Zijn er goede (huis)middeltjes om de groene aanslag in een waterfles tegen te gaan?

Misschien een domme vraag... :D.. maar zijn er ook goede (huis)middeltjes om de groene aanslag in een waterfles tegen te gaan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
22.2K

Antwoorden (7)

gooi hem weg, het is een besmettingsbron!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet om tegen te gaan, wel tips om het flesje weer schoon te maken.

(zie link)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb ik ook eens gehad. Ik had het niet door, tot mijn vriendin mijn dagelijkse waterfles (toen maakte ik nog treinreizen van twee keer anderhalf uur per dag) onder ogen kreeg. Ze wees mij erop dat er groene dingetjes in ronddreven - je weet wel, van die groene aanslag die op de binnenkant zit, en dan loskomt.

Ik heb die fles zonder dat te weten tijdenlang dagelijks gebruikt. Nooit last van gehad.

Maar toen toch maar weggegooid, en een nieuwe fles gekocht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nachtje laten staan gevuld met schoonmaakazijn. Daarna goed schoonmaken met een flessenrager en wel goed omspoelen natuurlijk!
Werkt prima hoor....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De groene aanslag zijn algjes. Die kunnen makkelijker op ruw oppervlakte blijven hechten, dus zorg ook dat je de fles af en toe ontkalkt.

Tips om drinkflesjes schoon te maken

Algen

Doe een eetlepel rijst en heet water in de fles, vervolgens goed schudden zonder tuitje. Anders kan er een rijstkorrel tussen de balletjes in het tuitje blijven zitten en zo het water blokkeren.

Ook een gootsteenkettinkje in heet water in de fles goed schudden zou resultaat moeten opleveren.

Kalkaanslag

Vul de fles met heet water en een scheutje azijn, even laten inwerken en goed schrobben met een flessenborstel. Deze kun je vinden in de dierenwinkel of op de baby afdeling van de supermarkt.

Kalkaanslag in het tuitje (tuitje blokkeert of werkt niet meer goed)

Leg de tuit in een bakje met pure azijn of heet water met een scheut azijn

Bron:

http://www.knagers.net/huisvesting.htm

Toegevoegd na 2 minuten:
Eentueel kan je een donker flesje nemen. Algen groeien niet in het donker. Waarschijnlijk worden deze flesjes niet verkocht omdat je dan niet kan zien of het konijn nog drinkwater heeft. En geen drinkwater is veel schadelijker dan drinkwater met algen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Enkele tips:

Om een drinkflesje van een konijn goed schoon te maken, vul je het met lauw water en een laagje vissenkomsteentjes (handje rijst op schelpenzand werkt ook goed) even goed schudden en alle aanslag is weg.
De binnenkant van een drinkflesje van een konijn schoonmaken met een tandenborstel.
Of in het drinkflesje gewoon wat zout op de zijkanten erin gieten en dan met een beetje water goed schudden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
af en toe een scheutje chloor erin een nacht laten staan en dan omspoelen. als de fles goed gespoeld is zij de chloorresten eruit