Hoe kunnen we urnine van onze kat opvangen?

De dierenarts heeft ons gevraagd op een beetje urine van één van onze kat op te vangen en mee te nemen voor onderzoek. Hoe doen we dit? Ter volledigheid, we hebben 2 katten.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik voel met je mee... mocht hetzelfde geintje vorige week bij mijn konijn proberen uit te halen.

Het beste antwoord

Vraag een klein spuitje aan dierenarts.
Kattenbak leeg maken gewoon leeggooien en verder niets aan doen dan zit de geur er nog in.
Dan geduld en de kat zal een keer moeten plassen op bak want wel binnen houden ,een beetje opzuigen met spuitje en op naar de dierenarts.
Hoop dat het lukt hier al een paar keer gedaan zo.
ene beterschap met je kat
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
zal vast maar je kan de plas opzuigen en heb dit al een paar keer gedaan geen probleem voor dierenarts .

Andere antwoorden (3)

Hard zijn en de kattenbak zonder grit zetten. De kat zal wel mopperen maar op deze manier pleegden wij urine te krijgen. In noodgeval kan de dokter een druppeltje uitdrukken maar dat is een paardenmiddel.

Toegevoegd na 1 minuut:
En de andere kat elders zetten, zo mogelijk. Of heel erg in de gaten houden wie de bak betreden gaat.Ik begrijp dit is een hoop gedoe. Wij hadden 4 katten en kwamen ook voor dat probleem te staan...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zet poes apart in de badkamer, waar je alle kleedjes hebt verwijderd en de stoppen in de afvoeren hebt gedaan. Zorg dat er water en voer staat, liefst natvoer.
Zet een teiltje neer wat je goed met heet water hebt afgespoeld, en vul die met een in repen geknipte plastic zak, zodat de kat toch iets te graven heeft.
Zo zou het moeten lukken, maar sommige katten gaan in plasstaking, en kunnen dit lang volhouden.
Zo nodig kan de dierenarts met een naald wat urine uit de blaas trekken voor onderzoek. Dit klinkt pijnlijk, maar dat valt reuze mee.
Rieneke1
11 jaar geleden
Rieneke1
11 jaar geleden
Nee hoor, waarom zou dat rotzooi geven? Bij de dierenarts is trouwens ook katkor te koop: kunststof bolletjes die geen water opnemen.
Pipet en flesje krijg je erbij.
De eenvoudige manier: Uw kat plast voor uw ogen: dat is handig! De urine is dan vers en kan met een bij de dierenkliniek op te halen spuitje meteen worden opgezogen. Uw dierenarts kan de urine het best zo vers en zo schoon mogelijk aangeleverd krijgen. Zodat bacteriële verontreiniging voorkomen wordt. Urine binnen het uur bij uw dierenarts laten onderzoeken.

1. Met een bakje
Blijf rustig en geduldig
Observeer het plasgedrag van de kat
Gebruik schoon opvang- en bewaarmateriaal (geen afwasmiddel gebruiken)
Zodra de kat begint te plassen - maar niet te snel !! - een schaaltje of plastic bakje onder z'n achterste plaatsen
Doe de urine meteen in de koelkast als uw dierenkliniek niet open is
Breng de urine zo snel mogelijk naar de dierenarts

2. Met vervanging voor kattenbakgrit
Gebruik i.p.v. kattenbakgrit geknipte vuilniszakken of KatKor korrels (bij de dierenarts), die niet absorberen. Hiervoor dient de kat wel met een bak apart gezet te worden. Maak de kattenbak goed schoon. Spoel hem vervolgens goed af met schoon, lauw water zodat er geen reinigingsmiddel of bleekwaterresten achterblijven. Maak de kattenbak daarna droog m.b.v. keuken- of toiletpapier. Probeer de urine na het plassen zo snel mogelijk over te brengen in een containertje, en in de koelkast te zetten. De KatKor kan na gebruik gespoeld worden met water, en worden hergebruikt. Een andere manier is in een lege kattenbak een plastic kattenbakzak doen (verkrijgbaar in de dierenwinkel). Een kat kan daar ook een plas op doen. Opzuigen met een pipet of meteen overgieten in een schoon potje.

3. De lepeltruc

Lepeltraining: Een makkelijke manier om aan urine te komen Zonder stress en binnen een paar uur!
zie verder op: http://www.kattengedragcentrum.nl/97-Urine-verzamelen.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rieneke1
11 jaar geleden
Binnen het uur is mooi, maar iets langer kan ook geen kwaad: bespreek met je dierenarts welke termijn hij aanhoudt.
Mijn dierenarts stelt 4 uur als limiet. Ook vindt niet iedere dierenarts het prettig als de plas de koelkast in gaat, omdat zich dan makkelijker kristalletjes vormen, wat het beoordelen moeilijker kan maken bij blaasgruis.
ook dit moet je even met je dierenarts bespreken: het hangt er vanaf waar de urine op onderzocht gaat worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En blijkbaar heb ik weer geen waardevol antwoord gegeven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Rieneke: de link van Pelle beweert nochtans "De urine moet bewaard worden in de koelkast, en wel zo snel mogelijk in de koelkast geplaatst worden. Anders komt er bacteriegroei, waardoor de pH stijgt. En dat bevordert de groei van kristallen."
Rieneke1
10 jaar geleden
Bij blaasontsteking mag de verzamelde urine niet in de koelkast bewaard worden omdat er dan kristallen kunnen ontstaan. Dat staat een stukje verderop in de link.
Vandaar dat ik in mijn reactie ook zeg: overleg even met je dierenarts. Min is trouwens niet van mij.