Hoe vaak gaat een kater (geholpen) plassen?

Ik heb het vermoeden dat onze kater niet kan plassen. Gisteravond om 21:30 naar de spoedkliniek geweest en ik heb speciale korrels gekregen voor in de kattenbak. Nu 5:00 nog steeds geen plasje.

Hij drinkt en eet. Maar je kan zien dat hij pijn heeft door de manier waarop hij zit.

De dierenarts heeft hem een antibioticaprik gegeven. En zijn blaas gevoeld aan de blaas voelde hij niets.

De kat maakt ook geen aanstalte om op de bak te gaan. Hij ligt her en der of zit her en der. Is wel ineens aan het "melken" (met pootjes op en neer gaan op een kussen) en dat doet hij normaal niet.

6 of 7 jaar geleden heeft hij eenmalig blaasontsteking gehad en is blaasgruis geconstateerd. Sinds dien krijgt hij daar speciaal voer voor. Maar toen probeerde hij wel te plassen en schreuwde het uit. Nu plast hij gewoon niet en probeert het ook niet.

7 jaar geleden
1K
Rieneke1
7 jaar geleden
Verliest hij druppeltjes urine? Bij een blaasontsteking is dat wel vaak het geval. Wellicht is er iets heel anders aan de hand??

Antwoorden (1)

Als je gisteren om half tien bent gegaan, en de blaas toen leeg was, dan is het nu nog geen alarmfase rood. Wel is het zaak 'm heel goed in de gaten te houden, want hij moet nu in de ochtend toch wel gaan plassen. Is het een idee naar een andere dierenarts te gaan voor een second opinion? Blaasontsteking bij de kat is, itt bij de mens, zo goed als nooit van bacteriële aard. Antibiotica is dus niet zo zinvol: wat jouw kater nodig heeft is een ontstekingsremmer/ pijnstiller. Sowieso is pijn bestrijding van groot belang. Links- of rechtsom zou ik zorgen dat mijn kat dat krijgt.
Rieneke1
7 jaar geleden
HeerVoldemort
7 jaar geleden
De spoedkliniek is van een andere dierenarts. Ze doen dit om en om met een paar dierenartsen uit de omgeving. Voldy heeft nog steeds niet geplast. Dus ik ga nu mijn eigen dierenarts bellen. Die is nu net open. Hij verliest trouwens geen druppeltjes.
Rieneke1
7 jaar geleden
Vreemd, want ik ben bekender met blaasontsteking bij katten dan me lief is. Dan zijn ze enorm rusteloos, en blijven ze her en der persen en druppeltjes verliezen. Goed dat je gaat bellen, en sta erop dat je pijnstilling /ontstekingsremmer krijgt, Meloxicam oid. Laat je nog even weten hoe of wat? Succes met je katje!
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Ik moet meteen heen. Dus je hoort later van me.
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Ik ben geweest. Blijkbaar heeft hij gisteren een injectie gehad met pijnstiller en ontstekingsremmer. (Ik ben niet zelf heen geweest mijn man zei dat het antibiotica was) De dierenarts heeft gevoeld en geen vergrote blaas kunnen ontdekken. Daardoor durfde ze de blaas ook niet aan te prikken. Ze zei dat ik beste thuis kon wachten op een plasje. Meestal als ze een kat opnemen om het plas op te vangen plassen ze helemaal niet. Als hij voor 17:00 niet zou plassen dan om 17:00 terug komen. Bij thuiskomst heeft meneer een flinke plas gedaan. Dit opgevangen en meteen naar de DA gebracht. Uitslagen komen vanavond. Vrijdag krijgt hij ook een nieuwe bloedtest voor diverse dingen. Schildklier en nieren. Want afgezien van het niet kunnen plassen is hij weer met dat gekke gedrag begonnen terwijl ik geen luchtverfrisser in het stopcontact heb.
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Uitslag urine: blaasontsteking, geen gruis. Urine is erg geconcentreerd hij krijgt te weinig water binnen terwijl hij wel veel drinkt. DA zei dat een drinkfontein kon helpen en dat klopt want die heb ik al een week of 6 en sinds dien drinkt hij meer. Ik moet hem natvoer erbij gaan geven. Maar ik weet niet goed welke. Want ik wil hem geen rotzooi geven. En ik denk dat het ook een goede moet zijn die is afgestemd op zijn blaasgruis dieet.
Rieneke1
7 jaar geleden
Bedankt voor de update! Blij te horen dat hij het juiste middel heeft gehad: heb je nog meegekregen voor als de injectie is uitgewerkt? En goed dat je eea verder laat uitzoeken, hopelijk komt er iets uit waar je wat mee kan. Blaasgruisdieet heeft ook natvoer, Of geef goed graanvrij spul. Verder veel waterschalen het en der neerzetten (breed zodat de snor de rand niet raakt), met vers water, regenwater, en water waar waterplantjes in zitten, dat laatste is altijd erg in trek :) Gewoon aquariumplantjes/ vijverplantjes die los in het water kunnen. Lust hij ook rauw vlees?
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Ik kon nog extra medicijnen halen vanavond en dat hebben mijn ouders gedaan :-) Mijn vader heeft bij de DA wat zakje RC urinary natvoer gekocht (en ik heb online extra besteld want dat scheelt me ruim €6,-) Water met plantjes kan ik wel eens proberen. Rauw vlees lust hij steeds meer. Kip soms varken geef ik niet rauw. Maar rundvlees en dan vooral runderhart lust hij graag.
Rieneke1
7 jaar geleden
Rauw vlees mag hij hebben, behalve runderhart, sorry voor de kat, maar bij risico op gruis (?) is dat niet geschikt. Kip kan je rauw geven.
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Oh wat jammer! Dat vind hij juist zo ontzettend lekker :-(
Andere soorten rundvlees zijn die dan ook ongeschikt. Ik zat laatst voor de tv brood met rosbief te eten. Zat hij op de vloer voor me...heeft hij met 1 poot de rosbief tussen mijn boterham uit gestolen. Ik had het pas door toen ik een hap droog brood had en hem hoorde smakken.
Rieneke1
7 jaar geleden
Nee hoor, het gaat puur om het hart, dus verwen hem verder maar gerust met (rund)vlees. Of laat hem maar snaaien :) Heb je het idee dat de pijnstiller werkt?
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Ja hij gaat weer vaker plassen. En hij is weer wat vrolijker. Je kan ook zien dat hij minder verkrampt gaat zitten. En hij heeft meer rust. Ik heb als medicijn gekregen: Metacam 0,5mg en hij eet het op dus dat is makkelijk. Vraagje over die drinkbak met waterplanten. Zijn er ook plantjes die ik moet laten staan? Voor het geval dat er giftige varianten zijn.
Rieneke1
7 jaar geleden
Fijn dat hij opknapt van de meds! Zo rot om te zien dat je katje pijn heeft, en niet weten hoe of wat. Plantjes die in een aquarium kunnen kan je gewoon gebruiken.
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Bloed is net afgenomen. Ik word straks gebeld met de uitslagen. Hij poept ook nog steeds moeilijk en de keutels ruiken niet en komen er al uitgedroogd uit. Hij heeft nu ook een laxeermiddel erbij en gelukkig wet hij dit op als ik het over het voer doe. Als er bij de uitslagen van het bloed niets uit komt krijgt hij volgende week donderdag een echo van de maag en darmen.
Rieneke1
7 jaar geleden
Is dit een uitgebreider bloedonderzoek dan hij vorige maand heeft gehad? Hopelijk kom je er nu achter hoe of wat, zodat je gericht kan behandelen. Ben benieuwd, de duimen draaien!
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Bloedwaarden allemaal goed: suiker, nieren, schildklier (en wat er nog meer getest is)...alles goed. Op de factuur staat: Catalyst GHP (10clip)
En: Catalyst T4 onderzoek. Volgende week dus een echo
Rieneke1
7 jaar geleden
Beetje dubbel he? Fijn natuurlijk dat hier niets uit is gekomen, maar wat is het dan wel? De duimen blijven draaien.
HeerVoldemort
7 jaar geleden
En op dit moment gaat het weer minder. Kan zien dat hij weer meer pijn heeft. En weer meer moeite met plassen en poepen :-(
Rieneke1
7 jaar geleden
Hij zit toch nog steeds op de Meloxicam mag ik hopen? Contact opnemen en vragen of het maag-darmonderzoek versneld kan worden? Wat voel je je dan machteloos he....klotezooi :(
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Metacam krijgt hij en een laxeermiddel. Vanmorgen lag er een plas diarree in de kattenbak. Beter dat dan niks. Ik ben nu aan het werk en mijn man ook. Mams zit nu bij ons thuis.
Rieneke1
7 jaar geleden
Kan ook overloopdiarree zijn. Fijn dat je mams een oogje in het zeil houdt!
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Overloopdiarree? Dat ken ik niet. Ik bedoel dat ik niet weet wat dat is :-)
Ben net thuis uit werk. Voldy stond me nij de voordeur al op te wachten. Volgens mams heeft hij zich misdragen. Hij heeft de kipfilet gestolen die ze even op het aanrecht had achtergelaten om de telefoon op te nemen. RAT! Gelukkig was die ook voor hem bedoeld dus dat scheelde al weer. Hij heeft een paar keer geplast en gepoept geen diarre maar ook geen echte keutels. Dus dat ziet er weer beter uit.
Rieneke1
7 jaar geleden
Dat is mooi nieuws, soms kan je erg blij zijn met een kat die zich misdraagt :)