Kan je een poes leren om enkel in jouw tuin te blijven en niet de drukke straat over te lopen?

Wat zijn de beste manieren om een tuin veilig te maken voor de toekomstige poes (kitten) zodat ze niet over de drukke straat spurt? We krijgen binnen enkele weken een kitten en daarna gaan we nog 1 poes-kat uit het asiel halen. Iemand goede raad? Dank je wel!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.9K

Het beste antwoord

Het is niet mogelijk om hem te leren uitsluitend in jou tuin te blijven, daarvoor is een kat te nieuwsgierig en wil hij te graag ontdekken.

Wel kun je voorzorgsmaatregelen nemen en daarmee voorkomen dat je kat de tuin uit gaat.

Het afrasteren van de tuin helpt alleen als er geen schuttingen of dergelijke zijn waar je kat op kan klimmen. Het beste maak je gaas op de bovenkant van de schutting wat naar binnen helt (je tuin in) de kat kan hier niet overheen klimmen en zal dus in je tuin blijven. Nadeel hiervan is dat een kat die eventueel in je tuin "valt" er niet meer uit kan.

Ook zou je op de bovenkant van je schutting rubberen (!!!) puntjes kunnen plaatsen. Katten haten dergelijke puntjes. Dit loopt niet lekker en de kans is groot dat de kat in je tuin blijft. Een garantie is het echter niet.

Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Schutting afrasteren, dat is het beste. Wij doen het ook want onze kat is doof en loopt ook zo onder een auto.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geen antwoord op de vraag of je een kat kunt leren,..
Nee, dat kun je een kat niet leren. Of je moet een extreem bang aangelegde kat hebben die toch al liever dichtbij blijft, maar anders zal altijd de buitenwereld lonken en wurmen ze zich door elke opening heen. Veel te leuk, buiten spelen! :-)

Mijn ervaring is dat je globaal twee opties hebt: je kat laten chippen (is sowieso verstandig trouwens) en ze gewoon naar buiten moet laten gaan en er het beste van hopen. De eerste paar keer houd je je hart vast, maar als je niet aan een héle drukke straat woont, kunnen ze zich gelukkig wel aardig redden. De andere optie is dat je ze binnenhoudt of de tuin afzet. Je kunt een kattenren (laten) maken, of de hele tuin afrasteren met kippengaas of ander bijt- en krabbelproof materiaal. Let op dat katten graag de hoogte in gaan, dus alleen een schutting neerzetten zonder gaten bij de grond is écht niet genoeg. Je moet er op de één of andere manier voor zorgen dat ze niet óver de schutting heen kunnen. Er zijn een hele hoop opties om dit voor elkaar te krijgen, als je googelt op kattenren en even de afbeeldingen bekijkt, krijg je al een aardig idee.

Echt binnenhouden kan alleen als ze dat van jongs af aan gewend zijn. Het voordeel van een kat uit het asiel is dat daar de geschiedenis van bekend is, en dat ze precies weten welke kat echt een tuin nodig heeft en welke het prima vindt om binnen in huis of in een appartement te leven. Maak hier dus gebruik van, en zorg dat je een kat mee naar huis neemt die past bij jouw leefomgeving.

Succes met je beestjes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Nee, dat kun je een kat niet leren. Of je moet een extreem bang aangelegde kat hebben die toch al liever dichtbij blijft," Mijn kat was voor de duvel niet bang (viel katten, honden en mensen aan), maar luisterde wel naar mij, waar ze wel en niet mocht komen. Kon 'r zelfs mee op vakantie nemen en zeggen waar ze niet mocht komen. Het KAN dus wel, maar het is zeldzaam.