waarom hebben katachtigen andere pupillen?

stammen ze af van een andere voorouder als de mens?

bijv een big embrio lijkt heel erg op die van de mens

en de pupillen zijn identiek

maar hoe zit dat met kattenogen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

De speciale pupilvorm bij katten is een aanpassing aan hun levensstijl... Katten jagen 's nachts of in de schemering... ze kunnen dan ook goed zien in het donker.
Het is dan ook logisch dat ze zeer lichtgevoelige netvliezen hebben...die dus bij daglicht snel teveel licht binnenkrijgen...En de ovale pupil komt speciaal bij nachtdieren voor... blijkbaar is die het geschiktst om de grote variatie aan lichtoevoer te regelen ...

Meer hierover vind je op:http://wibnet.nl/hoe-zit-dat/waarom-is-de-pupil-van-katten-ovaal
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee hoor, tijgers (ook een katachtige) hebben ook ronde pupillen. Katten hebben dan weer wel andere pupillen. Waarom? Geen idee.

Toegevoegd na 11 minuten:
En inderdaad, ook de vorm van de pupil is verschillend bij grote en kleine katten.
De ogen van alle katachtigen zijn erop ingesteld om bij weinig licht toch goed te kunnen zien. Niet alleen door de aanwezigheid in het netvlies van relatief veel staafvormige cellen ('staafjes'), die zeer lichtgevoelig zijn, maar waarmee geen kleuren kunnen worden waargenomen, maar ook omdat zich achter het netvlies een lichtreflecterende laag bevindt. Door weerkaatsing op deze laag passeert het binnenvallende licht het netvlies tweemaal. Daarom hebben katten 'lichtgevende' ogen in het donker. De meeste katten moeten echter ook af en toe overdag actief zijn. Overdag wordt de binnenkomende hoeveelheid licht beperkt door de pupil om te voorkomen dat de lichtgevoelige cellen worden verblind. De verticale spleetvormige pupil van de kleine katachtigen maakt een grotere beperking van het licht mogelijk dan de ronde pupil van de grote katten. Men denkt dat dit duidt op het feit dat grote katten ook overdag nogal eens op jacht gaan in tegenstelling tot de kleine katachtigen.

Toegevoegd na 13 minuten:
Conclusie: het doel van het zintuig: zien, is compleet anders dan bij de mens.