Is het normaal dat de mama poes haar nestje verlaat?

Toen ik vanmiddag thuis kwam was de mamapoes plotseling niet meer bij haar nestje, de kittens zagen er wel oke uit. Ze voelden nog warm, etc. De mamapoes was wel nog in de buurt, ik heb ze opgepakt en terug bij haar nestje gelegd. Maar is dit normaal? Ik zou niet willen dat de kittens sterven door de koud of doordat ze ondervoed zijn. We kunnen de kat ook niet opsluiten want het is niet onze kat, ze heeft gewoon geworpen in onze garage en nu zijn we wel een klein beetje verplicht het nestje daar te laten.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
13.3K

Het beste antwoord

er staat wel goed voer en drinken voor de poes?
anders zal ze moeten gaan jagen voor eten, en dat is niet wenselijk.
normaal gesproken blijft de moederpoes zeker de eerste weken dicht in de buurt, maar dan moet er wel eten staan.
kittens die tekort komen, zullen gaan piepen.
verder zou ik toch overwegen de poes wel op te sluiten als dat mogelijk is, want er zal haar maar wat overkomen.
het is geen sinecure als je de kittens zelf groot zal moeten brengen.

verder; wat is het voor een poes, is ze mensen gewend?
je kan de kittens niet in de garage laten; vanaf een week of twee moeten ze in een huiselijke situatie opgroeien, om op oa mensen gesocialiseerd te raken.

wil of kan je dit niet, neem dan contact op met het asiel.
vaak hebben die opvanggezinnen waar moeder en kleintjes terecht kunnen.
Rieneke1
11 jaar geleden
Rieneke1
11 jaar geleden
het is moeilijk wat wijsheid is.
verhuizing geeft wel stress voor de moeder, maar wat als ze over een paar dagen gaat slepen met de kittens?
veel katten verplaatsen het nest na enkele dagen, en wat dan?
ik zou haar denk ik voorlopig in de garage laten, maar die moet dan wel afgesloten zijn.
en met een week of twee de hele bups naar binnen, zodat de kleintjes gesocialiseerd kunnen worden.
Rieneke1
11 jaar geleden
de kittens zelf opvoeden, hoe bedoel je? het verstandigste is morgen het asiel te bellen, en met hun te overleggen over een opvanggezin.
deze situatie is verre van ideaal.
en wat wilden jullie doen met de poederpoes als de kleintjes groot zijn?
als jullie haar niet op kunnen nemen, moet die toch ook naar het asiel, je kan het beestje niet laten zwerven en het een na het andere nestje krijgen. de kast sluiten zou ik niet doen, te stressvol voor de moeder.
Rieneke1
11 jaar geleden
en, wat zei de dierenarts?
Rieneke1
11 jaar geleden
ik denk dat moepoes het nest heeft verplaatst, alleen helaas niet naar de buren...

Andere antwoorden (2)

Normaal gedrag hoor mama poes moet eten en drinken en dat kan rustig.
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
Ach even rust he heeft ze ook recht op.
(wat lief dat je er zo voor zorgt:), weet je van wie de poes is, want als de kleintjes groot worden moeten het geen zwervertjes worden.

die van mij deed dat ook soms liet ze de kleine helemaal alleen en soms legde ze de kleine bij mij onder de deken (in mijn knieholte:)

(toen ik zelf zwanger was hebben we afgesproken dat ik dat ook bij haar mocht doen en dat ze dan voor de baby zou zorgen:)

de kleine (ze had er maar 1) leeft nog steeds (inmiddels alweer een jaartje of 7)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ omdat het zo'n leuk en hartverwarmend verhaal is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
waren ze van je buren dan?
anders een beetje raar van ze.....:(
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
oh, lees net dat ze idd van je buren is....beetje laat van me:)
maar....snap nog steeds niet helemaal dat ze de kittens weghalen als je er niet bent.
waarom denk je dat ze niet goed voor ze zorgen?
als het gegrond is kan je anders misschien melding doen bij 144.... wel kort door de bocht misschien maar....als je dat echt denkt......