Mijn hond heeft een ontstoken en rode anus waar hij volgens mij ook veel jeuk aan heeft wat kan ik hier aan doe? Zie de uitleg hieronder.

Mijn hond heeft een ontstoken en rode anus waar hij volgens mij ook jeuk aan heeft.
Ik heb hem op tijd ontwormt maar hij zit heel de tijd aan zijn anus te likken en te bijten. Ook is hij aan het sleetje rijden op de tegels buiten. Hierdoor denk ik dat hij er ook jeuk aan heeft.
Ik ben met hem maar de dierenarts geweest en die kijkt naar heel andere problemen die hij heeft ( dit is een darm probleem waardoor hij moeilijk poept ), hier krijgt hij iso-gel voor. hij kijkt niet naar het problemen dat nu aanwezig is. Dus daar heb ik ook niet echt veel aan.
Weet iemand een huismiddeltje of iets anders wat ik eraan kan doen zodat ze zwelling kan verminderen en de jeuk weggaan.
Zelf ben ik al bezig met uiercreme en zeggen dat hij er niet aan mag komen.

Alvast bedankt namens mijn hond, die vast heel blij is als dit over is!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
33.5K

Antwoorden (4)

Waarschijnlijk heeft je hond last van ontstoken anaalklieren. Die zitten aan de zijkant van zijn anus. Je hond heeft daar veel last van. Pijn weet ik niet maar jeuk wel. Met als gevolg likken bijten en sleetje rijden( zoals ze dat schuiven noemen).

In het verleden heeft mijn hond het ook gehad. Je kan proberen om het uit te knijpen.
Je pakt war keukenrol of wc papier en je knijpt dan flink aan zijn anus. Daardoor komen uit die klieren een soort pus-achtige substantie uit.
Als een soort van grote puist!

Let wel, dit is geen gemakkelijk klusje. Zelfs niet bij een volledige makke hond.
Ik zal je aanraden om het door een dierenarts te laten doen. Hebben wij ook gedaan want knijpen in zijn anus zag ik niet zo zitten;-)

Ik heb een link toegevoegd voor meer informatie.

Succes en beterschap voor je hond.
( daarna zal hij een stuk vrolijker zijn ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
MissBiggie
11 jaar geleden
+ maar inderdaad beter door een dierenarts laten doen ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En het stinkt vreselijk.
Het zou me niet verbazen dat dit een gevolg is van zowel dat moeilijk poepen als van de darmperikelen.
Indien ik in jouw schoenen stond dan belde ik een andere dierenarts op en zou ik daar om extra advies vragen. Of je belt nog eens terug naar jouw eigen dierenarts en zegt dat jouw hond steeds meer last heeft en dat die vanwege het veelvuldig wrijven straks meer schade aanricht aan zijn poep dan nodig is.

Zorg er ook voor dat jouw hond extra water drinkt en misschien helpt het om hem in een bad met zuiver lauw water te zetten? Water verzacht.
Zorg er ook voor dat hij geen sleetje kan rijden op al te ruwe oppervlakken.

Ik weet niet hoe groot jouw hond is maar als je nu eens een broekje aandeed en daarin een doekje legt met een dikke laag verzachtende crème.
Probeer daarna de aandacht af te leiden door de hond te strelen of hem bij jou op de schoot te leggen.

Of... breng hem in een diepe rusttoestand door oog in oog langzame en diepgaande ademhalingsoefeningen te doen. Dit klinkt misschien gek maar bij sommige dieren helpt dit. Punt is dan wel dat jij zelf ook heel rustig dient te worden want anders werkt het averechts. Als het lukt vallen jullie beiden in slaap of...
de hond hypnotiseert jou en jij valt in zwijm en dan belt de hond voor jou de dokter op ;-) ;-) ;-)
Hopelijk kan je ook op dit moment nog tegen een grapje hé.

Anyway... geef die hond een ongelooflijke dikke knuffel van me en hopelijk lost dit euvel zichzelf snel op.

Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het klinkt al verstopte anaal klieren die zitten links en rechts vlak naarst de anus, ga naar een trimsalon die kunnen ze uitknijpen en dan zal het over zijn maar je moet het dan wel regelmatig(denk 1x per 3maanden)laten doen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hij krijgt nu isogel, hoe is de ontlasting nu? Van knalharde ontlasting kan hij een zere anus krijgen en van langere tijd te zachte ontlasting ook. Het zouden zijn anaalklieren kunnen zijn, maar het kan ook bv een darmontsteking zijn. Ga anders voor een second opinion bij een andere dierenarts.
En vraag naar dermiel wondzalf, dit verzacht de pijn en bevorderd genezing.