Afgebroken tand bij een kat, wat moet ik doen?

mijn kat is vandaag van het balkon afgevallen, en heeft nu op zijn kin een klein wondje, en ook een afgebroken tand, die er nu nog voor de helft zit, wat moet ik doen? (zo snel mogelijk naar de dierenarts gaan, of wachten tot Pasen is afgelopen?)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.8K

Antwoorden (7)

Zo snel mogelijk naar de dierenarts, misschien zijn er meer (interne) wonden of is er iets met zijn kaakje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Als ie is afgebroken kunnen er kleine puntjes zijn waar die zichzelf mee kan bezeren ik zou zo snel mogelijk naar dieren arts gaan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet wachten!
Bel je dierenarts, dan kan hij je meteen vertellen hoe laat je kunt langs komen, of dat je naar een vervanger moet.
Hij is duidelijk slecht terecht gekomen, dus het lijkt me zeer wenselijk, dat een deskundige ook kijkt naar andere zaken.
Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga gelijk naar de dierenarts, je weet niet of het pijn doet bij je kat en een gebroken tand kan nooit goed zijn!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bel je dierenarts.
in geval hij of zij geen dienst heeft, wordt je doorgeschakeld, of je krijgt een bandje met het nr van de dienstdoende dierenarts.
overleg dan even wat te doen.
Rieneke1
13 jaar geleden
zoals er al gezegd is zsm contact opnemen met de dierenarts.
ten eerste om de afgebroken tand.
de kat kan de binnenkant van zijn mond bezeren hierdoor, maar de zenuw kan ook bloot liggen waardoor eten en drinken pijnlijk wordt, vooral te weinig drinken leidt al snel tot nierproblemen, en met dit warme weer moet de kat juist extra drinken.

ten 2e komt een kat bijna altijd op zijn pootjes terecht, maar de nekspieren van de kat kunnen de klap van de val niet opvangen. (vandaar dat het beestje met de kin op de grond is geklapt waardoor er een tand is afgebroken en de kin beschadigd is) een check up is dus zeker aan te raden om te zien of er geen ander letsel is (de nek kan echt een flinke dreun krijgen door een val)

en natuurlijk balkon veilig maken voor de kat. die van mijn vallen echt niet over de rand want heb het met gaas, draad en keilbouten cat-proof gemaakt zodat ik met een gerust hart de katten hier op het balkon kan laten met dit warme weer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank je :) gelukkig maar dat het verder goed is afgelopen!!
veel mensen denken dat de bekende pootjes de klap van de val opvangen, dus hoop dat je verhaal het nog eens onderstreept dat dit zeker niet het geval is. sterker nog, verlammingsverschijnselen (nekwervel) een hersenschudding (of erger) zijn ook dingen die voor kunnen komen na een val. andere inwendig letsel zal ook uitgesloten moeten worden door de DA idd.
soms zie je niets, maar na een paar dagen ineens een bleke lusteloze kat (inwendig bloedverlies)
waarschijnlijk ken je de verhalen zelf ook wel uit de praktijk :O/
Als de tand is afgebroken heeft ze daar geen last van, maar als 'ie helemaal los zit moet je er misschien even naar laten kijken