik zie hem af en toe eens op tv:)
En dat van dat blokken had ik wel weer van hem;) dat wou ik nog ff toevoegen. Het mooiste is inderdaad; als het werkt dan werkt het! Jammer van je situatie. Voor chihuahuaatjes heb je ze dan inderdaad wel goed onder controle! Positieve benadering vind ik het belangrijkst.
Bedankt voor je reactie
Dat ligt eraan wat jij gelinkt hebt aan het naar de mand sturen.
Stel dat jij je hond altijd naar de mand stuurt als hij bijvoorbeeld binnen heeft geplast, de vuilnisbak omver gegooid heeft of van jouw bord gegeten heeft, dan zal jij de hond hoogstwaarschijnlijk (en ook nog met een nare toon in je stem) naar de mand sturen. Wat een dier dan doet is de mand linken aan iets negatiefs. Dit omdat hij altijd naar de mand moet na iets vervelends.

Stel dat jij je hond gewoon op normaal moment zonder voorafgaande gebeurtenis naar zijn mand stuurt op een vriendelijke toon en hem vervolgens beloont als hij in de mand is, dan gaat hij de mand linken aan iets positiefs ; namelijk een beloning.
Je kan een mand dus zelf positief en negatief maken. Als jij de mand tot nu toe alleen in nare situaties gebruikt hebt en je ziet bijvoorbeeld dat jouw hond angstig naar de mand toegaat indien je hem dat vraagt, kun je dit positief maken door hem te belonen. Belonen hoeft echt niet met snoepjes en koekjes. Een opgewekte stem, een aai over zijn bol of hem direct weer uit de mand vragen worden allemaal gezien als 'positive reinforcement'.

Toegevoegd na 40 seconden:
*oeps, perongeluk twee keer zeggen dat je hem naar de mand stuurt in het eerste deel, sorry.