Als je 2 jonge katjes wilt kun je dan het beste katers,poesen of gemengd nemen?

Kort geleden hebben mijn exman (nog steeds mijn beste vriend) en ik onze poes die bij hem woonde helaas moeten inslapen. Hij woont alleen en wil nu graag 2 jonge katjes omdat hij op verschillende tijden werkt ca 10uur van huis is maar we vinden het zielig om een kat zo lang alleen te laten. In het verleden heeft hij daar een nare ervaring mee gehad,hij had 2 zusjes maar die maakten elkaar het leven zuur waardoor hij er 1 heeft moeten afstaan.Nu is hij bang dat dit weer zal gebeuren vandaar mijn vraag.

Toegevoegd na 31 minuten:
Voor de duidelijkheid,hij had geen probleem wat betreft het alleen laten want hij woonde toen samen maar met de 2 zusjes.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.9K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waarom kijken jullie niet in het asiel naar een duo wat al bij elkaar past? Jonge katjes meteen zolang alleen laten vind ik ook nogal zielig.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ben het volledig met je eens maar het is zijn beslissing ik kan hem niet overhalen maar maak je geen zorgen ik woon vlakbij en ga er een paar keer per dag heen.

Het beste antwoord

Toch zijn twee nestgenootjes de beste keus.
Verder is het van belang dat de karakters wat overeenkomen: neem dus geen setje van een avontuurlijke zelfverzekerde kat samen met een timide exemplaar.
Om latere gedragsproblemen te voorkomen is het ook van groot belang dat de kittens lang genoeg in het nest hebben mogen blijven: een week of 13 zeker.

Zelf, maar dat is mijn persoonlijke mening, ga ik voor katers.
In mijn beleving zijn die toch wat gemoedelijker, en zijn poezen wat pittiger.

Super dat je vriend er twee neemt, een wijs besluit!
Rieneke1
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je bent er snel bij op deze vroege ochtend ;-) ik had al gehoopt op een antwoord van jou,dank je wel!
Het heeft me een hoop overredingskracht gekost maar ben zelf ook heel blij dat hij er nu toch(zelfs graag) 2 wil en uiteraard ga ik zeker aan het begin regelmatig een kijkje nemen als hij werkt,verder uiteraard ook. Denk je dat het verstandig is om mijn 2 kleine hondjes meteen mee te nemen en hoe stel ik ze aan elkaar voor? (of kan ik dit beter in een nieuwe vraag zetten?) We willen nl dat ze allemaal samen kunnen zijn voor het geval er iets met ons gebeurd, ZH oid.
Ik zal jouw advies aan hem doorgeven want n.a.v mijn verhalen heeft ook hij al veel vertrouwen in jou :-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oh jée, ik vergat te plussen haha dus bij deze.
Rieneke1
10 jaar geleden
De dag is al half om hoor, ik ben een vroege vogel ;) Wat betreft de hondjes, zijn die katten gewend?
En de katjes, zijn die vanuit het nest honden gewend?
Zo ja, dan zal alles wel soepel verlopen. Zo nee, laat de katten dan eerst tot rust komen op hun nieuwe adres, meteen de hondjes erbij is dan wel wat veel.
Je kan alvast wel wat lapjes met hondengeur meenemen. Tof dat je een oogje in het zeil houdt, maar neemt je vriend geen weekje vrij als de kittens komen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Voor mijn gevoel is het ook al middag :-) Mijn hondjes kennen alleen de geur van onze poes,ze reageren buiten niet op katten maar nee ze zijn het dus niet gewend. De katjes,waarvan ik hoop dat ik hem toch kan overhalen iets oudere uit het asiel te nemen zodat ze een goed tehuis hebben,is nog afwachten of ze honden gewend zijn. De lapjes is een goed idee,zal het ook andersom doen alhoewel mijn hondjes de katjes natuurlijk ook aan mijn kleren ruiken.
Ik denk dat dit heel goed is zodat het al heel snel een bekende geur wordt die bij mij hoort.
Hoe lang denk je dat ik moet wachten met voorstellen en hoe kan ik dit het beste doen?
De bedoeling is dat de katjes ook bij mij komen logeren tijdens zijn vakanties,zelf ga ik wegens mijn ziekte niet meer weg maar als ik naar het ZH moet gaan mijn hondjes naar hem of hij komt met de katjes in mijn huis maar alleen als hij vrij kan krijgen. De hondjes zijn wel gewend om hun behoefte op de kattenbak te doen door omstandigheden maar zijn nog nooit langer dan 3uur alleen geweest en zelfs dat gebeurd niet zo vaak. Uiteraard neemt mijn vriend voldoende tijd vrij als de nieuwe bewoners ;-) komen maar ook daarna zal ik zeker nog een aantal maanden een paar keer per dag naar ze toe gaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Super dat je hem gaat proberen te overreden om asielkatten te nemen. Ik kan uit eigen ervaring spreken dat dat een win-win situatie is. Ik voelde direct de liefde en dankbaarheid van de kat (en ze was ook nog eens enorm goedgemanierd). En heel erg fijn om te horen dat je er vaak langs zult gaan en op ze gaat passen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@kaleidoscoop, ik hoop echt dat het me gaat lukken,ben al op internet aan het kijken, helaas moet hij door omstandigheden nog minimaal tot eind volgende maand wachten.
Wat betreft het naar de katjes gaan dat zal ik met heel veel plezier doen en hoop dat het op den duur ook samen met mijn hondjes kan,ik kan zelf bijna niet wachten,heb zelfs het recept voor allergiepillen al klaar liggen want ik ben allergisch voor katten :-( na verloop van tijd verdwijnt dat meestal gelukkig wel,dat had ik met onze poes ook.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Vlindertje: Rieneke is zo vroeg/snel dat ik geen antwoord kan geven :)) Inderdaad, het beste setje dat je kunt nemen is 2 broertjes, zijn elkaar gewend en inderdaad 2 energieke of 2 "lay-back" exemplaren. Tweede mogelijkheid is in het asiel vragen of er twee katers samen zijn afgestaan, die hebben meestal weinig kans, omdat mensen "jonkies" willen uit een vers nest... en zo blijven er vele te lang in het asiel... Er zijn trouwens in het asiel ook soms nesten die een goed huis zoeken..... Succes met de kennismaking van hondjes met katjes!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@jodokus, Ik laat de vraag bewust nog open staan zodat meerderen kunnen reageren/antwoorden ;-) Ik heb net een asiel gevonden waar ze jonge katjes hebben( jonger dan 1jaar) en die bewust alleen per 2 willen laten adopteren.Er zitten broertjes bij maar ook katertjes die al vriendjes zijn geworden en die ze graag bij elkaar willen laten dus die lijkt me helemaal goed! Ik vind het superleuk en spannend allemaal, uiteraard ook de kennismaking. Ik heb toevallig vandaag een aflevering gezien van Cesar Millan (op één van zijn dvd's) over een ontmoeting van 1 hond en 1 kat,het gaat eigenlijk op dezelfde manier als het laten kennismaken van 2 honden,weet natuurlijk niet of dit met 2 hondjes én 2 katjes ook zo gaat,we moeten het in ieder geval wel samen doen,gezellig ;-) Ben blij dat mijn vriend dinsdag terug is van vakantie zodat ik al het nieuws kan delen met hem :-) Dank je wel voor je leuke reactie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Graag gedaan Vlindertje :))
Rieneke1
10 jaar geleden
Vlindertje, met de kennismaking zou ik wachten tot de katjes totaal ontspannen zijn in hun nieuwe huis. De verhuizing geeft al veel stress, en je wil geen zieke katjes hebben! Wat betreft Cesar Millan: ik weet weinig tot niets van honden, ik ben van de kattenafdeling.
Wel weet ik dat CM door leken op handen wordt gedragen, maar dat hondengedragsdeskundigen all over the world flinke afstand nemen van zijn methodes.
Ik zou dus zeker niet alles voor zoete koek aannemen wat hij zegt. http://www.hond-en-co.nl/hoe-anders-kan.html
Rieneke1
10 jaar geleden
Nog een leuk artikel: http://plazilla.com/cesar-millanthe-dog-whisperer-ideale-schoonzoon-of-dierenbeul
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tja Rieneke ik begrijp dat je het goed bedoeld maar ik heb zelf al ik weet niet hoeveel afleveringen van CM gezien en er heel veel van geleerd. Ik ben mijn hondjes via zijn methode aan het heropvoeden en ik kan zeggen dat het elke dag een stuk beter gaat. Het valt iedereen ook op en zeker mijn buren zijn er heel blij mee. Ik heb ze onder controle zonder dat ik overdreven streng hoef te zijn. Persoonlijk ben ik absoluut geen voorstander van Martin Gaus en wat hij verteld daar geloof ik ook helemaal niks van. Je eerste bron krijg ik niet open maar dat is niet zo erg,ik zal toch een voorstander van CM blijven vanwege mijn eigen ervaring. Wat betreft de kennismaking daar zal ik inderdaad lang genoeg mee wachten tot ik zeker weet dat de katjes helemaal gewend zijn.
Dank je wel voor al je goede adviezen,ik zal je op de hoogte houden als het zover is ;-)
Rieneke1
10 jaar geleden
Prima hoor vlindertje, het is ook geen aanval of veroordeling, maar alleen even een tegengeluid laten horen. Ik zou het zeker fijn vinden nog te horen hoe het gaat verlopen!
Retespannend altijd, nieuw volk in huis :)
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Ik had bij mijn kittens ook meteen 2 volwassen honden gelaten, een wild hondje, en een hele rustige golden. Dat ging hartstikke goed! Mijn katten zijn niet bang voor honden :-) De honden zijn/waren (1 hond is helaas vorig jaar overleden) ook niet bang meer voor katten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het worden hoogtstwaarschijnlijk een broertje en zusje die nu bij een gastgezin zitten. Hoe oud ze precies zijn weten we nog niet,het zijn nog wel kittens. Eind v/d week gaan we lijken :-)
Zoals beloofd hou ik je op de hoogte,zal proberen foto's mee te sturen ;-)
Groetjes en nogmaals bedankt!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
lijken moet uiteraard kijken zijn ;-)

Andere antwoorden (1)

In het asiel zitten zowel kittens al volwassen katten. Het voordeel van volwassen katten is dat ze de drukke periode al gehad hebben en je er wat minder werk mee hebt dan kittens. Ze hebben ook regelmatig koppels in het asiel, die dus samen geplaatst worden en er zijn sowieso veel katten die samen kunnen omdat ze daar ook al samen zijn. Laat ze in ieder geval steriliseren/ castreren zodra dat kan, asiels zitten al overvol. Het maakt niet uit of je 2 poezen neemt, 2 katers of mix. Het hangt af van karakter van de kat, ook daarom zijn volwassen katten handiger, want daarvan weten ze al veel meer af in een asiel. (ik werk daar nl)