Heeft iemand wat tips bij het opvoeden van 2 kittens?

Ik heb sinds 1 dag twee kittens van het zelfde nest in huis. Ze zijn nu rond de 9 weken. Het nest komt van een goede vriendin en ben vanaf de geboorte vaak langs geweest dus naar mijn idee herkennen ze mijn geur wel. Ik heb ze een plekje in de slaapkamer gegeven, met een mandje en dergelijke. Van het mandje en de speeltjes moeten ze niets hebben, mijn sokken mand + sokken vinden ze veel leuker. Toch ben ik bang dat ze een beetje bang zijn geworden door het geblaf van mijn hondje. Hij is ook ontsnapt en wou de kittens graag besnuffelen, dit heeft ze natuurlijk heel erg laten schrikken. Het is overigens een logé hond die over 2 weken weer terug naar zijn baasje gaat. Maar om een lang verhaal kort te maken zou ik graag wat advies willen. Misschien wat tips om de kittens zich veilig te laten voelen. Ze hebben een 'schuilplek' gecreëerd in mijn kast met schuifdeur, en heb daar dus ook een paar handdoeken en kleedjes neergeled. De kastdeur zit half dicht zodat ze zich een beetje kunnen verstoppen. Het zijn overigens de enige huisdieren (behalve de logehond) in het huis. Ook hebben ze nog steeds hun behoeftes niet gedaan (7 uur na aankomst in huis). Wel weten ze de kattenbak te vinden, maar die gebruiken ze nu alleen om wat zandkastelen te bouwen haha( graven)

Alvast bedankt voor de tips!

Groetjes

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

gefeliciteerd met je nieuwe aanwinsten, leuk !

>>als 2 kleine kittens nog nooit een hond(je) hebben meegemaakt, ja dan is dat wel even schrikken natuurlijk. maar een schuilplek in de kast is prima voor het begin, dat kan weer veranderen als de logé hond weer terug is naar huis.
>>als het goed is heb jij bij binnenkomst van de kittens ze het eerst op de kattenbak gezet, zodat ze weten dat dát de bak is en waar deze staat. anders, het zijn kittens, zou je nog wel verrassingen kunnen vinden in de kast...
>>het is goed dat ze met z'n tweeën zijn, zo hebben ze een maatje en zijn ze niet alleen de hele dag.
>>vergeet toch niet met ze te spelen, een hengel met een muisje er aan, een losse stoffen muis om mee te spelen een licht balletje met een belletje erin ook altijd een groot succes.
>>als ze wat groter worden en in de vensterbank kunnen klimmen/springen, maak de vensterbank leeg zodat ze daar kunnen zitten/liggen naar buiten kijken.
>>als ze nog groter worden maak dan een mogelijkheid voor ze dat ze omhoog kunnen. dwz maak een trappetje (aan de muur) zodat ze bovenop die hoge kast kunnen komen en dat moet voor allebei een kast (je kan ook een hoge trapleer neerzetten...).
>>vergeet niet dat ze straks als ze groter worden minimaal 2.kattenbakken nodig hebt, eigenlijk zelfs 3 stuks ... het aantal katten + 1 , waarom? zodat er nooit strijd is over de kattenbak en jij geen nare verrassingen op de grond vindt.

veel plezier met je schatjes, maar dat zal wel lukken!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankje voor de tips, zal vast van pas komen! En er is al veel veranderd in 1 dag, ze gaan gewoon op de bak en kunnen het makkelijk vinden met de hond en andersom. Met de speeltjes weten ze nog niet veel raad, met mijn vingers en benen wel (au!) haha. Heb me dus druk gemaakt om niks! Maar in ieder geval erg bedankt voor de info en tips! P.S iemand vroeg waarom ik de logehond tegelijkertijd met de kittens in huis nam. Dit komt omdat baasje in het ziekenhuis ligt en niemand anders er voor kon zorgen. Vind het geen slechte timing, zo wennen ze ook aan andere dieren dan alleen maar katten :)

Andere antwoorden (1)

Zolang de hond niets doet bij de kittens,behalve wat snuffelen gewoon laten gaan,ze wennen er snel genoeg aan.
Ik heb ook altijd honden en katten gehad en nu nog,vanaf het begin heb ik dit gewoon laten gaan.
Ja de hond gaat er naar toe,maar vlak jonge kittens niet uit als ze iets niet willen,ze zullen dit duidelijk laten merken tegenover de hond,de hond zal terug deinzen en de kittens wat meer met rust laten,tenzij het een hond is die fel is op katten.

Persoonlijk zou ik ze niet gescheiden houden,maar wel in de gaten houden als hond en kittens bij elkaar in de buurt komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rieneke1
11 jaar geleden
maar die hond is over 2 weken weer weg, waarom de kittens de stress bezorgen?
beter had vs nog een paar weken gewacht met de kittens in huis halen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies rieneke, wat een verschrikkelijk verkeerde beslissing, echt dom hoor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is waar,ik ging even van mijn eigen situatie uit zoals ik het altijd gedaan heb en dit ging altijd prima,maar de vraagstelster had inderdaad beter kunnen wachten tot de hond weer weg is.