waarom maakt onze hamster zijn wangzak gedeeltelijk leeg?

sinds een maandje hebben we 2 jonge Russische dwerghamsters. deze zusjes hebben we tam gemaakt en laten zich met gemak oppakken en aaien en zijn totaal niet angstig.
sinds een weekje heeft 1 hamster de gewoonte om 1 van zijn wangzakken gedeeltelijk leeg te maken met zijn pootje. de inhoud is niet plakkerig dus een ontsteking is niet aan de orde.
angstig is ze niet dus dit lijkt mij ook de reden niet. ook ze eet ze het niet op. waarom doet ze dit?.
is dit een soort van 'geschenk'? (mijn agapornis had ook deze gewoonte, maar dan in een kleffe/spetterende variant :)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.3K

Het beste antwoord

Dit is nou precies wat ze in de natuur ook doen. Ze hamsteren wat voedsel in de wangzakjes en nemen dit mee naar hun slaapplaatsje, dan verstoppen ze het of eten het alsnog op. Het kan dus zijn dat wanneer jullie niet kijken ze het toch wel opeet.
Heel natuurlijk gedrag en gelukkig niets om je zorgen over te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ze doet het altijd als ze uit haar hok is, en valt niet bij ons in slaap (je zal als hamster zijnde iets missen van je omgeving....!) :) dus juist als we haar uit haar hok halen doet ze het. verstoppen doet ze ook niet, ze komt op je hand zitten en hup, daar krijg je je versnapering!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Och wat lief ze geeft het dus aan jullie.
Zal het toch een manier van dankjewel zeggen zijn tegen jullie.
Katten doen dat ook, die denken dat je blij bent met een dooie muis of vogel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha zo dacht onze vroegere kat dat we een voorliefde hadden voor lellepotende muizen!
mijn argapornide was ook hevig verliefd op me (heerlijk dat kleffe voer uit de krop dat al spetterend voor je neergelegd word).... en nu blijkt mijn hamster ook niet te sporen? ARGHHHHH ben ik nu kansloos of die dieren die op mijn pad komen? :O)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dieren zijn niet te voorspellen, dat maakt ze juist leuk.
Bij onze buren hebben ze een merel, die tikt elke morgen tegen 11.00u. op het raampje van de voordeur om een plak peer te halen, onvoorstelbaar.
Ik ben daar best jaloers op, mij lukt het niet om een merel zo tam te krijgen.
Dus jij bent niet kansloos, het is geweldig ;)"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik ben al blij dat ik de koolmeesjes en pimpelmeesjes aan de vetvollen krijg hier op het balkon. hond (met toch wel behoorlijke plofkop, en 2 katten zitten verlekkerd te kijken naar ze op 2 meter afstand. maar je hebt me gerustgesteld, ik ben NIET kansloos! (YESSSSS, pfieuw) :) wat de de gulle hamster dame hier betreft.... het zal wel een mysterie blijven! groetjes aan de buur-merel, (fijn dat ie 11 uur heeft verkozen tot peer-tijd, en niet 7 uur in de ochtend :)

Andere antwoorden (2)

Misschien heeft ze teveel gehamsterd of ze wilt het idd met je delen.. Wel lief natuurlijk :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
teveel hamsteren is denk ik niet mogelijk (er kan namelijk nog veel meer in die wangzakken heb ik gezien) AH hamsters zijn er niet bij! misschien moeten we vertellen dat zonder deze gifts de hamsters ook erg lief zijn :)
Hoe schattig dit gedrag ook lijkt, ze zal dit echt niet doen om haar buit met je te delen. Waarschijnlijker is dat omdat je haar uit haar vertrouwde omgeving haalt, waar ze weet waar de voedselvoorraden liggen, ze in deze nieuwe omgeving (je hand) een nieuw voorraadje achterlaten (voor de volgende keer?).