Bestaat er in België een organisatie zoals de RSPCA?

onze buren hebben nu al een maand of 3 een nieuw puppy'tje. het probleem is dat ze die hond echt héééél vaak alleen thuis laten en die blaft zich dan te pletter. soms is er ook een rare geur (die er vroeger niet was) dus ik veronderstel dat het de hond is. nu mij vraag ik bestaat er zoiets in BELGIE zoals de 'rspca' dat je in een programma op national geographic of animal planet (denk ik) kan zien. dat is zo een organisatie die wettelijk mag optreden om de dieren te beschermen als ze mishandeld of verwaarloosd worden. ik heb zo'n medelijden met het hondje volgens mij wordt die niet heel correct behandeld... wel in België, want met nederlandse ben ik waarschijnlijk niet veel, of toch?

Toegevoegd na 2 minuten:
het rare is ook dat er in het huurcontract staat dat je geen huisdier mag hebben, maar ookal staat dit erin kunnen ze het niet verbieden... dit versta ik niet helemaal...

en ook het hondje wordt bijna nooit buitengelaten :s heel af en toe als ze er zijn kan hij/zij op de koer zijn behoefte gaan doen =/ (die ze dan nog een paar dagen laten liggen ook)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (2)

Uit je verhaal krijg ik een klein beetje het idee dat je niet zo erg blij met je buren bent...Als je echt zo'n dierenvriend bent, en dat neem ik absoluut aan, bel je nu meteen aan bij die buren om even te gaan praten over het blaffen van de pup. Natuurlijk mag die nog niet te lang alleen zijn, is ie veel te jong voor, al zal hij ooit moeten leren dat weggaan geen "verlaten" is. Als ik in jouw schoenen stond ging ik met ze praten voordat je allerlei instanties erbij haalt, dat ze geen huisdieren mogen hebben in de woning staat natuurlijk los van het welzijn van de pup, praat met je buren over je zorgen omtrent het hondje! Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik kan niet zeggen dat het de meest ideale buren zijn, maar we hebben ermee leren leven over de jaren, dus ik heb er geen problemen mee. het gaat echt over het hondje... ik weet ook wel dat kleintjes moeten leren alleen zijn maar het is echt vaak! vroeger dacht ik dat het alleen 's nachts was maar nu merk ik, doordat ik blok en examens heb, waardoor ik overdag ook thuis ben, dat hij dan ook vaak blaft. het is niet dat het blaffen me stoort want ik hoor het niet tenzij je bij de gang staat (+ik blok met muziek) als ermee te praten viel had ik het al gedaan... het probleem is ook dat die dus nooit thuis zijn... waardoor dit ook moeilijker wordt. ik kan toch moeilijk hun dagelijks schema beginnen volgen om dit te weten te komen. soms hoor ik iemand in de gang en dan 5 of 10min later vertrekken die weer (altijd op verschillende uren en niet dagelijks), dus ik veronderstel dat dit is om het hondje eten enzo te geven en daarna vertrekken ze weer.
ik was niet van plan om direct instanties te bellen, ik vroeg me af als dit bestond in belgie, zodat ik ze eventueel kon bellen als het zou escaleren... maar zeker nu nog niet
Eerst zelf gaan praten is echt de beste optie voor nu en dan kun je aangeven dat je je zorgen maakt en graag wil dat ze iets gaan veranderen en je zou kunnen aanbieden ze te helpen met de pup doormiddel van informatie inwinnen en een adres voor puppycursus aan te bieden en evt. een adres voor de pup te regelen als ze het beestje niet willen houden.... En dan kun je aangeven dat je over 2 weken weer eens terug komt om te praten en als het dan niet beter is, dat je wel van plan bent een melding te maken.

maar het is een lastig pakket waar je inzit, maar probeer toch hoe moeilijk ook in acht te nemen dat veel ieder mens het op zijn eigen manier doet en ook al vinden wij het dieronwaardig,en zouden wij het helemaal anders doen, dat de wet vaak (helaas) niet toe laat deze mensen aan te pakken....omdat deze mensen het minimale dat verplicht is wel doen.

Toegevoegd na 5 minuten:
Wat betreft het geluidsoverlast kun je bij de verhuurder een klacht neerleggen, die zou je daar bij kunnen helpen, maar dan moet je ook altijd eerst zelf met de buren overlegt hebben. Dat zal het eerste zijn wat er gevraagt wordt waarschijnlijk