Onze poes is nu 4 maanden, gaat binnenkort aan "de pil", wanneer mag ze los buiten? ze zit nu altijd buiten in een tuigje maar wil zo graag los.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3K

Het beste antwoord

Als u de poes in uw eigen tuin kunt houden is er niets op tegen om haar nu al los te laten.
U voorkomt daarmee dat ze door uw buren weg gejaagd wordt vanwege overlast, en u voorkomt daarmee ook hoge rekeningen waneer de poes aangereden wordt en door dierenambulance, dierenarts en dierenasiel met spoed en voorrang behandeld en opgevangen moet worden.
Een dergelijke rekening, hoorde we op GV laatst, kan oplopen tot 350 euro of nog meer.
Ik zou u dus alleen daarom al aanraden uw poes in de eigen tuin te houden.

Toegevoegd na 2 minuten:
Wanneer het u lukt de poes in eigen tuin te houden, kunt u er ook van op aan dat katers niet bij haar kunnen komen. U zou dan kunnen overwegen om die pil ook te stoppen. Dat scheelt u weer onkosten.
Voor de kat is het prettig om niet opgejaagd te worden door mensen die last van haar hebben. Zeker nu ze nog zo jong is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet echt antwoord op de vraag....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik begrijp dat dat op het 1e gezicht zo lijkt, maar niet als je de toelichting er bij in ogenschouw neemt. Over de termijn voor een voorbehoedsmiddel kan ik persoonlijk geen uitspraak doen, maar amulders probleem blijkt, wanneer je de toelichting leest, vooral het feit te zijn dat de poes graag uit haar tuigje wil.
Daar geef ik een oplossing voor. Het jonge dier kan nu nog wennen aan het in de eigen tuin blijven en daar kan de kat veel narigheid mee bespaard blijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ergere narigheid dan een tuigje, bedoel ik.

Andere antwoorden (2)

In principe begint men met de poezenpil tussen 2 krolsheden in en dan werkt deze ook na een paar dagen al. Wel belangrijk om te weten is dat er nog al eens poezen zijn die door de poezenpil "heen breken" dus toch krols worden ca. 6 à 7 dagen na het slikken van de pil, die normaal gesproken wekelijks gegeven moet worden. Daarnaast krijgen sommige poezen ernstige melkklierproblemen door de pil of op latere leeftijd melkkliertumoren door het slikken hiervan. Als u dus geen nestje wilt met uw kat is het veel beter deze te laten steriliseren.
fremar
12 jaar geleden
weet je zeker dat je je poes op de pil wil zetten?
je weet dat ze, al na 1 keer de pil, verhoogd risico heeft op suikerziekte, baarmoederontstekingen, en mammatumoren op latere leeftijd?
het is zo veel veiliger de kat met 6 mnd te laten castreren.
of wil je met haar gaan fokken?
dan zou je suprelorin kunnen overwegen.
alleen roept dat bij mij dan de vraag op, of je een raskat hebt, waar je zorgvuldig mee gaat fokken, met alle testen er op en er aan.
of ga je vermeerderen, terwijl het kittenoverschot al zo groot is?
in geval van een raskat zou ik deze zeker niet vrij naar buiten laten, want voor je het weet is ze gesnaaid en verkocht.
maar ook een htk kat zou ik nog niet buiten laten op zo'n jonge leeftijd.
ze zijn nog zo speels en zien geen gevaar, en een ongeluk zit in een klein hoekje.
overweeg een ren of afgezette tuin, zodat ze veikig buiten kan.
Rieneke1