Hier kan je denk ik veel informatie uithalen:
http://iljasterre.come2me.nl/1119791/Inenten-en-de-gevaren
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ligt eraan wat je precies onder schade verstaat. We zien een heel enkele keer een entreactie na het geven van een vaccinatie. Ik heb een paar keer meegemaakt dat een hond een licht allergische reactie kreeg na een vaccinatie. Deze symptomen waren echter altijd binnen enkele uren weer verdwenen. Kleine rassen zoals de chihuahua schijnen dit wat vaker te hebben dan andere rassen. Maar na al mijn jaren werk als assistente kan ik de hondjes die dit kregen nog steeds op 1 hand tellen.
Ook heb ik een heel enkele keer meegemaakt dat een hond een ontstekingsreactie of bindweefselvorming kreeg op de plek van vaccinatie. In alle gevallen eenvoudig te verhelpen of onschuldig.
Een vaccinatie geeft altijd de kans op heel lichte ziekteverschijnselen de eerste paar dagen, je brengt immers ziekteverwekkers in. Deze zijn altijd vrij mild en gaan eigenlijk altijd vanzelf over. Zo heftig als dat sommige kinderen ziek worden van een vaccinatie heb ik nooit meegemaakt bij honden of katten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb wel bij onze labrador 4 jaar geleden bij de derde puppyinenting meegemaakt dat hij s'avonds in 1 x een gigantische zwelling aan zijn hoofd had,hoge koorts, en helemaal apathisch en slap,en uitgilde van de pijn waar je hem ook vastpakte, zat toen nog om 23 uur bij DA.
Hij is toen daar gebleven, en heeft allerlei medicijnen gekregen.
De dag erna heb ik de fokker gebeld met de vraag van de DA of hij vaker zo had gereageerd,was bij haar niet zo.
Ze had ook de DA gebeld die had ingeent, die had ondertussen meer telefoontjes gekregen,van andere fokkers,en pupeigenaren van hetzelfde nest als die van ons.
Na lang heen en weer gebeld, bleek uiteindelijk dat er iets mis was,met een serienummer van die inentingen, en hebben we de gehele behandeling van onze hond geheel door fabrikant vergoed gekregen, onze hond was trouwens na 2 dagen helemaal opgeknapt, geen verdere bijwerkingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb eenmaal gezien bij een korthaar jachthond, dat er op de plek van de injectie spontaan een kring met ander gekleurd haar te zien was. Die haarverkleuring is gebleven.
Ivana