Komt het wel goed met kat van 5 jaar en kitten ???

We hebben een kater van 5 jaar en sinds gisteren een kitten erbij genomen. Kater heeft altijd samen geleefd met een poes van 19, die is overleden . Sindsdien leek ons kater erg alleen te zijn en hebben we een kitten ( ook katertje van 8 weken) erbij genomen. Maar onze Aysha van 5 moet er niks van hebben !!! Gromt en blaast en die kleine blaast nog terug ook ! Aysha blijft nu steeds boven om de kitten te vermijden. Om eerlijk te zijn ; ik heb kitten gelijk in de huiskamer laten lopen, en ik denk dat Aysha schrok van dat lopende bolletje wol ! Denk , dat ik dit behoorlijk verkeerd gedaan heb !! Wat nu en komt dit wel goed ?

Weet jij het antwoord?

/2500

Dat is niet goed te zeggen. Katten zijn, net als mensen, allemaal aparte persoonlijkheden. Hoe ze elkaar liggen is nooit te voorspellen. Een volwassen kat is altijd extra voorzichtig bij een kitten, want als de moederkat in de buurt zou zijn, zou die het kitten altijd verdedigen. Daar houden ze dan rekening mee. Het lijkt er nu op dat ze elk een territorium hebben: Aysha boven en het kitten beneden. Dat is al een begin: ze laten elkaar een deel van het huis. Misschien komt het goed als het jonkie volwassen wordt.

Het is niet moeilijk op te lossen: neem een handdoek en wrijf daarmee over de kitten, doe hetzelfde met een andere handdoek bij de 5 jarige kater. Laat ze aan elkaars handdoek ruiken en wrijf met de geur van A over B heen en andersom, houdt het een tijdje vol. De bedoeling is dat ze aan elkaars geur wennen en zo elkaar accepteren. Voorlopig is het, als je dat nog niet zou doen, verstandig om ze gescheiden te houden, andere kamers. Het is trouwens mogelijk dat twee katers elkaar niet accepteren en langs elkaar leven in hetzelfde huis. Met een zo jonge kitten zou het goed moeten komen.

ja, goede kans dat dit goed komt. het kitten is nog niet geslachtsrijp, en vormt geen enkele bedreiging voor je kater. wel is het zo dat katten bijzonder op vaste gewoontes gesteld zijn en helemaal niet van verrassingen houden. geef je kater rustig de tijd, overhaast en forceer niets. laat hem op z'n eigen tijd maar poolshoogte nemen, en gun hem de tijd die hij daarvoor nodig heeft. er moet me wel van het hart dat ik het bijzonder jammer vind dat je het kitten al zo jong hebt meegenomen. minstens een week of 12, of beter nog, een week of 15 was beter geweest. in deze periode leren ze nl heel veel van moeder en nestgenootjes, en daar heb je als baasje later alleen maar profijt van.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100