hoe verzorg je een kuikentje met de hand?

ik en mijn vriendin hebben een klein kuikentje. maar we weten niet wat voor soort voer we nodig hebben of hoe we hem zo kunnen verzorgen dat hij altijd gezellig bij ons durft te zitten. en hoeveel ruimte en wat nog meer heeft hij nodig als hij een grote kip is?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.9K
Rieneke1
11 jaar geleden
wie weet wordt het wel een grote haan.

Antwoorden (2)

een kuikentje geef je opfokvoer, dat kan je bij de dierenspeciaalzaak kopen.
hier zit alles in wat hij nodig heeft.
als extraatje wat universeelvoer (gedroogde en gemalen insecten) en wat meelwormen worden zeer gewaardeerd.
voor de nacht, en als het erg fris weer is, moet er een warmtelamp boven, en wel zodanig dat hij ruimte heeft om de warmte te ontwijken als dat nodig is.
zet er ook een spiegel bij, zodat hij het idee heeft dat hij niet alleen is.

maar....als je echt niets weet van deze zaken, breng hem dan liever naar een vogelopvang, waar hij tussen andere kuikentjes vakkundig wordt verzorgd.
Rieneke1
11 jaar geleden
teusvh
11 jaar geleden
Hardgekookte en daarna verkruimelde eieren zijn ze ook dol op. En het bevat waardevolle voedingsstoffen. Ook de schaal mee verkruimelen, vanwege de behoefte aan kalk voor de groeiende botten.
Rieneke1
11 jaar geleden
lijkt me een prima extraatje, maar geen volwaardige voeding.
Kippen kuikens hoef je niet met de hand te voeren, die zijn meteen recht uit het ei nestvlieders, en eten meteen zelfstandig.
Je kunt bij de boerenbond, alles krijgen, warmtelamp, kuikenvoer, waterdrinkfles/bak.
Je zet hem gewoon in een doosje met wat zaagsel, in de ene hoek een waterfles, in de andere hoef een voerbak.
Neem een aardewerk konijnen voerbak, lichtere gooien ze zo om, zeker als ze wat groter worden.

Warmtelamp ophangen

Je regelt de temparatuur, door hem hoger of lager te hangen.
Ik span altijd gewoon een touw, van een kant naar een andere kant, ik doe dat altijd in de badkamer, daar is het standaard het warmst, en het tocht het minst van de ruimtes in je huis, en ik voer ook pap in de badkamer, brast je vogel erg, heb je het in een badkamer makkelijk en snel weer schoon gemaakt.
Ik span dan altijd een touw, van het handdoekrekje, naar mijn kledinghaak.
Dan draai ik de snoer van de lamp 2 x om het touw heen, en zet hem vast aan het touw met een wasknijper.
Dan leg je een termometer in het kooitje, hokje, waar je vogel in komt.
En dan ga je de lamp afstellen op hoogte totdat je termometer 27 tot 30 graden aangeeft, en zet je hem weer vast met de wasknijper.
Elke keer tussendoor dat je aan het stellen bent, moet je wel 10 minuten wachten, dat de termometer klaar is, met de goede temparatuur aangeven, klopt het nog niet, is het te heet, hang je hem een tikje hoger, is het te koud, hang je hem een tikje lager, dit kan best veel tijd in beslag nemen, om hem op de goede hoogte/temparatuur te krijgen.
Heb je de goede temparatuur, leg je je vogeltje in het kooitje, hokje etc, en dan wacht je weer 10 minuten, zit het vogeltje te puffen, dan vind ie het te heet, en hang je hem weer hoger.
Zit je vogeltje er gewoon confortabel bij, en voelt gewoon lekker warm aan, dan is het goed, voelt die te koud of zit ie te rillen, zet je de lamp weer wat lager.
Ligt er ook aan hoe oud je kuikentje is, hoe warm het moet zijn.
Kuikens vanaf dag 1 moeten op 39 a 40 graden liggen, die kunnen nog totaal geen lichaamswarmte regelen.
Kuikens van 3 a 4 weken rond de 27 graden.
kuikens van 1 a 2 weken daar weer een beetje tussenin, maar dat moet je met je vogeltje uit proberen, zoals ik al schreef, ook niet elk vogeltje is het zelfde.
Bij mensen heb je ook koukleumen, en mensen die het snel heet hebben, vogeltjes kunnen daarin ook verschillen.

Deze tekst is gemaakt op papkuikens, maar verder hetzelde.

Toegevoegd na 4 minuten:
Kijk verder in reactie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kippen kuikens moeten een temparatuur van +- 27 graden hebben.
Maar dat moet je ook een beetje van je kuiken aflezen, zoals ik hier boven schrijf.