hoe kan het dat alleen de vissen sterven in de guppen bak (auqua30) en andere bak niet?

ik heb vissen en een nog een bak van 60l bak ik heb ze daar een tijdje in gehad en de vis sterfte werd in eens 0 maar omdat de bak begon te lekken heb ik uit noodzaak de vissen terug moeten doe in de auqa30 ik heb het water van de 60 l bak over geheveld naar die bak omdat we zeker wisten dat wat goed was geen te hogen nitraat
we weten dat als er rode vlekken op de guppen zit dat het nitraat vergiftiging is maar er zijn nu in 1 week tijd 2 guppen overleden maar er zaten geen vlekken op ik snap er niets meer van?
water laten wee germatig testen. dus dat is allemaal oke.
wat kan het dan zijn zou het aan de bak zelf kunnen liggen?
wie heeft kan mij daar antwoord op geven?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (2)

Je brengt je vissen vanwege een lek van een kleine 60 l naar nog een kleinere 30 l-bakje, het vangen en wennen aan een nieuwe, nog krappere ruimte veroorzaakt veel stress bij je Guppies, dat heeft ze verzwakt en bij enkelen zal dat teveel worden, gevolg sterfte...

Toegevoegd na 17 minuten:
Nitraatvergiftiging bij vissen is pas gevaarlijk bij extreem hoge waarden, ik denk eerder aan een nitrietvergiftiging... Waarschijnlijk happen je vissen naar lucht, vinnen wat samengeknepen, zich schuren tegen planten en stenen, je vissen stikken langzaam.
De vereiste waarde van nitriet (NO2) moet minder zijn dan 0,1.
Wat te doen?
-40 % van het water verversen
-bodem schoonmaken
-vissen tijdelijk niet voeren, het water verslechtert dan weer
-geen zuurstof toevoegen, geen bruissteentjes
-na een tijdje mag je terug matig voeren.
Streef ernaar je vissen zo gauw mogelijk terug in de 60 liter te plaatsen, of nog beter, zoek een groter aquarium, het biologisch evenwicht bereiken en behouden wordt dan veel gemakkelijker.
Z512099
9 jaar geleden
Z512099
9 jaar geleden
Blijf verversen, zeker zolang ze in de 30 liter zitten, als je water vervangt, hevel het vuil van de bodem weg, voer matig...
Bedenk wel dat Guppies niet zo oud worden (een half tot 2 jaar), het kan dus ook gewoon ouderdom zijn.
rode vlekjes op guppen een nitraatvergiftiging?

Heb nog nooit van een nitraatvergiftiging gehoord. Als je er in slaagt je vissen een nitraatvergiftiging te laten krijgen doe je toch echt iets grondig fout (meer voer dan water geven of helemaal geen water verversen?).

Waarschijnlijk bedoel je een nitrietvergiftiging en dat zie je niet (op voorhand) aan een vis. Gewoon boem patat dood.

En het probleem zit 'm ook in het feit dat dat water niet voldoende is. Die nitrificerende bacteriën zitten namelijk in je filter. Dus je bent er niet alleen in geslaagd om de guppen over te zetten naar een aquarium dat in feite helemaal te klein is voor hen maar ook om hen zichzelf te laten vergiftigen (waarschijnlijk niet alleen nitriet- maar ook een ammoniakvergiftiging).

Water laten testen zegt natuurlijk niets. Water is niet zomaar oke. Alle waterwaarden van een aquarium vormen een complex samenspel en het eerste aquarium waarin deze waarden en de samenhang hiervan 'oke' is wil ik nog wel eens tegenkomen.

Wat je nu best kan doen? Niets overhaasten, zelfs niet zomaar water gaan verversen want een verschil in pH kan ammonium (hogere) dan wel nitriet (lagere) doen reageren tot veel schadelijker ammoniak resp. salpeterigzuur.

Daarom: eerst meten! Zowel ammoniak als nitriet. Dan kijken in de tabel op volgende pagina wat je kan gaan doen.

Geen ammoniak- en/of nitriettests in huis? Speel dan op safe en gebruik iets dat beide onschadelijk kan maken zoals bijv. toxivec. Dan loop je niet het risico dat het mis kan lopen zoals bij een waterverversing. De voorkeur blijft echter correct meten en de actie aan de hand daarvan correct kiezen. Want ook toxivec kent zijn grenzen en neveneffecten!