Een poes en een kater, allebei nog kittens, uit hetzelfde nest, dus broertje en zusje, kan dat goedgaan samen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
9.2K

Antwoorden (5)

Ja hoor, geen enkel probleem. Katten die samen opgroeien kunnen heel goed samen leven! De kans dat dit fout gaat is nihil.
Denk er wel goed overna dat kleine poesjes groot worden en dat er hormonen gaan opspelen. Ik zou je sterk aanraden één of beide te 'helpen'.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een mooie webpagina om meer te leren over kitten is kattenplaza.nl
Je vind daar informatie over opvoeden, socialiseren en nog veel meer.
Speciaal voor kittens: http://www.kattenplaza.nl/kittens
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
jazeker, nestgenootjes gaan zelfs beter samen dan kittens van gelijke leeftijd uit verschillende nesten.
nestgenootjes zullen onderling vaker vriendschappelijk gedrag vertonen, ook als ze ouder worden.
denk dan aan elkaar likken en verzorgen, langs elkaar wrijven, in elkaars nabijheid slapen.
veel plezier met de kleintjes!
Rieneke1
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Rieneke: heb jij toevallig enig idee of dat puur is omdat ze samen opgegroeid zijn, of dat de familieband een rol speelt? Was er even benieuwd naar, ik heb twee katers die uit een twee-in-één nestje komen (twee nestjes op dezelfde boerderij, een paar dagen na elkaar: kittens zijn samen opgegroeid en hadden allemaal twee mama's).
Rieneke1
11 jaar geleden
hallo lies, wat ik zeg is gebaseerd op het volgende onderzoek; men heeft kittens met 12 weken uit het nest gehaald en gescheiden van elkaar op laten groeien.
toen deze kittens een half jaar oud waren, zijn ze weer herenigd, samen met andere kittens van dezelfde leeftijd.
het bleek dat de voormalige nestgenootjes meer vriendschappelijk gedrag naar elkaar vertoonden dan naar de andere katten.
ik denk dat het samen opgroeien een cruciale rol speelt.
in jouw geval kan je jouw katten als nestgenootjes zien, ondanks dat er geen familieband is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nouhou, dat laatste weet je natuurlijk nooit helemaal zeker bij katten hé? ;-) Maar interessant onderzoek, bedankt voor de info! Mijn jongens zijn inderdaad bijna halfbroers, hoewel het me opvalt dat ze de laatste paar jaar veel minder samen optrekken dan in het begin. Ze kunnen het prima met elkaar vinden, maar gaan wel meer hun eigen gang dan eerst: niet meer samen buiten spelen, maar elk hun eigen patroon, etc. Maar ik dwaal af: het zijn inderdaad bijna nestgenootjes, alle kittens hebben bij beide moeders gedronken destijds, en ik heb deze twee juist omdat ze vanaf het begin onafscheidelijk waren en ik blijkbaar de enige was die graag twee katten wilde in plaats van één.
Rieneke1
11 jaar geleden
goed dat je twee katten hebt genomen.
te veel mensen denken nog dat een kat prima alleen kan.
ik weet niet hoe oud je katers zijn, maar rond de leeftijd van een jaar of drie worden ze sociaal volwassen, en kan er soms een verschuiving in de verhouding plaatsvinden.
dat gaat samen maar je mag er geen kittens mee fokken. De kans is dan groot op misvormde kittens doordat de 2 katten waarschijnlijk de zelfde bloedgroep hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarschijnlijk? :)
Gaat heel goed samen! Ik heb ook 2 katten, ook broertje en zusje. Ze kunnen niet zonder elkaar.