Wanneer kan ik onze asielkater naar buiten laten? Zie uitleg.

Sinds gisteren hebben wij een gecastreerde kater uit het asiel, waarbij wij hoopten dat het onze eigen vermiste kater sinds mei dit jaar zou zijn. In het asiel was dit moeilijk te bepalen, waarop we in overleg met de eigenaar hebben besloten om hem mee naar huis te nemen om te kijken hoe hij op de honden en de poes zou reageren. We zijn het er inmiddels over eens dat dit niet onze vermiste kat is. We zullen hem echter niet terug brengen, maar hier houden. Hij wil heel graag naar buiten, maar wat is het beste moment om hem wat meer vrijheid te gunnen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

het heeft geen zin om te zeggen van drie weken, of zes weken, of twee maanden.
hou je kat in eerste instantie een aantal weken binnen, en kijk dan hoe hij zich opstelt.
ongeacht de tijdsduur: een ontspannen en ondernemende kat kan je wat meer vrijheid gunnen.
een exemplaar wat nog nerveus is en bij het minste of geringste onder de bank schiet, is daar nog niet aan toe.
observeer je kat, iedere kat is weer anders.
bij twijfel nog even wachten is het devies,
Rieneke1
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Bij logeerkatten hanteer ik altijd 10 dagen binnen. Daarna alleen naar buiten als ik er bij ben.
Geen eten geven voor ze naar buiten gaan, zodat ze binnen te roepen zijn voor de maaltijd. Als je ziet dat de kat toch niet ver weg gaat (gecastreerde katten blijven dichter bij huis) kan je de vrijheid geven.
Wel zorgen dat ze 's avonds binnen zijn, zodat niet de hele buurt kan meegenieten van kattenruzies als iedereen wil slapen.
Ivana
12 jaar geleden
Ivana
12 jaar geleden
Normaal staat er altijd eten voor de kat klaar, maar in het begin als ze pas naar buiten mogen rammel ik met de brokjes en roep de naam. Later is de naam roepen genoeg en krijgt ze/hij een kattensnoepje als ze direct verschijnen. Ook dat bouw ik af. Dan is roepen alleen al genoeg en zijn ze voor het donker veilig binnen.
Ivana
12 jaar geleden
Ik wens je heel veel plezier met je nieuwe huisgenoot. Zal vast allemaal wel lukken!
Mij is altijd verteld dat je een nieuwe kat 6 weken binnen moet houden, en dat hij dan de weg naar huis terug kan vinden. Klopt wel, dat terugvinden, Eerste keer dat hij buitenging glipte hij gelijk de tuinpoort achter uit. Ik in paniek, kat zat na kwartier ofzo voor de voordeur te wachten om binnengelaten te worden
12 jaar geleden
anneliez
12 jaar geleden
Vast wel, nu heb ik een aanlopertje, die wist hel snel mijn huis te vinden, glipte al veel eerder weer naar buiten, maar wilde wel graag weer terug ook
Hai, ik weet dat je graag je kat naar buiten wilt laten. Maar je andere kat is al vermist en naar alle waarschijnlijkheid is die ook dood. Als katten naar buiten gaan, willen ze ook de weg oversteken... (dat wist je natuurlijk al)

Ik reed op een dag naar mijn werk en ineens vloog er een kat onder m'n wiel. Ik schrok heel erg en ik wist ook niet waar ik overheen had gereden toen de man achter mij vertelde wat er gebeurd was. Ik heb naar de kat gezocht en ik kon hem niet meer vinden. Ik heb me er maanden ellendig over gevoeld en nog een week gezocht naar de kat.

Wat ik probeer te zeggen, laat je kat binnen. Je neemt een HUISdier, dus leer je kat binnen te blijven. Katten kunnen verschrikkelijk gelukkig zijn binnen. Deze kat moet er alleen nog even aan wennen, dat zal wel wat tijd kosten. Maar als je van deze kat houd, dan heb je daar het geduld wel voor.

Heel erg veel sterkte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ivana
12 jaar geleden
Ervaring: als een kat eenmaal gewend is om buiten te mogen, is het bijna ondoenlijk om dat om te draaien. De kat zal ook na tijden nog steeds naar de vrijheid verlangen. Wat anders is het als je het als kitten hebt binnengehouden. Dan weten ze niet beter.
Deze kater geeft duidelijk aan dat hij het buitenzijn gewend is.
Als hij gecastreerd is, gaat hij ook niet ver van huis en blijft hoogstwaarschijnlijk alleen in de eigen tuin en de buurtuinen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De kater die ik uit 't asiel had, zat altijd voor 't raam naar buiten te staren. Helemaal maf was 'ie als 'ie dan eindelijk naar buiten kon. Daar was gewoon geen binnenkat van te maken. Wel geprobeerd, want ik woonde het eerste jaar dat ik 'm had op een flat, waar 'ie nooit naar buiten ging.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Maedjeoetstein (als ik dat goed heb geschreven) Ik weet dat het niet echt een antwoord op je vraag is. Ik ben namelijk van mening dat je een kat neemt voor de liefde die het je geeft en die liefde die je terug kan geven. In mijn ogen een kat naar buiten laten gaan is zielig, vooral in een stad. Je had er niet bij gezet dat je op het land woonde. Ik woon nu in uithoorn, maar voorheen in Amsterdam. Ik was alrijd van mening dat een kat wel naar buiten moest kunnen. Maar in Amsterdam aan een tram/busbaan wonen heeft mijn mening veranderd. Ik heb echt heel erg veel katten gevonden die waren dood gereden en mishandeld waren. Daar schrik je gewoon echt van. Iedere keer weer een dierenambulance bellen en te horen krijgen waaraan het diertje overleden is, verschrikkelijk. Maar sinds je op het platteland woont, zeg ik, wacht een maandje en laat dan je kat naar buiten en kijk hoe het gaat. Je kan voor de zekerheid het ook een keertje met een tuigje proberen. Maar ik vermoed dat als je de kat veel liefde geeft en hij/zij echt naar je toetrekt, de kat wel weer terug komt.
Wacht gewoon een maandje en kijk het even aan. Als je er een goed gevoel over hebt, laat je de kat iets eerder naar buiten. Heel veel sccs ermee.
mijn eigen katten heb ik eerst twee maanden binnengehouden, daarna in de tuin laten wennen met een tuigje en zo telkens iets verder. Na een half jaar wisten ze gewoon waar ze woonden en zijn ook nooit weggelopen. Inmiddels zijn het al bejaarde katers, die ook altijd weer thuis zijn gekomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tuurlijk wil hij heel graag naar buiten, om terug naar zijn oude omgeving te gaan.
Hou hem zeker binnen tot hij een beetje aanhankelijk wordt van jullie en weet dat hij voor eten bij jullie moet zijn.