Kan ik mijn kat afleren dat ze steeds aan mij likt?

De kat van mijn vriend likt heel obsessief aan onze handen en armen, vooral als we haar aanhalen. Ik weet dat dit waarschijnlijk komt omdat ze te vroeg bij haar moeder is weggehaald (7 weken). Ze is nu 6 jaar oud. Kunnen wij haar dit gedrag nog afleren en zo ja, hoe?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet het antwoord niet! Daar hebben we hier op GV onze expert voor. Kijk eens op kattenplaza
http://www.kattenplaza.nl/kattenforum/viewtopic.php?f=25&t=68512
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
misschien ben je heel mooi
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat vaker je handen wassen, dan hoeft je kat dat niet te doen. ;-) ze vindt dat jij niet lekker ruikt

Antwoorden (9)

Misschien heeft ze wel honger of ziet ze jullie als soortgenoten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mijn kater bassie likt me ook zodra ik hem aanhaal, en ik vind dat eigenlijk wel heel schattig.
ook katten onderling likken elkaar, als ze elkaar mogen.
dit valt onder verzorgingsgedrag, en is op zich natuurlijk gedrag.

je hebt het over heel obsessief, en dat is natuurlijk niet prettig, niet voor jullie en niet voor de kat.
het zal een zaak van de lange adem worden, maar het enige wat je kan doen, is meteen stoppen met aanhalen, hem zonder een woord oppakken, en rustig op de grond zetten.
je hoeft zeker niet te stoppen met hem aan te halen, maar in plaats van een lange knuffelsessie kan je hem ook wat vaker even kort kroelen, zodat hij geen kans heeft tot likken over te gaan.
katten vinden dit vaak sowieso prettiger.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En van mij een +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ook van mij een plus, je geeft een goede tip, al moet ik er wel bijzeggen dat ik het eigenlijk wel heel erg zielig vind, ze worden toch "gestraft" voor iets dat ze zo goed bedoelen.
Minder lekker zijn ;). Misschien helpt het om je handen met zeep te wassen voordat je de kat gaat aaien, ik merk altijd bij mijn katten dat ze niet van die zeeplucht houden en dus snel weglopen. Het afleren gaat denk niet meer werken het beestje is al 6..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Water sproeien alleen als je niet van je kat houdt dus doe maar tig nie :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iets bytex op de plek smeren waar ze heel vaak likt. Dit is echt iets waar ze een hekel aan hebben.
Bij ons werkt het ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De kat vind jullie in elk geval erbij horen maar de geur van jullie kan beter volgens de kat vandaar dit gedrag.Als ze na een tijdje aanhalen dit gaat doen je stem verheffen en zeggen nee.Je zal moeten volhouden en je stem gebruiken en haar/hem wegduwen niet met geweld want toch wel leuk dat de kat bij je komt.Dus maak de kat niet bang maar spreek haar erop aan .Duurt wel een tijd en misschien nooit helemaal er uit tekrijgen maar als je het zo aanpakt al een stuk minder last.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mogelijk heeft de kat gebrek aan zout.
Door het likken aan je huid krijgt hij wat zout binnen.
(zweet = zout)

Informeer eens bij de dierenwinkel of ze een liksteen voor katten hebben. Als de kat daaraan likt krijgt hij zout en mineralen binnen.

Vervolgens heeft de kat mogelijk minder behoefte om aan jullie handen en armen te likken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een liksteen voor katten? Zout is absoluut niet goed voor hun nieren dus extra zout geven aan een kat is niet zo slim (verre van). Het zout dat ze nodig hebben zit in hun goede voeding. Misschien vinden ze extra zout lekker, maar dat betekend niet dat ze het ook nodig hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Elk zoogdier heeft behoefte aan zout, zo ook een kat.
Indien er te weinig zout in hun voeding zit, gaan ze instinctief op zoek naar een andere manier om dat tekort aan te vullen. Het zout wat ze nodig hebben zit in principe in hun voeding, wat niet wil zeggen dat elk merk voeding even veel zout toevoegt, en van even goede kwaliteit als de concurrent dat doet. Katten die vrij buiten rond mogen lopen zorgen in de natuur wel dat ze aan de vitamines en mineralen komen die ze nodig hebben. Bijvoorbeeld door het kauwen op gras. Te veel zout is inderdaad niet goed voor hun nieren.
Je kunt poezen wel leren hoor. Ook als je ze krijgt als ze ouder zijn.

Want ik had een poes van 1 jaar uit het dierenasiel gehaald. Zij leeft nu niet meer+

Ik heb haar geleerd een pootje te geven als ze haar eten kreeg.

Deed ze dan wel heeeeeeeel kort, want eten is belangrijker en terecht.

Dus volgens mij kun je met heel veel liefde en geduld best poezen wat leren.

Die van mij was lief en wilde altijd bij mij zitten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat verschilt eigenlijk een beetje per kat. Bij onze katten konden we het de ene wel afleren maar de anderen blijft het gewoon doen.
Iedere keer als ze het doet dan duw ik haar gewoon weg. Maar t is een doorzetter dus ze blijft het keer op keer op keer weer doen.En ik haar maar weer weg drukken. Vieze dingen op mijn handen smeren werken dus niet want proeft ze bijvoorbeeld handcreme dan is ze dat 5 minuten later alweer vergeten en likt ze weer opnieuw .