Hallo, mijn hamster slaapt normaal onder de grond in zijn huisje en nu boven de grond, is dat erg?

Mijn hamster is nog erg jong, maar normaal gesproken slaapt hij onderin zijn huisje onder de grond.. sinds 2 dagen slaapt hij bovenin het huisje zonder bedekking. kan dit iets te maken hebben met de temperatuur van de kamer of is dit gedrag normaal?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
8.6K

Antwoorden (1)

Natuurlijk weet ik niet in welke kooi jouw hamster woont, omdat er heel veel goede opties zijn. Verder weet ik ook niet hoe oud de hamster is en welke hamster je hebt.
Onze hamster is een dwerghamster. Deze woont in een kooitje met tralies en twee verdiepingen. Op de begane grond staat een huisje met nestmateriaal en een rad. Bovenin bevindt zich een lage doorschijnende ruimte. Tussen de twee ruimtes loopt zo'n buis.
Onze hamster slaapt op drie manieren. Allereerst in het huisje. Verder maakt ze vaker een soort nestje met materiaal en dan slaapt ze daar in, buiten het huisje. Soms slaapt ze op de bovenverdieping onder het doorschijnende dekseltje, gewoon op de bodembedekking.
Het schijnt te zijn, dat als de hamster zich helemaal op zijn gemak voelt, hij of zij ook buiten hun huisje slaapt. Het kan dus zijn dat jouw hamster zich nu helemaal veilig voelt in het kooitje, waardoor hij ook zo slaapt.
Als je het kooitje niet vol in het zonlicht hebt staan, is het niet te warm voor de hamster.
Ons kooitje staat zelfs dicht bij de verwarming.
Ik doe er een link bij. Even naar beneden scrollen, dan zie je een hamster die zelfs op de bank slaapt.
Ik hoop dat je gerustgesteld bent, veel plezier met de hamster!

http://www.derussischedwerghamster.nl/gedrag/