Amerikaanse Stafford pup van 11 weken mee naar Duitsland?

Mag een Amerikaanse Stafford pup van 11 weken mee naar Duitsland op bezoek? Ik lees allerlei dingen over dat hij dan vergezeld moet worden door de moeder of dat er bepaalde entingen nodig zijn en dat vanwege het ras hij een muilkorf om moet. Ik weet niet waar ik de officiele regels kan vinden, dus misschien weet iemand wat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Waar moet ik rekening mee houden als ik mijn huisdier wil meenemen naar Duitsland?
Voor het meenemen van huisdieren (max. 3 honden en/of huiskatten) is geen vergunning vereist. U dient wel in het bezit te zijn van een bewijs van inenting tegen hondsdolheid. Hiervoor volstaat het EU-paspoort. Dit wordt afgegeven door de dierenarts en moet aan de volgende voorwaarden voldoen:

. het dier moet geïdentificeerd worden aan de hand van een tatoeage of een microchip;
. in het EU-paspoort moet dit identificatienummer zijn vermeld;
. in het EU-paspoort moet een geldige inenting tegen rabiës (Hondsdolheid) zijn aangetekend.
(Een rabiës enting is bij een eerste rabiës vaccinatie pas na 21 dagen geldig. Een rabiës vaccinatie is geldig voor 1 tot 3 jaar, afhankelijk van het gebruikte vaccin. Info hierover kunt u krijgen via uw dierenarts)

Valt mijn Fifi of Brutus onder de agressieve hondensoorten?

Let op: pitbull, Staffordshire terriër, Staffordshire bullterriër en Bullterriër mogen in Duitsland worden ingevoerd, mits u niet langer dan vier weken in Duitsland verblijft. Deze honden moeten altijd een muilkorf dragen. Ook moet u uw hond altijd aanlijnen
(Dit geldt voor alle rassen).

Hier heb je iets aan ! :-)

Toegevoegd na 7 minuten:
Vond ook nog dit :

Als je hond zwaarder is dan 20 kg of een schofthoogte heeft van meer dan 40cm moet je (officieel) een muilkorf bij je hebben.

De pup hoeft geen muilkorf dus.

Honden jonger dan 3 maanden
Jonge pups hoeven niet gevaccineerd te worden tegen Rabiës, maar
• moeten vergezeld worden door de moeder, van wie het nog afhankelijk is, of
• er moet een verklaring afgegeven worden, dat de pup tot aan de reis is opgegroeid op de geboorteplek en niet in contact is geweest met dieren die mogelijk besmet waren met Rabiës

Zo is het een compleet antwoord
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik weet het ook niet, maar als ik jou was, zou ik de douane bellen.
13 jaar geleden
Je pup moet een Europees paspoort hebben en gechipt zijn. Normaal gesproken moet minimaal 30 dagen voor vertrek de hond gevaccineerd worden tegen Rabies. Omdat je pup nog te klein is hiervoor moet OF het moederdier meereizen OF je moet een schriftelijke verklaring overleggen.
Een muilkorf is bij de pup (nog) niet nodig.

Voor uitgebreide info, zie de links.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De antwoorden over inenten , chippen en verklaringen aangaande rabies kloppen wel.
Het betreft echter een pupje van elf weken.

Nu weet ik niet waar je in Duitsland naar toe gaat, maar er komen op sommige (natuurrijke) gebieden andere ziekteverwekkers voor dan hier.
Daar is je pupje niet tegen beschermd, niet door de moedermelk en niet door vaccinatie.
Dus naast alle goede voorzorgen loop je toch risico en doe je er goed aan een dierenarts (telefonisch) te raadplegen in het gebied waar je naar toe gaat.
Deze arts zal je aanvullende adviezen kunnen geven en dan heb je de zaak behoorlijk dichtgetimmerd.
Elf weken is een wat kritische periode in een hondenleven,
de moederzorg is gestopt en de natuurlijke afweer is nog niet sterk ontwikkeld.
Pas dus ook op voor de klassieke hondenziekten als kennelhoest etc.
In wezen neem je een risico, dat valt niet te ontkennen.
Ik begrijp echter ook dat voor het hechtingsproces de pup bij je moet zijn in deze weken.
Daarom de extra info van de lokale dierenarts.
Mocht dit lastig voor je zijn, vraag dan de mensen waarbij je op bezoek gaat, deze info in te winnen.
Vooral het voormalige Oost Duitsland met veel natuurschoon zal ziekteverwekkers kunnen herbergen waar wij niet goed zicht op hebben.
Met een looplijn kun je eea. voorkomen maar niet alles.
Nadeel van een riem is dat de pup -als hij aangevallen wordt- niet weg kan komen.
Neem hem dus op de arm wanneer latent gevaar dreigt!