Waarom likt een kat zich al weken lang tot hij drijfnat is?

Wij zien geen vlooien. Vacht is te vol om exczeem te zien. Dier likt zichzelf opeens zo overdreven overal over het lichaam.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.5K
Rieneke1
4 jaar geleden
Heb je deze vraag al niet eerder gesteld, hij komt me zo bekend voor? Je kat heeft jeuk, pijn, of enorme stress. Wij gaan daar hier geen oplossing voor bieden. Ga ajb eindelijk met je kat naar de dierenarts!
SingingCoyote13
4 jaar geleden
als het werkelijk te gek wordt kan je misschien het beste even langs de dierenarts met het dier gaan, je weet maar nooit. voor hetzelfde geld heeft ie iets geks en moet je er snel bij zijn, je kan niet uitsluitend op berichten via blogs gaan vertrouwen.

Antwoorden (1)

Als een kat zichzelf overmatig likt, kunnen daar allerlei oorzaken voor zijn. Als eerste dien je altijd de meest waarschijnlijke oorzaken uit te laten sluiten. In de praktijk blijkt het merendeel van de katten, die zichzelf overmatig likken last te hebben van jeuk of pijn op de plaatsen waar ze zichzelf likken. Met stip op één staat bij de kat als oorzaak voor jeuk: vlooien(allergie). Daarna volgt overgevoeligheid voor bepaalde bestanddelen in de voeding. De derde oorzaak voor het likken is pijn op een bepaalde plaats van het lichaam. Jeuk en pijn zorgen overigens ook voor stress en de kat kan door zichzelf te likken, zich prettiger gaan voelen en dan is de cirkel rond.
fremar