Ben je aansprakelijk als je hond buiten jouw zicht om iemand verwond of, in een extreem geval, doodt?

Toegevoegd na 2 uur:
"buiten jouw zicht om" legt helaas veel te veel nadruk op de vraag, bedoelde vooral of je er aansprakelijk voor kan worden gesteld (en in welk opzicht dan) wanneer jouw hond iemand verwond of doodt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat lijkt me wel ja....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, natuurlijk! Het is toch jouw hond??????
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee hoor! als je iemand dood schiet ook altijd met je ogen dicht! dan is het buiten jou zich om!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oeps, ja, sorry, dat staat in de wet hè? LOL!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De eigenaar is ten alle tijde aansprakelijk voor de schade die zijn/haar hond aanricht of de hond vast of los loopt maakt niets uit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Valt verwonding of dood door een hond(/huisdier) hier ook onder (dat is namelijk de vraag, niet of je aansprakelijk voor de schade bent)? En geldt dit ook als het over een kat gaat die een ladder omver loopt als hij alleen buiten is, waardoor die op iemand hoofd komt en die persoon blijvend verlamd raakt (om maar even iets extreems te noemen)?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
JA! Jij aansprakelijk en verantwoordelijk voor het gedrag van jouw huisdier, dus als iemand kan bewijzen dat het jouw kat was, dan zal je een bezoekje krijgen van mensen in uniform met (eventueel) blauwe petten op! Verwonding of dood van iemand door toedoen van jou hond betekent, dat jij dus verantwoordelijk bent, want het is jouw hond!
Wat is voor jou dan het verschil tussen aansprakelijk en aansprakelijk?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vind het maar raar, je kunt er toch niks aan doen dat je kat zoiets doet; het beest altijd binnenhouden is nou ook niet echt wenselijk voor het welzijn van het beessie. Maar oke, het zal wel kloppen ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De andere kant: de persoon heeft er ook niet om gevraagd door jouw kat/hond verwondt, danwel dood gemaakt te worden..... is ook niet echt wenselijk voor zijn/haar welzijn, toch?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, maar je kunt ook omkomen door de wind, kun je ook God niet aansprakelijk voor stellen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor de wet niet nee.
Ik ga dit nu stoppen, want dit heeft een naam: oeverloos doorl*llen en daar heb ik geen trek in.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Fijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vroeger (heel vroeger) werden honden nog bestraft voor dat soort dingen :') Kun je nagaan. Pompiedom, Wendy heeft gelijk.

Antwoorden (4)

Ja. Volgens de Nederlandse wet is de eigenaar van een dier aansprakelijk voor eventuele schade die het dier aanricht. Of dit buiten je zicht is of niet, maakt niet uit.

De enige uitzondering op deze aansprakelijkheid is dat je níet aansprakelijk bent voor je dier wanneer de aansprakelijkheid zou ontbreken als je controle zou hebben gehad over de acties van je dier. Dat is bijvoorbeeld als er sprake geweest van noodweer, bijvoorbeeld als jouw hond een overvaller verwondt omdat hij jou wil beschermen. Hoewel je in zo'n situatie niet altijd vanzelf vrijuit gaat, het kan ook zijn dat je het noodweer moet bepleiten.

Maar als jouw hond zomaar iemand op straat aanvalt, dan ben je daar zeker aansprakelijk voor. Je eigen aansprakelijkheidsverzekering dekt dit trouwens ook, al is zoiets in het geval van een sterfgeval natuurlijk een wel heel beperkte genoegdoening voor nabestaanden van het slachtoffer.

Toegevoegd na 3 minuten:
Als een hond buiten jouw zicht iemand aanvalt kun je natuurlijk nooit noodweer bepleiten, laat dat duidelijk zijn. Ik zeg niet dat dit hier te bepleiten zou zijn, maar benoem het als de enige uitzondering op de aansprakelijkheid. Dat het buiten je zicht gebeurt zou eerder nog tegen je gebruikt kunnen worden vermoed ik, omdat zo'n ongeval mogelijk voorkomen had kunnen worden als je de hond niet uit je zicht had gelaten. En hiermee zeg ik niet dat je nooit je hond uit je zicht mag laten gaan, maar in geval van een rechtzaak zal het ongetwijfeld tegen je gebruikt worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
zoek niet verder, dat is hét antwoord +
ja, het is jouw hond en alles wat jou hond doet is jouw verantwoording. Je moet dus zorgen dat anderen veilig zijn voor jouw hond.

Het is anders als je een inbreker heb in je huis die aangevallen wordt door je hond maar ook dan kan de inbreker jou aansprakelijk stellen maar dan sta je een stuk sterker als dat de postbode of een jogger wordt aangevallen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja idd, te idioot, maar dat kan je voorkomen door een bordje op te hangen met "Pas op voor de hond" Heel simpel...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En zelfs dat hoeft niet rechtsgeldig te zijn roosjebloem. Een goede advocaat zal bepleiten dat iedereen, ook zonder hond tegenwoordig zo'n bordje ophangt zodat de inbreker potdorie toch niet meer kan weten wanneer hij zijn werk veilig kan doen ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
potdorie! ;-)
je bent altijd aansprakelijk voor je hond.

als je hond door een klein kind gepest wordt en de hond reageert hierop door te bijten, is de eigenaar aansprakelijk.

ook als je hond bijvoorbeeld bij de buren een gat in de tuin graaft en daardoor een dure plant beschadigt of
als je hond in de vijver van de buren duikt en er vandoor gaat met een dure koi karper, ben je aansprakelijk voor de schade.

antwoord : ja, je bent aansprakelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja, maar een jong kind gaat aan een oor of staart hangen of slaat niet op het hamerspel met de houten hamer, maar gezellig bovenop de kop van de hond...! en ook een geduldige hond vind dat toch minder, "au"!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De hond plagen? Het is beter om het kind goed op te voeden dat de hond met rust gelaten wordt en er vooral niet aan staart en oren getrokken wordt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
natuurlijk moet in eerste instantie het kind goed en consequent opgevoed worden, niet naar een hond toe, de hond met rust laten en zeker niet plagen of (mag niet invullen voor een ander...) dat @krol bedoelt de hond een beetje spel/weerstand mee te geven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet heel goed dat je een kind nooit alleen met een hond moet laten,zelfs als het de hond uit eigen gezin is. Een kind moet door de ouders opgevoed worden wat wel en niet mag bij een hond,de ouders en of baas hebben zowel kind en hond in de gaten te houden als deze samen zijn,ook een driejarige.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
precies @maria, zo is het ! :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je jodokus52. ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben 't ook wel met Krol eens. De hond op speelse wijze aan kindergedrag laten wennen, kan een hoop ellende schelen. Dat is hetzelfde als wanneer ik m'n kind een beetje plaag, zodat ze weerbaarder wordt tegen plagerijen van anderen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
en gelukkig zijn de meeste honden uit zichzelf al extra voorzichtig met kleine kinderen. Ik ken een hond, die altijd naar me toe komt om touw te trekken. Vinden we beide leuk. Dan trekt ie behoorlijk hard. Maar komt het kleinkind van 3 in de buurt, dan laat ie meteen het touw los. Hij kan ook hard rennen, maar zal als de kinderen in de buurt zijn heel voorzichtig lopen dat hij ze niet omver loopt
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat klinks als een geweldige hond @pokemon, en toch zou ik ook nooit díe hond alleen laten met (kleine) kinderen ! zelfs veel volwassenen weten niet hoe ze met honden moeten omgaan, vandaar :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
die mevrouw zou hem ook nooit alleen laten met de kleinkinderen. Maar ik stond echt te kijken dat hij dat touw zo snel losliet, terwijl we even ervoor hard aan het trekken waren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat is natuurlijk wel mooi, maar het blijft een hond. ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook mijn hond gaat prima met mijn kleinkind om,maar ik zal ze nooit bij elkaar alleen laten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dan zijn wij drieën het gelukkig eens over zoiets simpels als het niet vertrouwen van een hoe lief/gehoorzaam/trouwe hond het ook is (welke hond dan ook) bij en met een klein kind . de leeftijd nog ruim te bepalen want de ene 8/9 jarige is de andere niet ...!?! :)
Ja zeker wel als iemand bijvoorbeeld op je hond past moet diegene ook je hond kunnen vertrouwen. Want je hebt hem tenslotte zelf opgevoed en als je dat niet helemaal goed hebt gedaan en vaak bijt is het jou verantwoordelijkheid mits de oppasser niks zelf uitlokt.

Ik ben zelf ook pas gebeten door de hond van me oma en die beet ook uit het niets. En dan was ik hem zachtjes aan het afdrogen met een handdoek omdat het geregend had.