Moet ik mijn goudvissen uit elkaar halen?

Ongeveer een maand geleden had ik twee sluimerstaarten gekocht. Helaas is er een daarvan overleden door problemen met zijn zwemblaas.

Omdat goudvissen groepsdieren zijn, heb ik een nieuwe gekocht voor de achtergebleven goudvis.

Eerst was de oude goudvis agressief naar de nieuwe. Ik heb toen de oude eruit gehaald, aquarium anders ingericht, en toen er weer bij gedaan.
Dit hielp niet. Hij bleef de goudvis is de schuilplek aanvallen.

Nu heb ik de schuilplek eruit gehaald (zitten nog wel plantjes in op te schuilen) en nu valt de nieuwe de oude constant aan.

Wat moet ik hieraan doen? Ze beide even apart uit de aquarium zetten? Of toch iets anders?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Met aanvallen bedoelde ik elkaar achterna jagen, happen, duwen.

Antwoorden (2)

Alle sluierstaarten kunnen 15 tot wel 30 jaar oud worden. Sluierstaarten kunnen niet samen met gewone goudvissen worden gehouden. De goudvissen zullen de dikkere sluierstaarten aanzien voor kuitrijpe vrouwtjes en jagen zo de sluier de dood in. Mannetjes krijgen als ze wat groter worden witte pukkeltjes op hun kieuwdeksels en borstvinnen en vrouwtjes niet.
Ook niet alle sluierstaarten kunnen bij elkaar, de soort met de bolle ogen, kan niet bij de andere soorten, dit omdat ze een andere huisvesting nodig hebben. Ook moet je geen snelle vis bij een tragere vis zetten, dan eet de snelle vis al het voedsel op. Maar waar bij jou het probleem ligt, is dominantie, je kunt de vissen beter in een voor hen geschikt aquarium apart van elkaar zetten. Eerst was de oude dominant aan de nieuwe, omdat deze zich bedreigd voelde in zijn omgeving, nu is het andersom, de oude is een bedreiging voor de nieuwe, dit worden nooit vrienden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat jammer dat ik ze zal moeten scheiden. Bedankt voor je reactie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een andere mogelijkheid is er niet, nieuwe goudvissen bij goudvissen zetten die al langer in de bak zitten, werkt zelden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik had de dierenwinkel er nog om gebeld, die zeiden nog dat het geen probleem zou zijn en dat ik moest afwachten (hier was ik het helemaal niet mee eens, want mijn eerdere goudvis werd behoorlijk vel aangevallen). Ik heb sinds gister een nieuwe schuilplek erbij gedaan, en sindsdien gaat het eigenlijk stukken beter. Hopen dat het zo goed blijft gaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk dat de dierenwinkel geen gelijk heeft inderdaad, de schuilplek zal tijdelijk verbetering geven, maar de vis kan niet de hele dag in zo'n kleine ruimte vertoeven, let er wel op of alle vissen eten. Ook de scheidingswand vind ik geen goed idee, goudvissen en ook sluierstaarten hebben behoorlijk wat ruimte nodig, ik ben bang dat je je aquarium te klein maakt door een scheidingswand te plaatsen. Je moet rekenen op zo'n 50 liter per vis.
Lees dit ook eens: http://www.licg.nl/z3/dieren/vissen/vissen/sluierstaart.html Hier vind je goede informatie over de sluierstaart.
Ga eens praten met een echte vissenliefhebber, die kan je goed adviseren over deze vissen. De dierenwinkel heeft teveel andere dieren en andere vissen en verkoopt ze, om zijn geld mee te verdienen. De dierenwinkelier kan niet van alle dieren verstand hebben en weet dus het minimale. Een liefhebber zal veel beter weten hoe je deze vissen moet behandelen. Je kunt je vissen in het vervolg veel beter bij een goede kweker kopen, dan krijg je er de juiste informatie bij.
Veel plezier en geluk met je vissen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Eten gaat inderdaad nog erg moeizaam, de oude laat de nieuwe niet eten. Heel erg bedankt voor de informatie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Graag gedaan, ik hoop dat het goed komt met je vissen.
Je hebt geen geluk. Deze twee vissen accepteren elkaar niet. Misschien dat je via de dierenwinkel een van twee mag wisselen voor een andere. Alleen zul je met de hulp van de dierenwinkel tot een match dienen te komen waarbij de twee bij elkaar passen en elkaar accepteren.
Misschien is doorzichtig scheidingwandje een mogelijkheid. Dan leren de twee samen te leven, zonder dat ze elkaar op kunnen jagen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb een scheidingswandje gemaakt. Hopen dat ik ze over een paar dagen bij elkaar kan zetten en dat dan alles goed is. Bedankt voor de tip!