Hoe krijg ik mijn hond weer rustig tijdens het vuurwerk vandaag?

Ze is doodsbang, de hele week al maar vandaag is het extreem. Hoe krijg ik haar weer rustig/rustiger? (dierenarts is dicht.)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn moeder zegt dat (wanneer het echte knallen begint vannacht) je hond in een kamer moet zetten waar ze niets kan slopen en waar je niet constant langsloopt, bv badkamer. Met muziek hard aan waardoor ze de knallen minder hoort en met licht aan waardoor de flitsen niet zichtbaar zijn voor je hond. Zet ook haar mand neer en evt speeltje of iets om te bijten, iets vertrouwds (of als je een bench hebt gebruik die). Wellicht kun je het al eerder proberen vanavond en om de zoveel tijd kijken hoe ze reageert. Beloon haar op goed gedrag.
Ik weet niet of het echt werkt, vandaar bij reacties ;) En voor de rest kun je de antwoorden ook opvolgen! Succes ermee!

Het beste antwoord

Mijn hond is ook doodsbang, maar ik heb al de hele tijd de muziek een beetje harder aan staan. Dat helpt heel goed!

Het uitlaten blijft natuurlijk wel problematisch. Ik troost hem niet en doe zelf alsof er niets aan de hand is.

Heel veel succes met je arme hond!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat zal nu zeer moeilijk worden....
Om te beginnen: niet troosten....nooit!!! Dat betekent voor haar namelijk, dat ze gelijk heeft en dat het heeeeeeel erg is wat haar is overkomen en nog steeds overkomt.
Laat haar met rust nu, geen aandacht schenken aan haar gedrag. Dat klinkt misschien heel erg akelig, maar daarmee help je haar.
Voor volgend jaar kan je haar leren wennen aan vuurwerk en harde geluiden door bijvoorbeeld een cd te kopen met vuurwerk en heel langzaam het geluid op te voeren zodra ze niet meer reageert. Doe als je die cd aan hebt gewoon wat je altijd doet en negeer haar gedrag. Is ze stil, beloon haar dan.
Maar daar heb je nu niks aan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
jodyenboyke
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je wel en ook de andere +-sers. Minnaar: zou je misschien ook even kunnen vertellen, wat je niet waardevol vindt?
toen wij nog een hond hadden, gaven wij hem Bach rescue, dat werkte prima rustgevend voor de hond, dit is verkrijgbaar bij apotheek en drogisterij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ze zien er dan rustig uit, maar ze kunnen zich niet gestresst gedragen door wat je ze geeft. In 't koppie zijn ze dan nog weldegelijk onrustig.. Nooit medicatie geven, het is gewoon een kwestie van trainen..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bach Rescue Remedy.

Werkt onmiddellijk in acute stress situaties. Ook goed om op zak te hebben tijdens het uitlaten, voor als er onverwacht vuurwerk wordt afgestoken op straat. Dosering: 2x sprayen per keer. Mag meerdere keren op de dag gebruikt worden.
www.dogweb.nl/gedrag/bachremedies.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Plls, doktoren geven mensen toch ook bomvol pillen voor kalmering. Ze zijn er dus ook voor honden en deze werken prima ;)
Steun je hond, als je hond bang is, zorg dan dat je in de buurt bent. Geef hem de mogelijkheid om bij je te zijn. Straal rust en vertrouwen uit. Overdreven aaien of troosten maakt een hond banger, maar negeren ook! Dus kies voor een middenweg: steunen, aanwezig zijn, veiligheid bieden.

Het kan helpen om een veilig plekje voor je hond te maken, bijvoorbeeld door een deken over een bench te leggen of de mand verplaatsen naar een hoek van de kamer. Soms kiezen honden zelf een prettige plek, waar ze zich prettig voelen. Als het kan, sta ze dan toe daar te liggen.

Gordijnen dicht, muziek of televisie aan (uiteraard niet met vuurwerk erop!) maakt dat het geluid van buiten minder hard door komt.

Kauwen ontspant
Door te kauwen op een lekker kluifje komen er stoffen vrij bij de hond waardoor hij kan ontspannen. Dus koop lekkere kluifjes en laat je hond kauwen. Neemt je hond het kluifje niet aan, dan is hij echt té bang en kun je hem het beste bij jou of op z’n veilige plekje laten liggen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Op onderstaande bron staan nog meer nuttige tips:

http://www.hondinzicht.nl/hond-vuurwerk/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op een facebookpagina voor Australian Shepherd-eigenaren staat de tip je hond een eetlepel advocaat te geven. Ze zouden hier relaxed van worden. Ik heb het zelf (nog) niet uitgeprobeerd dus ik kan niet uit ervaring spreken. Ik denk dat het geen kwaad kan en helpt het niet dan heeft je hond toch een erg lekker hapje gehad!