Hoeveel kosten twee ratjes per jaar bij jullie?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
4.1K
Ivana
7 jaar geleden
Zaagsel om het hok te verschonen en water voor het bakje. Het voer kan je ook de kop niet kosten. De kooi haal je tweede hands van marktplaats en een paar speeltjes maak je van simpele dingetjes uit de Action en lege w.c.-rolletjes.
Neem een maand een krantenwijk en je kan jarenlang ratjes houden.
Ritsuka
7 jaar geleden
@Ivana absoluut geen zaagsel voor ratten! Dat is veel te stoffig, daar krijgen ze problemen met de luchtwegen van.
Ritsuka
7 jaar geleden
Wc rolletjes kun je doen, maar knip ze wel open over de lengte, anders kunnen ze vast komen te zitten.

Antwoorden (1)

Het ligt er natuurlijk aan hoeveel medische kosten je hebt, dus dat geeft wat variatie. Ratten halen bij een goede fokker halen scheelt een stuk. Liever geen dierenwinkel, dat is broodfok.

- kooi: veel op marktplaats te vinden. Rond de 100-150 euro, kan jaren mee. Let wel op dat de kooi groot genoeg is, er word veel te klein verkocht.
- bodembedekker: ligt er aan welke je haalt. Ik heb zelf Back2Nature, dat is 13 euro voor een grote zak, kan ik ongeveer 5 keer de kooi mee vullen denk ik. Mijn ratten zijn behoorlijk zindelijk, dus ik hoef het maar 1x in de 2 weken te vervangen. In een jaar dus ongeveer 65 euro.
- wc korrels: als je je ratten goed zindelijk kan krijgen, doen ze het meeste in de wc. Deze verschoon je 1x in de week. Hiervoor gebruik ik Corbo, dit is gemaakt van mais. Ik heb vorig jaar een grote zak gehaald voor ik dacht 15 euro, en dit is nog steeds niet op.
- voer: er is veel verschil in voer en prijs. Ik ben zelf zeer tevreden over het voer van de webshop 'Plezier voor je Dier', dit mengt ze zelf en kost maar 2,50 per kilo. Per rat heb je 20 gram voer per dag nodig, voor 2 ratten is dit op jaarbasis afgerond naar boven 40 euro.

Puur voor de basics, voer, wckorrels, en bodembedekker is het dus rond de 120 per jaar. Daarnaast eerste aanschaf kooi van 100-150 euro.
Maar ratten zijn wel gevoelig voor problemen met de luchtwegen, en ze hebben helaas snel last van een tumor. Niet elke dierenarts is bekend met behandeling van ratten, dus het kan zijn dat je wat verder moet reizen voor goede medische zorg.
Houd dus daar een potje voor apart, als je pech hebt kan dit oplopen tot 300-500 euro.

Toegevoegd na 3 minuten:
Voor inrichting kooi ben je natuurlijk ook wat geld kwijt. Huisjes, hangmatjes etc.
Je kunt veel dingen bij de Action halen, 1 van mijn ratten is helemaal gek van een driehoekig douchemandje dat ik daar heb gehaald.
Hangmatten zijn ze ook gek op, dit kun je simpel zelf maken van een fleecedeken + schoenveter + wat handigheid met de naaimachine.