Mijn rat rent dwangmatig uren achter elkaar rondjes in haar kooi. Wat kan ik doen?

Mijn ratje van nog geen jaar heeft heftige middenoorontsteking overleefd. Ze is daardoor anders dan ze voorheen was. Nu is ze sinds 1 week dwangmatig heel hard en uren achter elkaar rondjes aan het rennen in haar kooi. Ik word er helemaal knetter van! Op de grond ging ze normaal gesproken op onderzoek uit maar nu blijft ze dezelfde rondjes van onder de bank en onder de tafel rennen. Het lijkt alsof ze absoluut geen idee heeft van wat ze aan het doen is. Ze heeft een mega grote kooi, een maatje waar ze al haar hele leven bij is, voldoende speelgoed en ze mag er 1x per dag een uur of langer uit om te rennen.
Is er iets wat ik haar kan geven om rustig te worden?
Het lijkt me voor haar 'zus' ook enorm vervelend om met haar in de kooi te zitten dus ik denk ook aan een scheiding dmv andere kooien. Op internet kan ik verder niets vinden.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.9K
Rieneke1
11 jaar geleden
Wat zegt de dierenarts erover?

Het beste antwoord

Als een middenoorontsteking niet (goed) wordt behandeld dan kan de ontsteking zich uitbreiden naar het binnenoor. Het gevolg hiervan is dat het evenwichtsverlies erger is dan bij een middenoorontsteking en de schade blijvend is. Een scheef kopje na een middenoorontsteking kan langzaam steeds iets rechter gaan staan, bij een binnenoorontsteking is de schade niet meer te herstellen. De rat kan doof worden, een hersenvliesontsteking krijgen, epilepsie of gedragsstoornissen. Dit gedrag kan dus het gevolg zijn van de middenoorontsteking, dan is er waarschijnlijk niets aan te doen, maar ga voor de zekerheid met je ratje naar de dierenarts, zodat deze eventueel dit probleem kan verhelpen. Sterkte en beterschap voor je ratje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik ben geen specialist, maar ik denk als zo'n ratje zo iets heel ergs heeft overleeft hij een hoop stress kan hebben opgebouwd. Misschien merkte je het eerst nog niet, maar dat kunnen dieren ook. Hij uit zich dan met rennen en ravotten. Hier is op zich niks mis mee. het is beter dan dat hij alle stress nog erger opbouwt. Er zijn genoeg dieren die zijn overleden aan te veel stress. Vandaar dat het misschien juist goed is. Jou zou misschien een dierenarts kunnen raadplegen voor eventuele medicijnen. Dit hoeft niet al teid te werken, maar je kunt het op zijn minst proberen toch? ;) groetjes :)