hoe leer ik mijn hond als ze losloopt geen vreten uit t gras en op straat te eten? aan de lijn doet ze dat niet

ze weet dat t niet mag ze kijkt hoe ver ik ben en rent dan weg en gaat doodleuk verderop liggen vreten. aan de lijn kijkt ze niet eens om naar dat eten alleen als ze losloopt ze is echt stout en super slim hoe leer ik dat af?

9 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Ook mijn hond heeft dit gedaan tot mijn grote ergernis.

Ik heb het hem in één keer af kunnen leren door een leeg miniblikje van bijv. cola te nemen en daar een aantal steentjes of schroefjes erin te doen,de opening hierna goed dichtplakken en dan op pad en ervoor zorgen dat de hond het blikje vooraf niet hoort en ziet.

Zodra je ziet dat je hond ergens een hap van wil nemen gooi je het blikje tegen zijn zij-flank of kont.
Zodra je gemikt hebt draai je gelijk je hoofd van de hond af zodat hij niet weet dat het van jou komt.Hierna pak je het blikje weer op en doe het in je zak en loopt verder.

Grote kans dat je hond zich een ongeluk is geschrokken en een meter de lucht in is gesprongen van schrik en het in het vervolg wel zal laten om eraan te eten,laat staan ernaar te kijken.

Als dit effect heeft gehad en je hond zou proberen weer aanstalten te maken om iets te eten,dan hoef je alleen maar even een rammel met het blikje in je zak te geven zonder de hond aan te kijken.

Succes ermee,ik hoop dat het bij jouw hond net zo'n goed effect heeft als het bij de mijne heeft gedaan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ivana
9 jaar geleden
Vreemd Maria, dat wij beiden een min krijgen. Uit het verhaal van vraagsteller valt te lezen, dat het een hond is die donders goed weet dat wat hij doet ongewenst is. Die moet je dus echt wat forser aanpakken dan met eeuwig dat 'belonen'
Het systeem van Jodyenboyke zou kunnen helpen, maar voor hetzelfde geld maakt hij ook daar een spelletje van..
jodyenboyke
9 jaar geleden
De min(nen) zijn niet van mij. Maar ook bij deze methode, krijg je een angstige hond, die heus weet waar dat blikje vandaan komt. Overigens gaat het effect van zo'n blikje of flesje snel weg, zeker als het vaker gebruikt wordt. Ik zou het bij mijn honden nooit kunnen gebruiken, zonder onze verstandhouding ernstig te beschaden. Ook mijn honden willen weleens (paarden)poep eten, als ze op voldoende afstand van mij zijn. Mijn taak is dus voorkomen dat ze de gelegenheid krijgen en een alternatief aanbieden. Straffen voor mij geen optie, Beiden antwoorden vindt ik dus niet fout maar het kan anders.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ach ik maak mij niet druk om die minnen hoor.;-)) Ik vind het onzin om te noemen dat je daar een angstige hond van krijgt,deze manier helpt juist vaak en goed. De hond van vs is nogal slim en weet precies dat het niet mag dus de oplossingen van Ivana en mij zijn hierin de beste vind ik persoonlijk. We moeten geen doetjes van honden maken,een hond is een hond en deze wordt in de roedel van honden onderling ook flink op zijn plaats gezet als iets niet gedoogd wordt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oja,mijn hond was erna beslist niet angstig hoor jody.
Ivana
9 jaar geleden
Na een degelijke correctie kan een hond zelfs veel aanhankelijker zijn of meer gericht op de baas.
Maria, van mij een plus.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Grote genade! Ik schrik hier van de dieronvriendelijke methodes. Van mij dus voor Ivana en voor Maria16 een -
Het mag dan wel helpen maar flinke rukken aan de lijn kan flinke schade aan de nekwervels toebrengen. En een gevuld blikje kan ook schade veroorzaken als je niet goed mikt. Als je de hond te lijf gaat met een ketting of een stuk hout zal het ook wel werken. Werkelijk dames, dit kan je je hond niet aandoen vind ik. Deze methodes zijn zooooo 'not done' en allang achterhaald
Ivana
9 jaar geleden
Setje, overdrijven is ook een vak!!!
Je hoeft zijn nek er niet af te rukken!!!
Er zijn niet voor niets zoveel onhandelbare honden, dat komt allemaal door die onduidelijke aanpak.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je kan ook grenzen en regels stellen zonder al dat machtsvertoon. Blij dat het voor Ivana en Maria een positieve uitwerking heeft gehad, maar mijn hond is hier wel degelijk onzeker en angstig voor geworden. Daarna aan de slag gegaan met Impulse controle en het commando nee (zoals te lezen is in het antwoord van jodyenboyke) en probleem opgelost. Ik ben ben geen leider voor mijn hond, maar een begeleider. En moet eerlijk zeggen voel me er persoonlijk een stuk lekkerdere bij. Ik verdien het respect dat ik krijg in plaats van het af te dwingen. Daarnaast zijn er gewoon meerdere wegen die naar Romé, leiden en het is aan Belle welke methode dit gaat worden en waar zich het beste bij voelt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb nog nooit zulke onzin gelezen,maar goed ik vind het prima als jullie er anders over denken.
Al geef je mij 10 minnen,ze boeien me niet en al helemaal niet van iemand die er totaal geen verstand van heeft.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Soeske,
Als je geen leider maar een begeleider van je hond bent dan zit er al iets goed fout.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat vind jij Maria en dat mag. Gelukkig delen velen ook mijn mening. En nogmaals er zijn meerdere wegen die naar Romé leiden. Maar goed vind het wel raar dat je zegt dat er dan wat goed fout zit aan gezien mijn honden top luisteren. Dus ik ben tevreden en dat is het belangrijkste.
jodyenboyke
9 jaar geleden
Jammer Maria, ik respecteer jou en andere hun mening, maar graag ook een beetje respect voor mensen die (inmiddels)hebben geleerd dat het ook anders kan en veel vriendelijker. Het is een feit dat zelfs in alle instructeursopleidingen er nu positiever opgevoed wordt, en het is dus een wezenlijk onderdeel van je instructeursopleiding. Zouden zij er dan allemaal naast zitten? Op dit moment slaat het heus af en toe een beetje door daar ben ik mij van bewust en ik en met mijn vele andere instructeurs, zullen ook nog wel eens naar de ouderwetser methodes terug grijpen, als het echt niet anders kan. Meestal komt dit omdat mensen te lang wachten op iets aan het probleem te doen, i.p.v. voorkomen dat een probleem ontstaat. Om op het onderwerp terug te komen: voedsel negeren is bij ons een onderdeel van de cursus Gehoorzame hond.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wie zegt dat ik anderen niet respecteer door mijn eigen visie hierop te geven? Zelf vind ik dat je in dit soort gevallen veel kordater,maar ook strenger op moet treden want wie weet wat de hond staat te vreten?
Het zal niet de eerste en ook niet de laatste hond zijn die een stuk worst met gif naar binnen werkt. Ivana is al heel lang hondentrainster,zou zij er dan ook naast zitten?
jodyenboyke
9 jaar geleden
Ik reageer op je opmerking naar Soeske, geen leider maar begeleider en dat er dan al iets goed fout zit en daarboven vindt je het allemaal onzin. En ik zeg niets over Ivana, want daar heb ik groot respect voor, maar er veranderd gelukkig heel veel in de hondenopvoeding en ik ben de laatste die niet zal zeggen: er gaan meerdere wegen naar Rome! Dit doen wij zelf onderling op de hondenschool ook, maar leerde je vroeger uitsluitend van de ouderen, nu leren zij ook van ons en staan daar ook voor open (dat was in het verleden wel anders).
Ik train zelf ook al jaren en heb dus allerlei methodes voorbij zien komen en heb dus zelf ervaren dat het anders maar vooral ook leuker kan. Twee jaar geleden vond ik Cesar Milan geweldig, nu zie ik een aantal zaken anders door dagelijks te lezen en te kijken naar andere professionals en daar pluk ik en vele anderen de vruchten van.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik neem aan dat soeske zelf mondig genoeg is om hier tegen in verweer te komen? Ik vind niet alles onzin,maar er zijn nu eenmaal honden bij die echt stronteigenwijs zijn en waarbij de softe manier niet zal helpen. @Setje,
"zucht" .............
Ik neem aan dat je toch wel weet dat ik niet keihard heb gegooid,je doet het nu voorkomen alsof ik een hond mishandel,iets dat ik nog nooit gedaan heb.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Beste Maria16, Kom nou maar gewoon tot rust want het is onderhand al een dag later en je maakt je nog steeds druk. Waarom eigenlijk? Jij hebt toch de beste methode? Zelfs goud in deze categorie.....(grinnik) Sorry hoor, kon het niet laten...over en uit!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Beste Setje, Ik maak mij helemaal niet druk hoor mocht je dit soms denken,ik geef alleen mijn eigen mening.
Druk maken doe je niet meer zo snel als je al een tijdje mee gaat.;-)) Tja goud in deze categorie zegt eigenlijk al genoeg toch?
Zie jij dit nog maar eens te halen.
Oeps............hahaha.,grapje tussendoor moet kunnen.:-))))
19belle87
9 jaar geleden
dankjewel dit heeft eindelijk goed gewerkt we oefenen nog maar t gaat de goede kant op:)

Andere antwoorden (3)

In dit geval zou ik de 'Parforce methode' gebruiken.

Je maakt een spoor van stukken brood, plakjes worst enzovoort, over een lengte van 400 meter (of zoiets). Dan neem je een lange lijn van een meter of 5, waarbij de hond niet meer het idee heeft dat hij vastzit.
Zonder een woord te zeggen voer je de hond langs alle lekker dingen en precies op het moment dat hij wil toegrijpen geef je een forse ruk aan de riem/lijn. Hard genoeg dat hij er van schrikt. Je zwijgt als het graf en doet net alsof jij nergens van weet.
Je loopt alle lekkers langs, maakt nog een extra ommetje aan de korte lijn en gaat naar huis.
De hond mag geen succes gehad hebben. De hond mag niet weten dat jij degene was die de ruk uitdeelde en heeft het idee dat het lekkers hem BEET.
Deze truc herhaal je drie dagen achter elkaar zonder dat de hond ook maar ergens iets heeft kunnen eten.

Als je dit goed hebt gedaan zal hij na drie dagen weten dat alles wat buiten slingert niet te vertrouwen is.
Dit is niet mijn methode, maar een oude methode die bij intelligente honden wordt aangeraden door Alphatrainster Bets Engel en wordt uitgelegd in haar boek De Hondse Baas.
Ik heb deze methode met succes gebruikt toen de labrador van mijn buren veelvuldig poep at.
Ivana
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+ Zo te zien heb je ook een geheime minnaar. :-)))))
Ivana
9 jaar geleden
Ja, heerlijk op mijn leeftijd toch? :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Plus! Waarom nou 3 minnen, flauwe kul!
Ik zou het wat vriendelijker aanpakken. Ga eerst thuis aan de gang, door je hond een voertje te laten negeren op je rechterhand. Dus een duidelijke Nee, en zodra de hond wegkijkt krijgt hij het voertje vanuit je linkerhand, en zeg je pak maar. Deze commando's moeten dus duidelijk zijn en als de hond dit snapt. Ga je dit buiten aan de lijn oefenen. Stukje brood op de grond, als de hond er heen wilt: Nee, en als hij naar jou kijkt:Goed zo en belonen met een voertje!
Je zal zien dat uiteindelijk de hond eerst naar jou gaat kijken en als je zorgd dat dit altijd beloond wordt, zal hij het voedsel o.i.d. negeren en bij jou komen. Geduld is wel belangrijk! Succes!
jodyenboyke
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+ van mij. Kleine toevoeging zorg ervoor dat je hond geen succes meer kan hebben met zijn gedrag. Dit houd in dat de situatie moet gaan managen en het in scène moet gaan zetten. Gebruik ook altijd beloningen die voor de hond een grote waarde heeft! Een beloning is pas een beloning als het ook door de hond gezien word als beloning.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik moet er wel een beetje om lachen want de manier de je beschrijft heb ik ook geprobeerd op advies van de trainster toendertijd maar mooi dat hij maling aan mij had en lekker door bleef eten van de hondenpoep,die vond hij veel lekkerder dan de beloning. Ook andere beloningen geprobeerd zoals worst,kaas,kip rosbeef enz....
Ja lekker hoor,maar zodra het hap slik weg was,ging meneer vrolijk verder met poep eten. Ik werd er moedeloos van en heb daardoor het blikje geprobeerd dat bij de eerste keer al resultaat had.
Had ik het maar eerder gedaan.
Ivana
9 jaar geleden
Eten van de straat is zelfbelonend gedrag, dat krijg je er niet uit als je een zelfstandige hond hebt die lak aan je heeft als hij los loopt. Daar moet je echt stevige maatregelen voor nemen. Het is namelijk ook heel gevaarlijk gedrag. Deze week nog is hier een hond vergiftigd met worst wat was rondgestrooid op het uitlaatveld. Ik neem dan liever krasse maatregelen, dan dat ik mijn hond zie lijden en vervolgens doodgaan.
Mijn hond loopt altijd los, maar een zacht fluitje is genoeg om hem aan de voet te krijgen. Dat heb ik niet bereikt met het voeren van snoepjes, maar met het geven van een echt hondenleven. Zij krijgt waar ze behoefte aan heeft (lange wandelingen, goed voer en een veilige rustplaats), en ik krijg daarvoor een gehoorzame hond terug die weet waar de grenzen liggen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Juist Ivana.
19belle87
9 jaar geleden
mijn hond luisterd ook altyd ze is goed opgevoed en ik laat haar 5 x per dag uit met korte en urenlange wandelingen. ze is perfect alleen dat eten op straat alleen niet. en juist thuis luisterd ze perfect kan gewoon eten voor dr zetten en ze eet t niet op pas als k iets zeg. aan de lijn eet ze ook niks op. alleen als ze los loopt.
Wat je ook besluit, doe het op een diervriendelijk manier. Het zou doodzonde zijn als je je relatie met je hond verpest doordat hij zijn vertrouwen in je verliest.
Mijn hond scoort ook wel eens iets als ze los loopt en staat me dan aan te kijken terwijl de poezendrol half uit haar bekkie steekt...jak! Als ik dan roep dat ze los moet laten gaat dat soms wel en soms niet goed. So be it!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Erg fout,maar goed als jij het goed vind dat je hond hierdoor van alles kan oplopen,prima,maar arme hond.
jodyenboyke
9 jaar geleden
+ van mij.Lollig bij mijn honden gaat het net om de juiste afstand tussen mij en de (paarden)drollen of dat ik het op tijd zie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank voor de plus!