Wat te doen met je dode huisdier als je in een appartement woont?

Ik loop misschien al op de zaken vooruit. Maar stel dat mijn huisdieren komen te overlijden. Ik heb dus geen tuin om hen te begraven.

Wie heeft hier tips voor, om op een fijne en prettige manier je dode huisdiertje een rustplaats te geven?

Ps: het zijn parkieten!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.9K

Het beste antwoord

Het enige antwoord wat ik NIET gezien heb, vraag of je hem bij een vriend, vriendin, ouders, broer of zuster in de tuin zou mogen begraven.Er zal vast een hartelijk familielid of vriend MET tuin je deze gunst willen verlenen.
Wij hebben deze gunst wel eens verleend.....
Het begraven op een begraafplaats voor mensen kan je in de problemen brengen.
Doe dat dan in overleg, zeker als de voormalige baas van je huisdier er begraven ligt, wil men daar wel eens mee instemmen.
Dit verschilt echter per plaats erg sterk (en per aanwezige beheerder...) Zeker met een koop/familiegraf zou dat mogelijk gehonoreerd worden.
Is het echter een familiegraf waar men boven elkaar wordt begraven, dan is het niet handig dat op het graf zelf het geliefde huisdier begraven is.
Parkieten zijn echter zo klein, dat je daar toch gemakkelijk een plekje voor moet kunnen vinden, het mooiste is echter dat het toch een plaats is die niet geschonden zal worden.
Maak dus gebruik van je familie of vriendenkring om een plekje in hun tuin te vinden.
Dat geeft je veel meer rust dan (groeps)crematie.
Hoe klein die diertjes ook zijn, je kunt er een diepe band mee krijgen, omdat hun gewicht en formaat omgekeerd evenredig is met hun mentale vermogen, je kunt echt een heel goede band met een parkietje opbouwen, die ook nog eens decennia kan duren.
Zelf heb ik een grijze roodstaart, wat groter dan een parkiet en wellicht de slimste vogelsoort die er bestaat.
Wat die kunnen en kennen, kijk maar eens op Youtube.
Deze vogel had een verstand vergelijkbaar met dat van een kind van 5-7 jaar, een vocabulaire van 4000 woorden wiskundig- en grammaticaal inzicht.
Hij is maar 30 geworden....
Dus denk niet dat je parkietjes op hun kleinheid moet afmeten, qua verstand zijn ze honden ed. zwaar de baas
en kennen ook empathie.
Het feit dat je deze vraag stelt, doet me vermoeden dat ze heel veel voor je betekenen.
Daar hoort een goede laatste rustplaats bij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Ik zou zeggen pak een schoenendoos en ga ermee het park in of het bos in en begraaf hem daar.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat dat verboden is,stel je voor dat iedereen dat zou doen.
sterredag
13 jaar geleden
verboden???? vaag, heb je daar een onderbouwing/bron voor?
sterredag
13 jaar geleden
toelichting, ik bedoel het gaat hier om een vogel, en niet om een hond of kat ofzo, het gaat om een klein diertje die in overvloed gewoon in de natuur ook aanwezig zijn en dood gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toch is het verboden. Die grond is niet van jou. Je zal toestemming van de grondeigenaar moeten hebben wie dat dan ook is, bijvoorbeeld de gemeente, rijkswaterstaat, staatsbosbeheer, een boer; noem maar op.
sterredag
13 jaar geleden
zijn genoeg mensen die het wel doen in ieder geval. er zijn ook kinderen die schatten begraven. zie het probleem niet zo. in ieder geval verboden of niet, ik heb nog steeds geen bron die dit bevestigd, en ik zou dat gewoon doen, want om zoveel geld voor een begrafenis of crematie van een vogeltje te betalen, dacht het niet. En met het vuilnismee... alleen de gedachte al.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Loenie: ja dat kan. Je kunt een kuil graven en dat dode beestje teruggeven aan de natuur. En er liggen genoeg dode vogels in het bos. Maar sorry, ik heb de wetgeving zelf ook niet verzonnen, het mag gewoon niet. Net zoals vraagsteller niet het recht heeft om ongevraagd haar dode huisdier in de tuin van de overburen te begraven, heeft ze ook niet het recht om het overschot in gemeente grond o.i.d. te begraven! @Sterredag: Als er genoeg mensen in een vieze sloot springen, spring jij er dan ook in? Ik kan me niet voorstellen dat de politie er echt hardhandig tegenop zal treden, maar toch is het illegaal. Kan me verder best voorstellen dat jij de vuilnisman geen prettige optie vind, maar welke optie je ook voor zal kiezen, legaal of illegaal, het vogeltje zal nooit meer vliegen helaas. Dus, of legaal veel geld betalen voor een dierwaardige begrafenis of crematie, of illegaal op de grond van een ander begraven. Of daar eerst toestemming voor vragen natuurlijk. En anders hoe spijtig ook, rest de afvalcontainer. De keuze is aan jou. Leuker kan ik het helaas niet maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het mag domweg niet.
Rieneke1
13 jaar geleden
even een practische aanvulling: ik heb ongeveer 10 keer een beestje (ratten) in het bos of park begraven.
het is bijna geen doen een gat te graven, wortels alom.
ook moet je de elementen trotseren, en dat is niet altijd een pretje.
verder kan het lange tijd vriezen, en dan houdt het op.
sterredag
13 jaar geleden
dan maar illegaal denk ik. In je tuin mag ook, maar wat als je dan een huurwoning heb, dan is de grond toch ook niet van jou. het zou niet eens in me opkomen dat het niet zou mogen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Loenie: De bron is het Burgerlijk Wetboek. Om mijn en dijn van elkaar te kunnen onderscheiden heb je ook geen bron, maar een gezond stel hersens nodig.
En die heb je absoluut!
sterredag
13 jaar geleden
lol :)
je kan ze begraven op de begraafplaats voor dieren of op de begraafplaats zelf bij een geliefd familielid aan de rand van de grafsteen.
ikzelf heb bij mijn oom en tante hun graf mijn kat begraven
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Prettige manier?

Misschien vind je hier inspiratie:

http://www.youtube.com/watch?v=Bm9HmRIri-Q
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Begraven op een mooie plek. Maar je kan ze ook laten cremeren. Moet je even met je dierenarts bellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt ook dierencrematoriums daar zou je het ook heen kunnen brengen. Hebben wij ook met onze kat gedaan. Kost 89 euro voor een kat en krijg je als je wilt hem mooi terug in een stenen urn(tje)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je kan je dode huisdiertje zelf naar een crematorium brengen, of het beestje bij de dierenarts achterlaten, die via de dierenambulance vervoer naar het crematorium regelt.
ook kan je direct contact opnemen met de dierenambulance voor het vervoer.
het crematoruim waar ik regelmatig kom (haaglanden), rekent voor een groepscrematie van een parkiet 17,50 euro.
de as wordt dan later collectief uitgestrooid.
wil je de as terug hebben, dan wordt het beestje individueel gecremeerd voor 40 euro.
Rieneke1
13 jaar geleden
Begraaf hem stiekem in het park..Nodig al je vrienden uit voor de ceremonie en drink na afloop met elkaar een lekkere kop koffie eventueel met een plakje cake erbij.
Of...... gooi ze gewoon in het vullesvat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou het beestje begraven op een rustig plekje in een park(je) zonder al te veel poespas.