Kan een axolotl 2 weken in de koelkast?

Kan ik mijn axolotl in een bakje in de koelkast doen voor twee weken? We gaan op vakantie en het huis kan erg warm worden. Uiteraard geef ik hem van te voren genoeg te eten zodat hij niet te veel honger gaat krijgen.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3.5K
Amadea
7 jaar geleden
Nee, dat is te koud.
Amadea
7 jaar geleden
Ze zijn heel gevoelig voor temperatuur-schommelingen. Maximaal 72 uur kan dit, als je het dier er langzaamaan aan hebt laten wennen.
Z512099
7 jaar geleden
Dit vond ik op een forum:
"Je kan een elektrische koelbox aanschaffen, deze vullen met water en er ca. 10m. slang in doen die je aansluit op de externe filter. Dit systeem hield bij mij de temperatuur netjes op 18 graden."
Maar in de ijskast is het veel te koud.
Ritsuka
7 jaar geleden
Koelkast is te koud, en bakje lijkt mij te klein.
Heb je geen oppas?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik heb inderdaad een oppas, het probleem is alleen dat het aquarium op mijn kamer te warm word en het hele ding verplaatsen is ook geen optie.

Het beste antwoord

Zonder enige kennis van deze dieren kan ik je zeggen dat het zo niet werkt. Je wil 'm goed eten geven van tevoren. Vervolgens komen alle lichaamsprocessen in de koelkast zo goed als stil te liggen, ook de darmwerking. Dat eten gaat dus lekker rotten in het beestje, en het is einde verhaal.
Verder leven dieren die in winterslaap of winterrust gaan daar langzaam naartoe, doordat de temperaturen geleidelijk afnemen. Zo hoppa vanuit de warmte de koelkast in, is dus ook op dit vlak geen strak plan. een dier is geen leverworst.
Zoek liever iemand die het dier gedurende je vakantie kan verzorgen (via het asiel?), of informeer eens bij de winkel waar je hem hebt gekocht of hij daar in pension kan.
Rieneke1
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Mijn buren gaan onderanderen de axolotl verzorgen, ik heb alleen een plek nodig aangezien het op de huidige plek te warm word en ik het niet naar een andere kamer kan verplaatsen door het gewicht en de grootte.
Rieneke1
7 jaar geleden
Ik begrijp het niet helemaal, als je thuis zou blijven zou het dan toch ook te warm worden op die plek? En een lege bak moet toch te verplaatsen zijn?
Hoe dan ook, de koelkast wordt z'n dood, dus dat is geen oplossing.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja, dat klopt maar dan kan ik er 24/7 voor zorgen met koelelementen en water verversen enzo, in dit geval gaat dat niet. Bedankt voor het antwoord, ik dacht echt door het internet dat het kon, ben blij dat ik nu weet dat hij het niet gaat redden op die manier, daar voor hou ik net iets te veel van dit beestje haha
Rieneke1
7 jaar geleden
Volgens deze uitstekende site kan je beter niet te vaak verversen. Beter is een aquariumkoeler te kopen. Waarom doe je dat niet?
http://www.licg.nl/p7/dieren/amfibieen/amfibieen/axolotl.html
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik heb een ventilator inderdaad maar die kan maar 5 graden max. afkoelen, ik ben bang dat dat te weinig is voor in de zomer?
Rieneke1
7 jaar geleden
een ventilator is toch niet hetzelfde als een aquariumkoeler?
Ik lees dat 17 gr ideaal is, en dat de temp zeker niet boven de 24 mag komen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
ik zal er verder naar zoeken, in elk geval bedankt!