Waarom zit er zoveel graan in hondenvoer?

En dan naast het feit dat het goedkoper is dan vlees, en dus een makkelijk vulmiddel. Elk merk heeft wel graan erin, meestal als hoofdbestanddeel.

Heeft een hond er ook wat aan? En zo ja, wat heeft de voorkeur: mais, tarwe, rijst, ...?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

In het wild eten jagers als wolven ook granen e.d.; ze eten nl. ook het darmkanaal van de prooi op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

alleen vlees zou niet goed zijn. Zelf combineer je je maaltijd ook met brood, rijst of pasta. Granen zijn gewoon erg voedzaam.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan ons niet vergelijken met honden, wij zijn geen carnivoren en honden wel.
In brokken zit veel graan. Graan komt niet of nauwelijks voor in de natuurlijke voeding van de hond, hondachtigen en de wolf. Het komt wel voor in de brok. In grote hoeveelheden. Meestal zo rond de 50% van het totaal. Graan is een goedkope energie leverancier en daarom zit het in de brok. Een hond haalt zijn energie uit eiwit, vet en koolhydraten. Graan levert voornamelijk koolhydraat en dus energie. Maar het is de goedkoopste energieleverancier en dus goedkoop voor de fabrikant. En dan te bedenken dat de hond een vleeseter is. Granen, in deze hoeveelheden, kunnen schimmels en gisten (op de huid en in de darm) veroorzaken.

Toegevoegd op 07-05-2009 17:32:14
In onderstaande link van de huisdierendokter.nl nog wat aanvullende informatie over hondenvoer!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als de hond alleen vlees zou eten komt de hond diverse voedingsstoffen te kort. In de vrije natuur haalt de wolf de extra voedingsstoffen uit de darmen van de prooi. (Pens in de winkel voor de hond.)

Het is dus makkelijker om de hond een totaal product te geven. Het kan wel alleen vlees maar dan moet je ook pens geven. Heb je wel eens Pens klaar gemaakt voor je hond?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Honden eten zelfs paardenpoep. Zelf kan hij niet eten wat het paard wel kan en niet volledig verteerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dan blijft die gezond
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uhm, je 'weet dat'.
Kan je het misschien nader uitleggen?
volgens mij heeft rijst de voorkeur.
teveel graan is niet goed, een beetje wel