Mogen waterschildpadden in een vijver?

Wij hebben een klein vijvertje en mijn ouders vinden het goed als we er dan 1 schildpad in doen. Maar ik wil graag weten wat ik moet doen.Daarom deze 3 vragen.
1. Is er een omheining nodig?
2. Welke schildpad is daar geschikt voor en kan daar ook de hele winter overnachten?
3. Is er verder nog iets nodig?
Ik wil graag goed voor mijn schildpadje zorgen en dus weten wat hij nodig heeft. Alvast bedankt!!!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
28.8K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Die vraag heb je al eens gesteld en die heb ik al met nee beantwoord.
http://www.schildpaddenopvang.nl/kunnen-schildpadden-buiten-blijven-leven
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
en ze maken ook nog eens alles in je vijver kapot.

Antwoorden (3)

Als je maar een klein vijvertje hebt dan gaat het niet lukken.
Schildpadden hebben een wat grotere, maar vooral diepe vijver nodig om te kunnen overwinteren.
Verder blijft de schildpad wellicht in leven, maar je kan het beter overleven noemen.
Ze hebben hogere temperaturen nodig, voor langere tijd achtereen dan het NL klimaat te bieden heeft.
Verder is een jong schildpadje bepaald niet gehard, dus die zal snel overlijden.

En ja, een flinke omheining is een vereiste, want ze kunnen klimmen als de beste.
Rieneke1
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
http://www.schildpaddenopvang.nl/kunnen-schildpadden-buiten-blijven-leven
Ja, waterschildpadden mogen in een vijver, sterker nog, dit is eigenlijk de beste huisvestingsmogelijkheid, er gaat niets boven écht zonlicht.

1. Ja daar is een omheining nodig, zelfs tot diep in de grond en vrij hoog, anders is een ontsnapping een kwestie van tijd.
2. Een volwassen schildpad. Laten overwinteren in de vijver is echter een slecht idee. Dus alleen buiten in de zomer! In de winter kan je ze laten overwinteren, oftewel in bijvoorbeeld de kelder voor een winterslaap oftewel in een aquaterrarium binnenshuis. Die laatste optie heeft de voorkeur, want een winterslaap/rust houdt altijd risico's in!
3. Ja, veel plek om te zonnen en veel informatie vooraf inwinnen, niet alleen de huisvesting maar ook andere aspecten zijn erg belangrijk bij de aanschaf van een huisdier, denk aan voeding, gezondheid, hanteren, etc...

Goed idee om slechts 1 dier te nemen, trouwens. De dieren kunnen lelijk tegen elkaar te keer gaan waarbij verwondingen niet zijn uitgesloten, dus dat voorkom je beter.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, schildpadden in buitenvijvers hebben in Nederland slechts 5% kans een winter te overleven, na 3 winters is er minder dan 2% nog in leven.
Dat juist deze "bofferds" door allerlei slimmeriken (Gaus o.a.) als voorbeeld aangehaald worden hoe goed je wel waterschildpadden het hele jaar in een vijver kan laten zitten is pure dommigheid en gebrek aan de juiste informatie.
Al in de jaren 70 werden experimenten gedaan met -toen al- asielschildpadden.
De uitkomsten waren bedroevend!
Ondanks allerlei inspanningen overleefden weinig schildpadden de winter, ook al werden ze in ware "schildpad-eldorado's" uitgezet. Er moeten domweg te veel factoren goed uitpakken om overwintering te waarborgen.
De diepte van de vijver is gek genoeg de minst belangrijke eis, voedingsconditie, type winter en zelfs de staat waar ze gefokt zijn spelen een veel grotere rol.
In Florida gefokte waterschildpadjes bijvoorbeeld hebben in Nederland bijna geen overlevingsmogelijkheid, echter op hun schild staat nergens "Made in...."
Dus als iemand je vertelt dat daar en daar al jaren een waterschildpad overleeft, heb je te maken met een uitzondering. Niemand kan je vertellen dat in diezelfde vijver tientallen schildpadden het leven gelaten hebben en niemand weet hoeveel schildpadden juist in die vijver werden uitgezet vanwege die ene die het al jaren "prima doet".
Waterschildpadden waag je niet aan een groot risico zoals een winterslaap!
Een winterslaap is een noodzakelijk kwaad in het land van herkomst (Florida dus niet, zuid Canada wel)
Hier in Nederland haal je de schildpadden uit de vijver zodra de herfst er aan komt!
Als je te lang wacht wordt het een hele klus om de reeds slapende schildpadden te vinden.
Oh ja, een afrastering maak je het beste van (plexi)glas, 30 hoog en 10cm de grond in. Gaas, zelfs omgebogen is op den duur geen hindernis meer.
En verder.... internet staat bol van de informatie over waterschildpadden, eerst lezen en dan kopen was eigenlijk beter geweest.....
Succes!!