Mag je op een volkstuin katten vangen en naar bv de Noordoost polder brengen? Of naar t asiel? Ook als anderen zich over deze dieren ontfermd hebben?

Op dit park zijn regels dat je je kat op je eigen tuin moet houden, dit wordt meestal ook gedaan. Maar er zijn aanlopers die door anderen worden ontfermd. Nu zijn er anderen die een motie willen aannemen om deze dieren te vangen en naar t asiel/noordoostpolder te brengen. Mag dat zomaar? Katten ergens dumpen? Volgens mij niet. Bovendien zijn er minstens 2 die uit het dorp in de buurt komen, zomers hier willen wonen en s winters weer naar hun (andere) baasje gaan. Die zullen t ook niet fijn vinden hun kat uit t asiel te moeten gaan halen.

Ik begrijp de tegenstanders wel: poepen in andermans (moes)tuin, vogels vangen, gaan soms in je huisje.

Ze vangen echter ook muizen en jonge konijnen (veroorzaken ook overlast) en deze katten zijn bekend: gecastreerd/steriliseerd, ontwormd, -vlooid, etc.
Als ze weg zouden zijn, komen er weer andere, die dat niet zijn... Hoe hier mee om te gaan?

Toegevoegd na 1 uur:
Alle aanwezige katten zijn bekend en "geholpen"op 1 na, die wel te helpen zou zijn, maar waar de eigenaar wat weerstand heeft. Ze krijgt iig wel de pil. Dus vangacties hoeven niet.
De zomergasten zijn er in zeer goed overleg met de eigenaren. Eten geven gebeurd omdat de katten zo minder vogels vangen en benaderbaar ziijn. Wel zou je bij nieuwe katten dit niet kunnen doen. Maar of ik dat kan? Ik geloof meer in reguleren vd aanwezige katten. Mijn eigen kat zit overigens aan de lange lijn en vind dat prima, is zeer tevreden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

zeker het dumpen lijkt me een heel slecht idee, ook gezien er katten bij zitten die een eigenaar hebben.
neem eens contact op met de dierenbescherming.
wellicht willen die ism de bewoners een vang- en castratieactie op touw zetten.
zo hou je de populatie beheersbaar.
vang je deze katten alleen maar weg, dan zullen nieuwe katten al snel de opengevallen plaatsen innemen.
dat is dweilen met de kraan open.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op de manier zoals we nu met de katten omgaan is en blijft het een onbeheersbaar probleem. Niet alleen de wilde katten planten zich voort als konijnen maar ook vele huiskatten zijn niet gesteriliseerd en zorgen voor vele nakomelingen en zolang een instantie zoals de DB. geen daadwerkelijke en harde actie onderneemt zal het probleem alleen maar groter worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
alle katten hier zijn geholpen, op 1 na die an de pil is. Dus dit probleem speelt hier gelukkig niet. Het gaat erom dat er regels in de vereniging zijn die zeggen dat de kat op eigen tuin moet blijven en die onvoldoende opgevolgd wordt. Tegenstanders kwamen dus met dit asiel/nop plan.
Rieneke, weet je of hier ook egens gegevens over zijn, over het innemen van open plekken? Ik wil dat als argument tegen de tegenstanders gebruiken..
Rieneke1
12 jaar geleden
heb geen gegevens bij de hand hier, maar google eens wat rond, succes! http://www.catshelter.be/assets/hetzwerfkattenprobleemaangepakt.pdf
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt! ik wist niet goed waar te beginnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ook vanwege de link in de reactie. wel moeilijk kiezen, andere antwoorden ook voor mij nuttig.

Andere antwoorden (4)

Als eerste dien je te realiseren dat iedere eigenaar van een huisdier verplicht is om zijn dier dusdanig te huisvesten zodat deze geen overlast kan bezorgen aan derde.

Op het moment dat een huisdier (wat een kat toch is) overlast bezorgt op een volkstuinen complex voldoet de eigenaar dus al niet meer aan de basis verplichting om er voor te zorgen dat ze geen overlast verzorgen.

Ook de twee zomergasten dienen zich aan deze regels te houden.

Het dier vangen en in een asiel plaatsen als de eigenaar van de katten niet bekend is, is dan ook een volledige legale actie, overigens is bij melding de dierenambulance verplicht om de dieren op te komen halen, een dierenambulance krijgt van de gemeente een vergoeding vor het ophalen van gevonden dieren.

De dieren vangen en elders uitzetten mag daarin tegen niet, het is een vorm van vervreemding van andermans goed.

Toegevoegd na 1 uur:
"Eten geven gebeurd omdat de katten zo minder vogels vangen en benaderbaar ziijn."

Sorry maar dit eten geven is een drogreden.

Hier hou je de populatie mee instant.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
we hebben het hier eerder over gehad theo.
sprekend over de dierenambu waar ik werk; wij krijgen geen vergoeding, en zijn ook nergens toe verplicht.
je kan dit dus in z'n algemeenheid niet zeggen. overigens zouden wij deze katten niet ophalen.
wij zijn er voor gewonde of zieke dieren.
zwerfdieren zijn het pakkie-an van de dierenbescherming.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad. Echter zijn jullie geen dierenambulance die door de gemeente erkend is als zijn de de dierenambulance die gevonden dieren op dient te halen, en ja daarvoor moet je (vaak) een DA hebben van de DB of een instantie die samenwerkt met de DB.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deels gaat t om dieren van eigenaren, deels om aanlopers waar over ontfermd is. Mogen deze dieren ook gevangen worden en naar t asiel gebracht? Er is geen enkele "onbekende" kat bij! Overigens willen ze t ook met honden doe die loslopen. Er moet nog over gestemd worden, dus ik zoek argumenten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat mag. Indien de volkstuintjes buiten de bebouwde kom liggen en de katten zich ook buiten de omheining van de tuintjes begeeft mogen ze zelfs afgeschoten worden door jagers. Ik juich de actie van het bestuur toe, één ieder heeft voor zijn huisdier te zorgen en niet te laten zwerven met alle mogelijke nadelige gevolgen van dien. Heb ook jou reactie bij Jet gelezen. Als ik het goed begrijp kunnen mensen hun dieren weer gratis ophalen bij het asiel, het wordt dan hoogtijd dat het asiel haar kosten is in rekening brengt bij dergelijke personen en niet deze onverantwoordelijke daden afwentelt op de gemeenschap.
Ivana
12 jaar geleden
@Theodbn Loslopende katten mogen buiten de bebouwde kom pas door jagers worden afgeschoten als ze duidelijk verwilderd zijn en de eerste bebouwing zich op 350 meter bevindt. Even wat nauwkeuriger dus! Hier gaat het duidelijk niet om verwilderde katten.
Jagers hebben zich ook aan regels te houden, anders zijn ze hun jachtacte kwijt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vertel mij is hoe je op een afstand van meer dan honderd meter een verwilderde kat kunt onderscheiden van een "tamme" kat? Daarbij een zwervende kat die op het eerste oog geen huisvesting heeft (geld dus voor bijna elke loslopende kat) kan en mag als verwilderd beschouwd worden omdat hij zich voed met wild. Daarbij waar uit de wetgeving haal jij de 350meter vandaan. Dat is provinciaal geregeld de maat ligt per provincie dus verschillend, vandaar dat ik geen maat op geef, daarbij gaat het niet om bebouwing maar woningen, is de afstand met de eerste bewoonde bebouwing groter dan ..., mag een jager het dier zelfs van de stal afschieten als hij van de eigenaar van het terrein toestemming tot jacht heeft verkregen. De regels in detail zijn omvangrijker dan wij hier kunnen omschrijven en minder belangrijk.
Ivana
12 jaar geleden
Ik vond je erg kort door de bocht, vandaar. Mensen hebben om onduidelijke redenen al een afkeer van de jacht. Ik vind dat je met je boute uitspraak de afkeer nog groter maakt. Dat gaat mij aan het hart.
Jagers zijn niet a-priorie lomperikken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de eigenaren wonen op t dorp en de kat op de volkstuin. Als de eigenaren deze van de volkstuin ophalen, plm 800 meter, is de kat er binnen een half uur weer. Dus geen asiel en afwentelen, geldmisbruik etc. Dat scheelt weer, nietwaar?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Ivana Het wordt anders weer eens hoogtijd dat de mensen gaan beseffen welk werk een jager doet, dat de andere optie is de wolven en beren in grote getale te importeren zodat die de wildstand op peil houdt met alle gevolgen vandien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@cypertje Vraag blijft staan; Wie veroorzaakt de overlast; De huurder van een tuin, Of de eigenaar van het "huis"dier die het op straat laat zwerven. Is het dan niet meer dan normaal dat diegene die de overlast veroorzaakt ook er voor zorg draagt dat de overlast weggenomen wordt?
Grrrr ik kan hier best boos om worden. Wij woonden altijd dicht bij een vakantiepark en zomers heel wat katten "kwijtgeraakt" aan zomergasten. De beesten werden dan door hen gevoerd en aangehaald, waren ons dan kwijt en waren in de winter ontredderd omdat hun voerplek weg was. Het gevolg: wij mochten thuis de katten niet meer aanhalen zodat ze niet aan mensen wenden en er toch een kat bij huis liep voor de muizen.

Naar de NOP brengen? Wat een belachelijk idee, daarmee verplaats je (je) probleem. Die katten zullen daar verwilderen en overlast bezorgen en worden waarschijnlijk afgemaakt.

Mijn advies: verbieden andermans kat te voeren/aan te halen en voor de rest zo laten. Een kat is een territoriaal dier, haal je een weg komt de volgende.

Nodig voor de volgende eigenaren bijeenkomst iemand uit die er verstand van heeft (bijv. asiel) die goed ( en diervriendelijk) voor je uiteen kan zetten wat er aan gedaan kan worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi Jet, de eigenaren weten waar hun kat is. Als ze hen ophalen, wat zeker 20 x is gedaan, is ie er binnen een half uur weer. Hij is bevriend met mijn kat, t zijn maatjes. De eigenaren accepteren dit, kunnen ook niet anders en zijnn blij dat ze weten waar ie is. De naam vd kat is James Bond, omdat ie altijd ontsnapt. Ook de andere kat viert hier vakantie in overleg. Dus niet zoals bij jou, wat me wel erg vervelend voor je lijkt..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat was het ook, ik heb vaak de vakantiegangers vervloekt, we "namen"al expres dan een kat in september in de hoop dat ie de zomer daarop niet zou verdwijnen, alleen de wat eenzinniger katten waren blijvers.
Dumpen kan sowieso niet - want zo is jullie probleem ook deels ontstaan vermoed ik. Stel je zou ze ergens heenbrengen, en daar denken ze: weet je wat, we gaan ze dumpen, we weten wel een park ver weg...
Het zou handiger zijn als alle katten gechipt waren, zodat je een baasje (personeelslid..) kunt aanspreken, maar ik weet uit ervaring dat katten soms ergens gevonden worden, gechipt en wel, en dat een eigenaar dan soms tegen een asiel durft te zeggen: Nou nee, we hebben geen zin meer in een kat, hou maar.
Het hele terrein catproof maken is ook ondoenlijk lijkt me, dan zou je in een kooi moeten gaan leven.

De essentiële vraag is dus: hoe kun je de overlast die sommigen ervaren, zodanig verminderen dat die mensen tevreden zijn?
Het enige dat ik kan bedenken is dat zij hun terreintje af moeten schermen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oeps, dat zal een hoop commentaar geven, voor konijnenoverlast wil men dat al niet, daar is ook een discussie over: afschieten of niet? Ik denk: zinloos, want bij de volgende worp komen er gewoon meer jonkies.. Eigenlijk moeten de eigenaren vd kat hun tuin afschermen. Ik heb dat geprobeerd, met een electrisch systeem, wat even goed werkte, maar niet lang. En met gaas. Maar meneer poes wist toch vrijwel dagelijks te ontsnappen. Dan maar aan de lijn. Een lange, die ook vaak verplaatst wordt. En hij gaat ook mee. Dit gaat goed. Op zich tevreden, maar als ie de kans krijgt.... Voor poezen die de vrijheid geroken hebben is het moeilijker en het vraagt meer van de eigenaar. Maar eigenlijk, volgens de regels, zou dat moeten. Of we veranderen de regels, ook een optie, Moet echter wel een meerderheid voor zijn.. Zal altijd wel een probleem zijn, ik hoop er het beste van..
verder ben ik t met je eens..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vind dit een hele slechte optie. Iemand moet zijn perceel beschermen omdat een ander weigert de overlast die hij veroorzaakt weg te nemen. Rare gang van zaken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De tuin van de katteneigenaren afschermen zodat hun kat niet elders kan gaan spoken werkt niet als het (ook) om aanlopers gaat :/
Ja, lastig probleem. Maar mensen op zo'n complex houden van de natuur neem ik aan. En daar horen katten ook bij. Die beesten kunnen er niks aan doen en zijn er gewoon. Mensen die geen katten in hun tuin willen hebben moeten dan maar hoog gaas spannen en dan blijven ze echt wel buiten de tuin.
En niet voeren! Dan blijven ze. En inderdaad zoals boven werd gemeld: Als je ze verwijderd komen er gewoon weer andere katten. Dus de mensen moeten zelf een oplossing zoeken met gaas.
Trouwens er zijn toch ook hazen en konijnen? Hoort ook bij de natuur, daar maken mensen toch ook hekken voor lals ze deze dieren niet in de tuin willen?