Ik heb sinds gisteren een puppy, maar als we weg zijn jankt hij, heeft iemand soms tips om hem bezig te houden zodat hij zich niet meer alleen voelt?

Hij heeft een doekje van zijn mama, maar dit helpt alleen 's nachts als hij wil slapen. Hij zit buiten in een hok, maar als we even naar binnen zijn, begint hij hard te janken. We willen dat hij leert alleen te zijn want in september is er overdag niemand thuis. Dus we zouden graag willen dat hij zich niet zo alleen voelt.

Toegevoegd na 27 minuten:
En voor de duidelijkheid, ik heb al een hond gehad die dit kon, ik laat hem zoveel mogelijk uit en ben er zoveel mogelijk mee bezig. De hond dient trouwens als waakhond, dus hij moet buiten zitten!!!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4K

Het beste antwoord

Een pup slaapt gemiddeld 18 uur per etmaal. Je hoeft dus echt niet veel met hem bezig te zijn, maar hij moet zich wel veilig voelen. Dat veilig voelen leert hij door jou nabij te weten, ook zonder dat je met hem speelt.
Als een pup moe is en dat kan best vaak zijn, mag je niet eens met hem spelen, anders wordt hij overprikkeld en onrustig. Dan veroorzaak je blaffen en piepen.

Je moet een pup zeker meer dan 4 maal per dag uitlaten. Iedere keer als je met hem hebt gespeeld en als hij wakker wordt moet hij ook plassen (en poepen). Het kan dus eveneens zijn dat zijn dagritme door jou wordt verstoord. Hij wil van nature niet op zijn eigen terrein zijn behoefte doen. Piept hij omdat hij zich buiten zijn hok wil ontlasten? Ook mogelijk dus. Toch houd ik het er op, dat hij zich nog niet veilig voelt. Daar moet je op de eerste plaats voor zorgen.

Waakhonden tenslotte worden niet geboren maar gemaakt. Een goede waakhond moet leren tot hoever hij kan gaan en mag niet uit eigen beweging zomaar mensen die het huis benaderen aanvallen. Daar zal je dus ook de nodige uren in moeten steken. Maar de basis ligt bij de eerste 16 weken, dus de komende 7 weken, als hij nu 9 weken is. Die weken zijn van het grootste belang voor de rest van zijn hondenleven.

Dus: ga op cursus, betaal het desnoods zelf. Lees goede hondenboeken en stel hier maar zoveel vragen als je wilt. Wij trekken er wel een half uurtje voor uit om de antwoorden te formuleren.

Succes!
Ivana
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heel hartelijk bedankt!

Andere antwoorden (6)

Hoe oud is de pup?

Kijk, honden zijn enorm sociale dieren, bedoeld om met andere te leven.

Dus als mensen een hond nemen, terwijl ze de hele dag niet thuis zijn, dan kun je niet verwachten dat een
hond zich prettig voelt.
En zeker niet een baby-hondje.......

Volgens mij kan je een hond nooit langer alleen laten dan maximaal 4 uur.
En dat moet je heel langzaam opbouwen.

Ga in ieder geval met het beestje op puppy-training en liefst nog meer hondentraining.

Afhankelijk van het karaktertype van de hond, en nog een aantal zaken , is deze training een meer of minder gemakkelijke opgave.
Wanneer er sprake is van heftige stress bij de hond zodra die alleen thuis moet blijven, dan doe je er zondermeer verstandig aan om bij de training van de hond de hulp van een professionele gedragsbegeleider in te roepen.

Want nogmaals: een hond hoort niet alleen te zijn.

Dus zoek iemand die het beestje overdag kan uitlaten als jullie er niet zijn.

Toegevoegd na 1 minuut:
Of is het ook nog de bedoeling dat hij de hele dag in dat hok blijft, zodat ie ook nog zijn eigen nest moet bevuilen?

Waarom heb je dan een hond?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij is nu 9 weken oud, ik probeer er zoveel mogelijk mee bezig te zijn. Hij heeft buiten een heel groot hok met veel gras enzo om in rond te rennen. Maar als ik dan nog geen 2 min. binnen ben, begint hij al te janken, ik kan toch moeilijk een hele dag buiten bij hem blijven zitten? Ik laat hem dan nog eens 4 keer per dag uit. We kennen niet echt iemand die hem in het schooljaar wil uitlaten. Dit vraagt veel werk. Er zijn nog veel mensen die hun hond echt wel een dagje alleen kunnen thuislaten. En dit wil ik ook kunnen. Ik ben weg van half 9 tot 4 uur, dit moet toch haalbaar zijn? Ik denk jammer genoeg dat mijn vader het niet zal zien zitten om ons hondje naar een training te laten gaan, hij is nogal koppig en gierig...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goh, wat zielig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je puppy dan iets gaat mankeren,betaald je vader dan wel de dierenarts?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja dit wel, maar op vlak van andere dingen dan niet. Hij is echt streng, en dit is soms heel vervelend.
Je hebt sinds gisteren een puppy en hij moet nou al alleen zijn?
Een pup een heel veel aandacht nodig en kan je niet alleen laten als je hem/haar de dag van te voren hebt opgehaald. En vanaf september moet hij alleen zijn.... waarom heb je in vredesnaam een pup aangeschaft?
Na mijn inzicht moet een pup eerst wennen aan zijn nieuwe huis, nieuwe baasjes enz en dat kan een pup niet alleen.
Ik zou wat tijd maken voor het beestje!!

Toegevoegd na 4 minuten:
Laat je het ook nog even weten wanneer je de pup weer weg hebt gedaan omdat hij niet alleen kon zijn?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik ben er constant mee bezig, hij jankt gewoon als ik 2 minuten weg ben. We hebben al een hond gehad, deze hebben we moeten laten inslapen omdat hij ziek was en al 90 jaar oud was, ik weet dus heus wel hoe ik met honden moet omgaan. En deze kon wél alleen zijn. Ik moet ook nog naar school hoor, ik vroeg gewoon wat tips zodanig dat hij zich niet eenzaam voelt als ik eens 5 MIN. of iets langer weg ben, je kan een puppy niet overal mee naartoe nemen. En ik doe hem voor de duidelijkheid NOOIT van mijn leven weg!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jaja.... ondertussen stel je wel de vraag hoe je een pup van 9 weken alleen kan laten zonder te janken!
Al had je 100 honden gehad, je laat een pup niet alleen, daar wil je het liefst inkruipen. Het feit dat je het beestje gisteren heb opgehaald en vandaag al alleen wil laten zegt genoeg over jou hondenkennis! Wat een verstand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik had het over 5 min. alleen, sorry dat ik dit niet in mijn vraag zei. En ik wil dit langzaamaan opbouwen zodanig dat hij alleen kan zijn als ik naar school ben. En hij dient trouwens als waakhond, die moet waken over ons huis als wij niet thuis zijn
Een pup is net als een baby.
Hij moet aandacht verzorging en ook opvoeding genieten.
Dus steek wat meer tijd in deze pup.
Gefaseerd dus niet te snel want ook deze pup moet leren.
Een kledingstuk van jullie zelf doet ook wonderen bij dit diertje.
Dan ruikt hij jullie aanwezigheid als jullie er niet zijn.
Dat maakt hem dan rustiger.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt, toch nog 1 vriendelijk antwoord
j5m
12 jaar geleden
We kunnen altijd iets van elkaar leren toch.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja das waar, ik ben tenslotte ook maar een mens. Heel veel bedankt!
Hé, meis, herken je de volgende tekst tussen de streepjes? Je schreef dat als antwoord een week geleden aan iemand die over een puppy een vraag had....

-----Het helpt ook als je overdag enorm bezig bent met je puppy, zodat je hem actief houd. Als je dit niet doet dan maakt hij de klik dat hij overdag moet slapen/rusten en is hij ‘s nachts dan heel actief. Als je dit wel al doet dan is het toch het teken dat hij zijn mama mist-----

Je weet dus best dat je hem overdag bezig moet houden en niet buiten in een hok kan laten zitten. Het is net zo iets als een vragen hoe je een baby de hele dag alleen kan laten omdat de baby dat alvast moet leren want als hij/zij 18 is moet de baby ook alleen kunnen zijn. Ik overdrijf nu een beetje, dat snap je, maar dat doe ik expres om het wat duidelijker te maken ;-)

Maar waarom heb je geen kat genomen? Die kunnen veel makkelijker alleen zijn overdag. Een hond vindt dat altijd moeilijk want het is van nature nu eenmaal een roedeldier, leeft dus met andere honden of mensen samen, en voelt zich vaak niet zo gelukkig in zijn eentje...

Is het misschien nog te veranderen?

Sterkte in ieder geval, want dit is een lastige situatie.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mee eens.
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja, dat antwoord had ik van een kennis die mij deze tip al had gegeven omdat ik een puppy zou nemen. Ik ben er zoveel mogelijk mee bezig, maar hij is snel moe, waardoor hij dan weer een kwartiertje slaapt, en dan weer actief wordt, en dan weer slaapt enz. Een kat heb ik al, en ik heb ook reeds een hond gehad die best alleen kon zijn. Daarom ben ik het ook niet zo gewend dat de pup niet alleen kan zijn, maar ik doe echt mijn uiterste best. Hij dient eigenlijk als waakhond, waardoor hij buiten in een hok moet zitten, en van mijn vader mag hij niet binnen, wat ik dolgraag zou willen. Dus het is een beetje een lastige situatie. En ook iedereen die hier zo'n kwade opmerkingen maken, ik vroeg gewoon wat tips over hoe ik dit het best zou oplossen en geen boze antwoorden over waarom ik dan een hond heb. Heel veel bedankt!
Kristal
12 jaar geleden
Ja meis, ik denk zeker dat het een hele lastige situatie is...
en niet elke hond is hetzelfde he. Je hebt veel geluk gehad met je vorige hond vermoed ik, is deze pup van hetzelfde ras? Want ook per ras kan het verschillen of ze wat langer alleen kunnen zijn. Het is gewoon hoor, dat een pup slaapt en weer wakker wordt en weer slaapt etc. En ja, het is ook gewoon dat de pup dan gaat janken als hij wakker is want hij kwam uit een warm nest waar zijn moeder en broertjes en zusjes waren, dus dan is de overgang naar een koud hok buiten in je eentje wel groot...
Ik vermoed zomaar dat je alleen een hond mocht van je vader als het een waakhond zou zijn. Maar dan heb je je geen makkelijke situatie op de hals gehaald. Misschien dat lekker warm hooi het wat behagelijker voor de pup maakt, en dat het ook helpt om een oud t shirt aan te trekken en die later bij de pup legt zodat die jou ook ruikt als je even weg bent. Dat doe ik tenminste bij mijn kat, als ik een nachtje weg ga. Maar ja, een kat is makkelijker, maar dat weet je dus al. Misschien dat je je vader kan overhalen de pup af en toe binnen te laten als je vader gek wordt van het gejank... ;-)
In ieder geval is het zowiezo voor de pup moeilijk om van zijn nest weg te moeten, dus moet je maar geduld met hem hebben en heel veel aandacht geven, Hopelijk gaat het dan over een paar weken wat beter, ik duim voor je.
Kristal
12 jaar geleden
dank je Sis
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja, mijn vader is aan het overwegen om hem binnen te laten slapen, het probleem is wel dat er hier veel gerief ligt, en dat hij 's nachts zijn behoeften overal zou doen. en dat hij overal op zal springen. Maar misschien vinden we nog ergens een plaats waar hij wel kan. Normaal zou hij in de badkamer dan kunnen, maar dit is al het terrein van mijn kat, en die kan de hond niet echt verdragen :)
Het hok of de ren van je pup is veel te groot ,honden zijn in principe holbewoners die onrustig worden van een lege ruimte als ze niet in hun roedel zijn, jij bent hun roedel ,dus als je niet in de buurt bent moet je ervoor zorgen dat je pup in een kleine ruimte zit, een kartonnen doos bijvoorbeeld ,je pup heeft nog veel slaap en rust nodig dus hoef je hem niet de hele dag bezig te houden. als je geregeld ermee speelt ,of wandelt wanneer jij dat aangeeft leert je pup dat jij de alfa bent en volgt hij jou ,als jij nu al begint naar de hond te luisteren ,en naar dat dier toe te gaan zodra het diertje piept krijg je op den duur een onhandelbaar dier wat denkt dat hij de alfahond is en jij moet doen wat hij zegt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in zijn ren zit nog een hok, met daarin een mand met een doek en er zit een windscherm in. Dit is dus een kleine beschutte plek, maar hij durft er niet in. We hebben hem er al eens ingezet maar hij was mega in paniek en begon zo te springen en te doen. Geen idee wat er aan de hand was. Nu slaapt hij altijd buiten op een kussen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een pup, moet in het begin altijd binnen zijn. Hij moet weten dat hij bij jullie hoort. Socialiseren is het belangrijkste in het begin. Je krijgt een vervelende ongelukkige hond, als je dat niet doet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hij weet dat hij bij ons hoort, als we bij hem komen is hij dolblij, zoals elke hond doet als hij zijn baasje ziet. Ik ben nu al heel wat meer geruster dan gisteren en blij met de manier waarop we hem verzorgen. Wij zien hem graag en hij ons, dat is het belangrijkste, dus ik heb al jullie commentaren niet meer nodig. Misschien bedoelde jij het niet slecht, maar ik zeg het maar in het algemeen
Je hoeft je geen zorgen te maken...
Als je nu al moeite hebt om hem alleen te laten...
De pup moet dit leren, alleen te zijn!
Je zal wel vaker weg moeten denk ik?

Je zou hem een lekkere kluif kunnen geven? (Zo een voor puppy's )
eentje die niet hap slik weg is ;)

persoonlijk vind ik het zielig om de hond de hele dag in een hok te doen...
Vooral in het begin, is het de bedoeling dat je een band opbouwt met het beestje...
Waarom zou die waken over iemand die hem alleen maar in een hok laat zitten? Af en toe uit laat en hem eten geeft? <-- er komt meer bij kijken!
Het beestje wil nog spelen... en heeft nu zijn broertjes en zusjes niet meer...
Het beestje wordt niet moe... dus je zou moeten spelen, rennen, lopen enzo
hij heeft afleiding nodig, en liefde...
daarmee bouw je iets op, waar hij over kan waken met zijn leven!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik doe de ganse dag niets anders dan spelen met hem en hem uitlaten, en als hij moe is dan slaapt hij op mijn schoot, als dat geen liefde is :) maar af en toe moet ik ook wel eens iets anders doen, eten, wc,...
j5m
12 jaar geleden
Je bent goed bezig met je pup.