hoe geef ik een vis een rustige dood?

mijn maanvis is heel ziek en ik wil hem een rustige dood geven.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
16.8K

Het beste antwoord

Doe hem in een zak water en zet deze in de vriezer. Dit is een pijnloze en snelle en humane dood. De via gaat in een sport rust en sterft in zijn "slaap"
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rieneke1
11 jaar geleden
de beste methode voor koudbloedige dieren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet dus volgens de link die degene voor jou heeft opgediept: http://www.hobbykwekers.nl/artikelen/verschillende-onderwerpen/570-pijnloos-doden-van-zieke-vissen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik kan ook zeggen dat de link slecht is. Zij.geven geen argumenten. Invriezen is het best
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Invriezen werd vroeger voor koudbloedige altijd gebruikt en aangeraden.
Echter blijkt uit recent onderzoek dat de vacuolen in de cellen al bevriezen voor het bewustzijn verloren is. De kristallen die ontstaan doorboren hierdoor de cellen en dit schijnt een erg pijnlijke dood te zijn! Ik heb nog meegemaakt dat mensen een Groene leguaan in wilde laten slapen op deze manier, het diertje had de halve diepvries gesloopt, als een mislukte poging om te ontsnappen
Rieneke1
11 jaar geleden
axolotl, en het beestje in een bak ijswater gooien?
zou hij dan niet meteen een hartstilstand krijgen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een groene leguaan is ook geen vis.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niels1411* Ik snap je punt, maar ik gaf een leguaan als voorbeeld, omdat deze ook koudbloedig is en een andere 'pijn' heeft, als je het vergelijkt met mensen. Rieneke* Daar schiet je niks mee op.
Een leguaan kan erg veel hebben, ze komen ook al in gebieden voor waar het zelfs licht kan vriezen, ze kruipen dan echter voor de kou weg.
De volgende dag gaan ze zonnen aan de waterkant en als er dan een mens voorbij komt, zwemmen ze weg.
Is dat water koud genoeg voor je?
Ik sproei ook wel eens met erg koud water, op een zonnige dag, ze vinden het heerlijk! het zijn erg grote beesten en ze kunnen dus ook veel warmte vasthouden. Maar we dwalen af :P
Rieneke1
11 jaar geleden
ik bedoelde meer de vis, een zieke leguaan in ijswater gooien zou ik niet snel doen ;)

Andere antwoorden (7)

Het klinkt heel dieronvriendelijk, maar je kunt de vis doodgooien tegen een hard voorwerp of muur, snijdt daarna de wervelkolom door achter de kop, of vries hem na het doden in, een levende vis niet invriezen.
Je kunt natuurlijk ook met de vis naar de dierenarts en die het laten doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom na zijn dood invriezen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom na de dood de wervelkolom doorsnijden?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Om er zeker van te zijn dat hij dood is, volgens de dierenarts is doodgooien of doodslaan het diervriendelijkste, maar je moet wel zeker weten dat het dier dood is en daarom doorsnijden of invriezen, nadat je denkt dat hij dood is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom dan niet gelijk doorsnijden of invriezen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oh, oh wat een gedoe weer voor een visje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar Ed, als iemand het antwoord weet, dan ben jij het toch wel... :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja inderdaad, waarom eerst doodgooien als je blijkbaar het risico hebt dat het beestje dan niet dood is? Dan heeft doorsnijden toch een beter resultaat ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik heb het even nagezocht, gegoogled: hoe zieke vis doden
en daar kwam een link: hoe zieke vis pijnloos doden, daar staat mijn antwoord bevestigd, alleen kan ik de link niet goed kopieren, dus als je het wil opzoeken, graag!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hier de link (snap niet waarom je hem niet kunt kopieren...) http://www.hobbykwekers.nl/artikelen/verschillende-onderwerpen/570-pijnloos-doden-van-zieke-vissen
Ik vind het nog steeds een vaag verhaal.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waar ik me altijd om blijf verbazen, dat er dagelijks miljoenen vissen worden gevangen, die in de netten of aan boord moeten stikken tot ze dood zijn.
Maar over een ziek aquariumvisje, komen er op G.V. vragen en reacties, die nergens meer op slaan.
Deze opmerking slaat niet op de vraagsteller, het kan best een goedbedoelde vraag zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goeie opmerking Ed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Grappig ook omdat ik laatst las over mensen die geen vlees, maar wel vis eten, omdat er met vissen veel humaner wordt omgesprongen. Met deze opmerking van jou zet ik daar toch ook wel even mijn vraagtekens bij...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mensen kijken niet verder dan hun bord met eten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dounja, dat was omdat de vissen VOOR hun dood een beter leven hadden....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Dounja: Met vissen wordt inderdaad veel minder humaan omgesprongen dan met vee.
Bij vee zijn er uitgebreide discussies over of er als uitzondering ook onverdoofd geslacht mag worden. Bij vissen is het standaard onverdoofd, zijn al die (overigens zeer terechte) welzijnsregels er helemaal niet. Twee van de meest voorkomende manieren om vissen te doden zijn ze levend opensnijden en de ingewanden verwijderen, waarna sommige vissoorten nog bijna een uur (!) lang in leven blijven ...
... en vissen op het droge laten stikken, waarbij sommige vissoorten nog wel 4 uur (!!) in leven blijven.
4 uur lang voor je leven liggen vechten, zulk dierenleed kunnen we ons bij vee niet eens vóórstellen...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dounja, soms lukt het niet met een spraakcomputer de link goed te kopieren, maar bedankt voor de moeite.
Wij kregen deze tip van onze dierenarts, dus ik geloof er nog steeds in...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Fynnya, juist dat bedoel ik nou!
We zitten hier maar te emmeren over een maanvisje en zijn blind of onwetend over de consumptievissen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Ed: Ik vind het een goed idee om bij een vraag als dit aandacht te vestigen op het feit dat extreem dierenleed continue gebeurt in de visindustrie, maar ik vind dat persoonlijk geen reden om dan dus geen aandacht te hebben voor het zo goed mogelijke behandelen van dit ene, individuele visje.
Want voor deze vis maakt het geen bal uit of andere vissen wel of niet lijden, of dat ie maar 0.0000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000001% van het totale aantal vissen is dat pijn lijdt; hij wil gewoon geen pijn hebben. En als wij daarbij kunnen helpen...
Dat er miljoenen mensen zijn die hongersnood lijden, mishandeld worden, misbruikt worden, etc. betekent toch ook niet dat het zinloos is om iemand in je omgeving die in een slechte situatie zit te helpen? Voor de cijfers maakt het niets uit, maar voor die persoon heel erg veel. En bovendien eet niet ieder van ons vis ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hmm, te lange woorden breekt ie blijkbaar niet zelf af, maar worden gewoon deels onzichtbaar. Er staat dus "dat ie maar 0.000000...1% is van het totale aantal"
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies fynnya heel erg goed gezegd!
Constant hetzelfde zeggen als mensen een vraag stellen over gezondheids/welzijns/dodingkwesties over 1 wezen, voegt wat mij betreft niets toe. Zo kan je door blijven gaan; het pijntje van de hond in nederland vergelijken met de bonthond in china, het te dikke kind met autisme hier vergelijken met het tot de prostitutie gedwongen kind in azie, mijn kanker of spierziekte vergelijken met de aids van een verkrachte vrouw in afrika. Ja zo blijf je aan de gang ;)
Maar ik sta predies achter wat fynnya zei, voor de wereldproblematiek en op grote schaal maakt het natuurlijk geen barst uit hoe dat visje dood gaat, of hoe jij of ik dood gaan. Maar voor dat visje zelf zou het toch aardig zijn als het snel en pijnloos zou kunnen gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ed daarbij toegevoegd dat er heus ook mensen zijn die echt wel stilstaan bij waar hun kleding vandaan komt, wat ze eten, e.d. Wel moet ik je gelijk geven dat ik het ook hypocriet vind als mensen hun eigen dier vertroetelen en verzorgen, en vervolgens zich volproppen met bioindustrie vlees of vis. Je kan bijv. toch ook niet geloven dat je BONTjasjes kan kopen voor je hond?!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bontjasjes voor je hond, van hondenbond :) Een gat in de markt! Dat wil toch iedere hond! De vraag is echter of het zin heeft om die ene persoon te redden, zoals pynnya zegt.
Ik ga van de zomer weer vrijwilligers werk doen, ik help mee aan de bouw van een school en ga seksuele voorlichting geven aan jongeren van 12 tot 15. Waarschijnlijk bereik ik in de 3 maanden dat ik er mee bezig ben 150 mensen mee! Maar verandert dit de getallen van HIV? Nee! Toch is het voor die voor die 3% die naar mij zal luisteren wel een hele grote verandering van hun leven. Persoonlijk ben ik van mening dat je alles moet doen om leiden te voorkomen. Zo ook die maanvis! Maar er moet ook iets veranderen aan de commerciële visvangst. Verbeter de wereld begin bij jezelf?? (of in ieder geval bij dat gene wat jij kunt doen, ookal levert het 'weinig' op voor het geheel.)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Fynnya Wat doe je nu?
Ik geef je een complimentje voor je reactie op Dounja en nu val je me aan, dat ik geen aandacht zou hebben voor dat ene individuele visje, maar we zitten hier bij de reacties, niet bij de antwoorden, of kan ik je niet volgen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Ed: Ik vind het vervelend voor je dat het voor jou blijkbaar voelt als een aanval, zo bedoel ik het echt niet hoor. Ik was het alleen niet eens met wat jij zei (of tenminste met hoe ik het interpreteerde), en wilde mijn mening geven over dat onderwerp. Ik zie het gewoon als een discussie waarbij ieder een andere mening heeft (en dat ook mág hebben) en zijn/haar argumenten daarvoor geeft; echt niet als een aanval. Jij zei "We zitten hier maar te emmeren over een maanvisje" en dat klinkt voor mij echt als dat je het onzin vindt om dat we ons druk maken over die ene vis.
Maar schijnbaar bedoelde je het niet op die manier?
Dan heb ik je opmerking blijkbaar verkeerd geïnterpreteerd.
Een snelle en pijn loze dood pak de vis en leg hem op een snijplank en snij in een keer de kop er af.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat dacht ik ook. Niet leuk om te doen, maar het is een vis, denk daaraan. Niet dat ik denk dat je er niet op gesteld bent!
Wil je een rustige dood voor je maanvis, doe dan niets.
Hij zal heel langzaam steeds verder weg zakken, zonder pijn en zonder stress, totdat het leven uit hem weg is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk niet dat jou manier zonder stress en pijn zal verlopen. Je weet niet wat de vis heeft en het diertje zal onnodig voor zijn leven proberen te vechten. Overigens is de min niet van mij.
Van mij krijg je niks :)
Want ik ben het wel met je eens dat er veel te moeilijk wordt gedaan over dit soort zaken. Daarbij kennen we de aandoening niet van de vis en misschien red hij het wel...
Het is lastig in te schatten of de vis pijn zal leiden op deze manier.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
axoloti, ik hen jaren lang in vissen gehandeld en heb helaas veel vissen zien dood gaan.
Maar een doodzieke vis, kruipt weg in een hoekje en doet niets meer, de ademhaling wordt zwakker, geen interesse meer voor de omgeving, geen vluchtgedrag meer, maar het langzaam verder wegzakken in het bewustzijn, tot het dood is.
Ik zag nooit pijn of stress, maar eerder een berusting, zoals we dit ook van veel zoogdieren kennen,en ook bij reptielen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe kan je dan zien dat een vis lichte pijn heeft?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb jaren lang vissen moeten behandelen voor vinrot, bekrot, parasieten, gatenziekte enz.
Nooit heb ik een reactie kunnen zien of de vis wel pijn heeft/ voelt.
Wel paniek bij het vangen en boven water houden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als ik iets geleerd heb van mijn stages in dierentuinen, dan is het wel dat 'wilde' dieren, zelden tot nooit 'pijn' tonen.
De meeste dieren gedragen zich rustiger en vallen dan in de ogen van de verzorger ineens dood neer.
Maar dat zegt niet dat hij geen pijn heeft! Al ligt een vis natuurlijk weer anders, in hoeverre kan een vis pijn voelen. Ik weet het niet, en helaas de wetenschap ook niet. Wel vind ik dat je respect moet hebben voor het leven en dat leiden niet onder respect valt :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb zelf nooit enige reflex van pijn gezien, wel van angst en stress om te overleven, maar dat heeft ieder levend wezen ( denk ik )
Mogelijk kent een vis helemaal geen pijn,als ik een vis met gatenziekte help, dan zitten er vaak echt gaten in totaan de graat, je denkt dit komt nooit meer goed!
Het is onmogelijk!
Na het toedienen van betadine, dat in de open wond wordt gedruppeld, zwemt de vis weer gewoon weg, gedraagt zich volkomen normaal, eet normaal en zwemt met de andere mee.
Bijna altijd groeide de open wond weer dicht, alleen aan de rijtjes met schubben, kan je later zien waar het gat heeft gezeten.
Door dit alles, krijg je alsmaar meer het idee, dat de vis geen pijn voelt.
Klinkt misschien heel gemeen maar hem vangen en een tegel /steen erop .Dit is het snelst is niet leuk om te doen maar als je zeker weet dat hij dood gaat is dat het beste.Sterkte want is echt niet leuk maar wel snel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Persoonlijk denk ik ook dat dit de beste manier is. De vis wordt een aftakeling tgv zijn ziekte bespaart en hij is er in 1 klap vanaf. Maar je moet het wel kunnen, ik werd er helemaal misselijk van en heb daarna gekozen voor de bevriezingsmethode. Puur eigenbelang dus, zwak hè.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja je moet het wel kunnen is niet erg prettig om te doen maar wel in het belang van de vis(zo weinig mogelijk lijden)Verstand even op nul zetten en denken dit is het beste voor de vis en ook voor je zelf.Want een vis in een aquarium langzaam dood zien gaan is ook geen pretje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mee eens, het is keihard maar wel de beste oplossing.
Dan weet je dat hij meteen dood is, in tegenstelling tot tegen een muur aansmijten.
Zet de maanvis in een aparte bak die gevuld is met het originele aquariumwater.

Doe wat van datzelfde water in een flesje en voeg daar een paar druppels kruidnagelolie aan toe (wordt vaak als geurolie bij drogist en reformzaak verkocht). Goed schudden en inhoud aan bak toevoegen. Dit verdooft de vis enigzins: Je zal zien dat hij steeds trager wordt.

Behandeling na een paar minuten herhalen maar de dosis flink verhogen, tien tot twintig druppels, dan is ie zó van de wereld.

En het is een stuk vriendelijker dan bakstenen, messen en vriezers ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik had ook vissen goudvissen ik liet ze gewoon dood gaan in het aqaurium als ze ziek waren geen harde manieren ofzo en spoelde ze daarna door
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je dierenarts kan je iets geven om door het water te doen waardoor hij in coma raakt en overlijdt.